2012-01-28, 12:50
Bannlyst
Som asfaltsbarn i storstad vet och fattar man ingenting om detta.

Var i sverige är skogen bäst - ink återväxt och växer mest och bäst?

Var i sverige är skogen billigast totalt resp relativt sett?

Brasilien vet vi är värsting men vi är inte där.

Vad kostar skog per hektar/kubik -

Vad kostar det att avverka?

Hur mycket får man av sågverken?

Hur lönsamt är det att hugga själv - med typ motorsåg?

Om man gör det skall man skaffa traktor eller låter man andra hämta?

Hur bra dåligt att sälja på rot - lokala skillnader över landet?

OCH VIKTIGASTE FRÅGAN SOM VI STADSBOR INTE FATTAR

Hur beskattas skogsavverkning - och vilka skatteförmåner finns det?

Några bönder/skogsägare/träpatroner/sågverksägare resp trottoar/bönder-skogägare
som kan berätta.
Citera
2012-01-28, 14:08
Medlem
Mkt bra fråga, jag avvaktar med spänning ev svar.
Får jag lägga till : hur hanterar skogsägare riskerna med stormar osv ? Hur effektivt är försäkringssystemet? Finns risk att ruinera sig ?
Citera
2012-01-28, 14:32
Medlem
Farmstars avatar
TS, du kanske skulle uppskatta något annat forum http://skogsforum.se/ , exempelvis

Skatteregler; http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/naringsinkomster/inkomsteravskogsbruk.4.18e1b10334ebe8bc80003897.ht ml

Själv är jag inte allt för insatt så tänker inte ge mig på att försöka ställa svar på frågorna. Att skogen växer bättre i söder och sämre i norr är rätt uppenbart. Detta avspeglar sig även i priserna.

Utöver det är Google din vän
Citera
2012-01-28, 14:35
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffaViktor
Mkt bra fråga, jag avvaktar med spänning ev svar.
Får jag lägga till : hur hanterar skogsägare riskerna med stormar osv ? Hur effektivt är försäkringssystemet? Finns risk att ruinera sig ?
Det går at försäkra skogen mot ex. stormfällning, man får betala en premie per hektar.
Citera
2012-04-24, 21:02
Medlem
Var i sverige är skogen bäst, är Smålänska höglandet är boniteten som bestämer men kvaiten då är det norrland.

I norrland pga boniteten å sågverken.

Jadu det beror vart i landet boniteten å när heten til industrier.

Averka ja det beror å vilken kubik som står där desto mer då blir det billigare.

Sågverken betalar vad inspektorn och markägaren kommer överensom.

Med motorsåg nja inte så lönsamt är så höga virkespriser nu så.

Köp en 4x4.

Rot är ju beroende på efterfrågaq och avstånden till industrier.

Skatt ja du, köp mera skog lr betala 50procent lr investera i maskiner i näringen.
Citera
2012-05-16, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjagermeister
Var i sverige är skogen bäst, är Smålänska höglandet är boniteten som bestämer men kvaiten då är det Norrland.
Stämmer det verkligen att norrländskt timmer har högre pris?

Jag har oxå några frågor:
Vad används den svenska skogen till, jag kommer på massa, energi och virke. Är det någon som vet fördelningen? Det är lite intressant om man skulle försöka sig på en hobbyanalys av hur priserna kan tänkas utvecklas i fortsättningen.

Var hittar man historiska priser?
Citera
2012-08-21, 20:07
Medlem
Stämmer rätt bra skogen växer inte lika fort här uppe inte lika frodigt så virket blir hårdare tätare mellan årsringarna, och inte lika mycke kvist som sågverken inte tycker om.
Limträbalkar är en stor och dyr export av virket, bygger broar och stora takstolar av det.

Nettoavverkningen var 2010, 72,8 milj. m3f ub varav 35,6 milj. sågtimmer, 30,6 milj. massaved, 5,9milj. brännved och 0,5 milj. övrigt virke.
Ja ett är då säkert guld å skogen har alltid stigit i värde under årtionden.

Sök på dom olika stora bolagens årsstämmoprotokoll.
Citera
2012-08-21, 20:11
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanLa
Stämmer det verkligen att norrländskt timmer har högre pris?

Jag har oxå några frågor:
Vad används den svenska skogen till, jag kommer på massa, energi och virke. Är det någon som vet fördelningen? Det är lite intressant om man skulle försöka sig på en hobbyanalys av hur priserna kan tänkas utvecklas i fortsättningen.

Var hittar man historiska priser?

Norrländskt timmer har ett högre pris än i södra Sverige. Däremot så är boniteten lägre i Norrland. Hur detta blir när man ställer högre kvalitet i Norrland mot högre bonitet i södra Sverige får någon mer insatt svara på.

Till TS som jag ser är avstängd kan jag säga att jag tror en modern skördare tar ca 100 träd/h. Lycka till med en motorsåg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in