2012-01-28, 18:38
Medlem
Jag sitter på en CSN-skuld på ca 80k. Jag har möjligheten att betala av den vid ett tillfälle istället för att lägga 500kr/månad(med räntor och skit). Ska man betala tillbaka skulden?

Till saken hör att jag brukade spekulera lite i aktier förut vilken jag tjänade småpengar på. Nu känns dock den marknaden orolig. Om marknaden stabiliserar sig är det kanske dumt att ha ett litet kapital att gambla med. Å andra sidan funderar jag på att börja plugga lite igen...
Citera
2012-01-28, 19:41
Medlem
Räntan på CSN-lånet är ganska lågt just nu, så du kan eventuellt göra bättre affärer på någon lågriskfond. Men har du inget att spara till är det väl lika bra att göra sig av med framtida ränta istället?
Citera
2012-01-28, 20:07
Medlem
Med en så pass "låg" CSN-skuld och vetskapen om att jag kommer att ha fast inkomst den närmaste framtiden (?), skulle jag betalat minimibeloppet (ca 6000/år - max 10 000/år om du vill betala extra) och satsat mina sparpengar i fonder och aktier. För att sedan kanske betala så hög handpenning som möjligt när bostadsköp blir aktuellt.

CSN-lån är mycket förmånligare än de flesta andra lån, varför det kan vara bra att reducera "mängden" (exempelvis) bolån i första hand. Även om jag förstår att det skulle kännas psykologiskt skönt att bli kvitt CSN.
Citera
2012-01-28, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Med en så pass "låg" CSN-skuld och vetskapen om att jag kommer att ha fast inkomst den närmaste framtiden (?), skulle jag betalat minimibeloppet (ca 6000/år - max 10 000/år om du vill betala extra) och satsat mina sparpengar i fonder och aktier. För att sedan kanske betala så hög handpenning som möjligt när bostadsköp blir aktuellt.

CSN-lån är mycket förmånligare än de flesta andra lån, varför det kan vara bra att reducera "mängden" (exempelvis) bolån i första hand. Även om jag förstår att det skulle kännas psykologiskt skönt att bli kvitt CSN.

Max 10 000 ?
Citera
2012-01-28, 23:38
Medlem
Jag skulle betalat av max 10 000/år om jag hade "normal" inkomst.
Citera
2013-07-10, 23:36
Medlem
Nekro.s avatar
Jag hade betalat så fort jag kunde, men jag har som regel.
Ta aldrig ett lån om det inte krisar eller om du har vetskapen om att du verkligen kan betala tillbaka skulden med bra förhandlingar, ha ett fast jobb med för tusan.

Skönt att jag aldrig hamnat i skuldfällan som så många ligger i, bättre att försöka spara ihop pengar till klumpsummor så inte räntan blir för hög heller.
Citera
2013-07-10, 23:38
Medlem
nabbgaddans avatar
Kör på skuldfällan. Drar du in tillräckligt med pengar hamnar du aldrig i skuldfällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in