2012-01-28, 12:48
Medlem
VVCs avatar
När jag bakar fudge så har 2/5 gånger blivit bra hårda lite sådär porösa, men nu i det senaste blir dom en kladdig smet som bara smälter i handen, vad gör jag för fel? Ska jag koka det länge?
Dela gärna bra tips till att laga fudge!
Citera
2012-01-28, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
När jag bakar fudge så har 2/5 gånger blivit bra hårda lite sådär porösa, men nu i det senaste blir dom en kladdig smet som bara smälter i handen, vad gör jag för fel? Ska jag koka det länge?
Dela gärna bra tips till att laga fudge!

Jag gjorde en toppenfudge häromdan.

3 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
50g smör

koka i 30-40 min tills den klarar kultestet. Klarar den inte kultestet efter dess koka vidare.
OBS! koka i nonstick-kastrull.

Sen öser du i 100 gram vit choklad och rör om tills den smälter.

Häll upp i form som du först satt bakplåtspapper i, smörpapper behövs inte.

Ställ ut i snön ett par-tre timmar; klart!

Det viktiga är kokningen, den skall kokas LÄNGE och så länge det inte stelnar direkt i det kalla vattnet utan vattnet blir "dimmigt" (använd en vit kopp) av socker så är inte fudgen "klar".
Senast redigerad av svenbrynolf 2012-01-28 kl. 13:31.
Citera
2012-01-28, 14:32
Medlem
VVCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag gjorde en toppenfudge häromdan.

3 dl grädde
3 dl socker
1 dl sirap
50g smör

koka i 30-40 min tills den klarar kultestet. Klarar den inte kultestet efter dess koka vidare.
OBS! koka i nonstick-kastrull.

Sen öser du i 100 gram vit choklad och rör om tills den smälter.

Häll upp i form som du först satt bakplåtspapper i, smörpapper behövs inte.

Ställ ut i snön ett par-tre timmar; klart!

Det viktiga är kokningen, den skall kokas LÄNGE och så länge det inte stelnar direkt i det kalla vattnet utan vattnet blir "dimmigt" (använd en vit kopp) av socker så är inte fudgen "klar".
Då blir det att följa detta receptet sen när man ska baka med flickvännen.

Men skall jag koka upp den på hög värme sedan sänka till medel värme och låta den koka i runt 40 min? Och hur är det med rörningen är det bara att röra då och då när den skall stå i 40 minuter ?
Citera
2012-01-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVC
Då blir det att följa detta receptet sen när man ska baka med flickvännen.

Men skall jag koka upp den på hög värme sedan sänka till medel värme och låta den koka i runt 40 min? Och hur är det med rörningen är det bara att röra då och då när den skall stå i 40 minuter ?

Koka på strax över medelvärme, runt 75%, skulle jag säga. Du vill att det skall bubla men inte skvätta, varm seg vätska kan brännas ordentligt.

Jag skulle säga; rör ymnigt dom första två tre minuterna under det att det kokar upp, sen räcker det med att röra ett par-tre gånger under den återstående tiden GIVET att du använder en non-stick kastrull.
Senast redigerad av svenbrynolf 2012-01-28 kl. 16:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in