2012-01-28, 12:34
Medlem
Dessesions avatar
Hej på er. Ja, det här är en fråga jag funderat på ett bra tag.
Kan inte polisen väldigt enkelt begära ut uppgifter från Professional Grow gällande vilka som beställt exempelvis tältpaket och på så vis göra en rätt så stor bust?

Även om Professional Grow skulle skydda samt ta bort uppgifter så finns de ju hos posten då de skickar som företag. Samma sak undrar jag med fröer från ST och så. Borde vara lätt för dom att begära ut uppgifter på alla som beställt fröer.

Ja, hur är det egentligen? Går det för dom att göra på detta viset?
Tycker att det, i detta hårda anticannabisklimat inte borde vara allt för långsökt att en åklagare skulle godkänna någonting liknande.
Citera
2012-01-28, 12:54
Medlem
stashboxs avatar
De flesta som vill vara 100% safe använder väl sig utav en målis antar jag.
Citera
2012-01-28, 13:03
Medlem
Dessesions avatar
Jo, var lite grann den tanken jag hade faktiskt. Men det känns jävligt risky att ha en målis när det rör sig om stora odlingsprojekt. Jag tänker då snarare på att i sådana fall bila ner till Holland, Tyskland eller liknande och ta in det med bil.
Citera
2012-01-28, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stashbox
De flesta som vill vara 100% safe använder väl sig utav en målis antar jag.
Har också funderat kring detta.
Vilka kan man använda som målvakt? Om man varken har ett syskon eller släkt som är "tillgängliga" hur gör man då?
Hur ska man förklara för sitt syskon eller polare (som man inte vill berätta om odlingen) om de kan ta emot ett "stort brev"?
Mer info tack!
Citera
2012-01-28, 13:36
Medlem
Moments avatar
Har ni inga tänkbara vänner eller familj som ställer upp och du kan lita på så får ni ta risken. När jag beställde fröer samt annan narkotika så gjorde jag såhär. Jag gick bara nerför gatan och spikade upp en brevlåda brevid 11 och skrev 11b på den namn? Ranghild Andersson. Andra gången best jag till en sommarstuga då det var vinter.
Citera
2012-01-28, 13:38
Medlem
MindWalker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dessesion
Kan inte polisen väldigt enkelt begära ut uppgifter från Professional Grow gällande vilka som beställt exempelvis tältpaket och på så vis göra en rätt så stor bust?

Även om Professional Grow skulle skydda samt ta bort uppgifter så finns de ju hos posten då de skickar som företag. Samma sak undrar jag med fröer från ST och så. Borde vara lätt för dom att begära ut uppgifter på alla som beställt fröer.

Tycker att det, i detta hårda anticannabisklimat inte borde vara allt för långsökt att en åklagare skulle godkänna någonting liknande.

Man köper i butiken och betalar kontant, då är man "safe"...
Citera
2012-01-28, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MindWalker86
Man köper i butiken och betalar kontant, då är man "safe"...
Vilka affärer i Sverige säljer faktiskt "lyxfrön" ?
Citera
2012-01-28, 15:26
Medlem
Laughing-Buddhas avatar
Jag tror att det finns på tok för mycket paranoia bland folk som funderar på att beställa frön eller odlingsutrustning på nätet.

Som jag förstår det så får inte polisen lägga sig i vilka som beställer saker via nätet så länge det är lagligt att inneha dessa saker, vilket det är med både fröer och odlingsutrustning. Det gör att dom inte kan gå in och begära kundregister över till vilka odlingsbutikerna säljer till.

Jag har köpt så jävla mycket saker från nätbutiker genom åren och aldrig fått något hembesök av polisen pga av detta. Jag har haft besök av dom pga andra saker, men det är en annan historia.

Däremot kan jag säga att poliserna med jämna mellanrum står och spanar på odlingsbutiker för att se vilka som kommer och handlar där. Ganska välkänt att dom stod ofta i anslutning till Nordic Grow och kontrollerade personer som hade handlat i den butiken.
Vet även att dom spanat vid Swedish Growsystems butik.
Citera
2012-01-28, 15:28
Medlem
MindWalker86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannnes
Vilka affärer i Sverige säljer faktiskt "lyxfrön" ?

Känner bara till en affär i Stockholm som säljer "lyxfågelfrön" över disk...

Annars så köper man ju oftast fröna av folk på nätet.. Finns en del forum som handlar om cb, där hittar man ganska fort någon som är villig att skicka ett litet "brev"..

Fröna behöver man aldrig oroa sig för då, det är fullt lagligt att handla frön..

Brottet begås först när det planteras.

/MindWalker86
Citera
2012-01-28, 16:15
Medlem
Baklangesmannens avatar
På min tid undvek vi alltid hippa growshops och kreditkort. Kreditkortet är det viktigaste. Vi gick till den lokala blomsterodlaren med växthus, frågade om ett liknande upplägg, tomater t.ex och var h*n köpte sin utrustning. Sen vänder sig man till de stora företagen och besöker deras butiker om möjligt och handlar kontant. Annars mot faktura, det svåraste att lägga vantarna på var AGA-tuber och regulatorerna. Jonisatorer har varannan pälsallergiker nu för tiden så det är inte suspekt alls att köpa, mot faktura t.ex. eller helst bättre begagnad från privat person. All denna utrustning finns begagnad att köpa på nätet. Med all respekt, är inte insatt längre, men varför köpa ett tält när man kan köpa folie på industrirulle, plastrullar industri och sen lite silvertejp på det? Hade aldrig byggt något annat än kojor men det var inget problem att inreda två rum i en fyrarummare t.ex? Elräkningen var det vi nojjade över, fast vi jämnade detta med kraftiga lågenergi till veg, och krämade med HPS till blomen, idag använder man säkert annan belysning.
Citera
2012-01-28, 16:49
Medlem
Neverdancessobers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dessesion

Det om är det största dilemmat för snuten är nog att begära ut uppgifter om ett företag som inte säljer några olagliga saker och att be diverse transport företag om loggar av kollin skickade av ett företag som inte är misstänkt för brott är nog LITE långsökt och ev olagligt.

bästa sättet att komma undan 100% är att beställa från tyskland eller holland då svenska snuten inte kan gnälla sig fram till felaktiga beslut från åklagare, domare etc. samma ang frön (fröna är ej olagliga att inneha) ska svenska snuten be om mottagarregister från ett utländskt företag som inte gjort nått fel lycka till...

intresset från snuten finns men legitima medel begränsar dessa poliser som säkerligen försöker sig på livet som PI på fritiden med mera fria händer. tex genom att leka köpare genom pm på diverse forum.
Så lev väl och sluta nojja bängen är inget att vara orolig över vi bor i sverige för fan, lev väl gubbs, mvh N
Citera
2012-01-28, 18:21
Medlem
Är polisen och lagen verkligen så in i helvetes jävla satans korkad att man sätter stora resurser på odlare för eget bruk?
Antar att det inte har betydelse för dem om det är för medicinska syften eller ej.

Fy fan i sådana fall. Allt medan alla dessa SÅKALLADE "småbrott" avskrivs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in