Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-28, 12:08
Medlem
Tjenare! Jag har nyligen försökt installera Windows XP på en andra partion på min bärbara dator, men har dock stött på ett flertal problem och hoppas nu på att få några hjälpande tips.

Först testade jag att installera XP med en gammal installationsskiva, men det visade sig att jag var tvungen att ställa om min AHCI till IDE för att kunna få installationen att fungera. Då fungerade det perfekt att använda Windows XP, men jag ville gärna ha så att jag kunde multi-boota mellan Windows 7 och XP, utan att hela tiden vara tvungen att ändra AHCI/IDE, så jag skaffade mig en annan installationsskiva, med flertalet SATA-drivers redan förinstallerade, plus att jag lade in drivrutinen för min "Intel-styrenhet" för att vara extra säker. Problemet nu är dock att efter installationen så körs XP igång och säger att "ntoskrnl.exe saknas", vilket innebär att jag måste komma åt en recovery console för att kunna fixa problemet(?). Men med tanke på att jag inte har någon recovery console så antar jag att jag måste fixa en sådan, vilket bidrar till en fråga: var kan jag hitta en brännbar recovery console som går att använda, och kommer detta kunna fixa mitt problem?

Om jag sedan kör igång Windows 7 Repair Disk för att få möjligheten att använda mig utav Win7 igen och fixar min Startup, så går det även boota WinXP och få den att skippa meddelande om ntoskrnl.exe. Då fortsätter WinXP installationen som den bör ha gjort tidigare, ända tills det att den behöver starta om för att köra igång XP igen. Det är då det nya problemet uppstår: det crashar någon sekund efter att XP-logon kommer fram, även om jag försöker köra i Safe Mode. Det kommer då fram en Blue Screen i någon tiondels sekund där det går att läsa av (och det gamla vanliga Blue Screen grejerna):

"Teknisk information:

STOP: 0x0000007B (0xBACCF524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Jag är totalt inkompitent när det kommer till saker som det här, så jag har ingen aning om vad man bör göra för att få detta att fungera. Vilken hjälp som helst hade varit högst uppskattad, så om det finns någon som skulle kunna hjälpa mig med vad jag nu gör fel och leda mig in på rätt spår hade det varit väldigt uppskattat.

Jag skulle kunna testa samma installationsdisk på en annan dator och se om det blir samma resultat, problemet är då bara att den datorn inte kör med AHCI, och jag skulle behöva göra en backup på de filer som är nödvändiga att spara.
Senast redigerad av OstKakans 2012-01-28 kl. 12:12.
Citera
2012-01-28, 15:10
Medlem
här finns något i ämnet

0x0000007B: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
(Click to consult the online MSDN article.)
Windows lost access to the system partition or boot volume during the startup process. Typical causes: Installing incorrect device drivers when installing or upgrading storage adapter hardware, or a virus.

http://aumha.org/a/stop.htm

mvh
t
Citera
2012-01-28, 17:49
Medlem
Det Microsoft själva föreslår på deras hemsida är att installera om Windows på grund av en "inaccessable boot device". Ändra över till IDE gör ingen skillnad, utan det blir exakt samma Blue Screen. Ska det inte vara möjligt att köra Windows XP från AHCI eller?
Citera
2012-01-29, 02:16
Medlem
Okej, jag testade precis nyss att installera XP med samma skiva, men med datorn inställd på IDE. Exakt samma problem inträffar: ntoskrnl.exe saknas. Antar att det är fel på min skiva, men det är dock lite förvånande med tanke på att en annan skiva jag använde som också skulle fungera med AHCI gjorde samma sak. Jag antar att jag bör testa en avbild som jag har på en annan skiva, som fungerar med IDE, och se om jag kan fixa drivrutinen i den istället. Problemet blir då bara att skaffa fler brännbara skivor då datorn är kass på att boota saker från USB...

EDIT: Nej, fy fan... Jag säger då det. Inte ens skivan som fungerade innan kan installera XP utan ntoskrnl.exe felmeddelandet...
Senast redigerad av OstKakans 2012-01-29 kl. 02:55.
Citera
2012-01-29, 12:35
Medlem
Uppenbarligen är det fel på min dator och dess sätt att boota. Med tanke på att det har gått att installera XP på IDE innan på samma dator, så måste det vara det. Jag kollade precis nyss på en liten film som jag spelade in då det kom fram ett meddelande i en halv sekund precis innan ntoskrnl.exe meddelandet kommer fram. Det visar sig att XP försöker boota ifrån min C-disk när den egentligen bör boota ifrån E-disken som det är installerat på. Så här står det:

Citat:
Invalid BOOT.INI file
Booting from C:\windows\

Finns det möjligtvis någon som vet hur man ändrar detta? Det borde ju gå att ändra de rader i BOOT.INI-filen som säger att det är på partition 1 som det ska boota, men frågan är bara hur... Jag får väl ta och spåna vidare på detta.
Citera
2012-01-29, 12:49
Medlem
FittLisas avatar
Tror XP saknar SATA-drivers men man kan fixa det där genom att modifiera en image av xp och bränna på ny skiva.
Guide 1
Guide 2

Kan vara värt ett försök.
Senast redigerad av FittLisa 2012-01-29 kl. 12:51.
Citera
2012-01-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
Tror XP saknar SATA-drivers men man kan fixa det där genom att modifiera en image av xp och bränna på ny skiva.
Guide 1
Guide 2

Kan vara värt ett försök.

Ja, jag gjorde detta med min Windows XP-avbild, vilket visade sig gå rent åt skogen på grund av kommande orsak: BOOT.INI; XP var inställt på att boota ifrån en annan disk, när det i själva verket skulle använda sig utav min G-disk som innehöll ett antal viktiga filer, även om det var E-disken XP var installerat på. När jag väl fixade det så hade jag redan XP utan SATA installerat, men det fixade jag genom att ladda ned drivrutinerna till min "styrenhet" och installerade dem i XP. Att jag inte tänkte på det innan... Troligtvis fungerar även min CD med XP + SATA drivers, men det känns jävligt onödigt att äventyra nu när man väl fått det att funka... Finns ju dessutom ingen anledning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in