2012-01-28, 12:08
Medlem
Tjenare! Jag har nyligen frskt installera Windows XP p en andra partion p min brbara dator, men har dock sttt p ett flertal problem och hoppas nu p att f ngra hjlpande tips.

Frst testade jag att installera XP med en gammal installationsskiva, men det visade sig att jag var tvungen att stlla om min AHCI till IDE fr att kunna f installationen att fungera. D fungerade det perfekt att anvnda Windows XP, men jag ville grna ha s att jag kunde multi-boota mellan Windows 7 och XP, utan att hela tiden vara tvungen att ndra AHCI/IDE, s jag skaffade mig en annan installationsskiva, med flertalet SATA-drivers redan frinstallerade, plus att jag lade in drivrutinen fr min "Intel-styrenhet" fr att vara extra sker. Problemet nu r dock att efter installationen s krs XP igng och sger att "ntoskrnl.exe saknas", vilket innebr att jag mste komma t en recovery console fr att kunna fixa problemet(?). Men med tanke p att jag inte har ngon recovery console s antar jag att jag mste fixa en sdan, vilket bidrar till en frga: var kan jag hitta en brnnbar recovery console som gr att anvnda, och kommer detta kunna fixa mitt problem?

Om jag sedan kr igng Windows 7 Repair Disk fr att f mjligheten att anvnda mig utav Win7 igen och fixar min Startup, s gr det ven boota WinXP och f den att skippa meddelande om ntoskrnl.exe. D fortstter WinXP installationen som den br ha gjort tidigare, nda tills det att den behver starta om fr att kra igng XP igen. Det r d det nya problemet uppstr: det crashar ngon sekund efter att XP-logon kommer fram, ven om jag frsker kra i Safe Mode. Det kommer d fram en Blue Screen i ngon tiondels sekund dr det gr att lsa av (och det gamla vanliga Blue Screen grejerna):

"Teknisk information:

STOP: 0x0000007B (0xBACCF524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Jag r totalt inkompitent nr det kommer till saker som det hr, s jag har ingen aning om vad man br gra fr att f detta att fungera. Vilken hjlp som helst hade varit hgst uppskattad, s om det finns ngon som skulle kunna hjlpa mig med vad jag nu gr fel och leda mig in p rtt spr hade det varit vldigt uppskattat.

Jag skulle kunna testa samma installationsdisk p en annan dator och se om det blir samma resultat, problemet r d bara att den datorn inte kr med AHCI, och jag skulle behva gra en backup p de filer som r ndvndiga att spara.
Senast redigerad av OstKakans 2012-01-28 kl. 12:12.
Citera
2012-01-28, 15:10
Medlem
hr finns ngot i mnet

0x0000007B: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
(Click to consult the online MSDN article.)
Windows lost access to the system partition or boot volume during the startup process. Typical causes: Installing incorrect device drivers when installing or upgrading storage adapter hardware, or a virus.

http://aumha.org/a/stop.htm

mvh
t
Citera
2012-01-28, 17:49
Medlem
Det Microsoft sjlva freslr p deras hemsida r att installera om Windows p grund av en "inaccessable boot device". ndra ver till IDE gr ingen skillnad, utan det blir exakt samma Blue Screen. Ska det inte vara mjligt att kra Windows XP frn AHCI eller?
Citera
2012-01-29, 02:16
Medlem
Okej, jag testade precis nyss att installera XP med samma skiva, men med datorn instlld p IDE. Exakt samma problem intrffar: ntoskrnl.exe saknas. Antar att det r fel p min skiva, men det r dock lite frvnande med tanke p att en annan skiva jag anvnde som ocks skulle fungera med AHCI gjorde samma sak. Jag antar att jag br testa en avbild som jag har p en annan skiva, som fungerar med IDE, och se om jag kan fixa drivrutinen i den istllet. Problemet blir d bara att skaffa fler brnnbara skivor d datorn r kass p att boota saker frn USB...

EDIT: Nej, fy fan... Jag sger d det. Inte ens skivan som fungerade innan kan installera XP utan ntoskrnl.exe felmeddelandet...
Senast redigerad av OstKakans 2012-01-29 kl. 02:55.
Citera
2012-01-29, 12:35
Medlem
Uppenbarligen r det fel p min dator och dess stt att boota. Med tanke p att det har gtt att installera XP p IDE innan p samma dator, s mste det vara det. Jag kollade precis nyss p en liten film som jag spelade in d det kom fram ett meddelande i en halv sekund precis innan ntoskrnl.exe meddelandet kommer fram. Det visar sig att XP frsker boota ifrn min C-disk nr den egentligen br boota ifrn E-disken som det r installerat p. S hr str det:

Citat:
Invalid BOOT.INI file
Booting from C:\windows\

Finns det mjligtvis ngon som vet hur man ndrar detta? Det borde ju g att ndra de rader i BOOT.INI-filen som sger att det r p partition 1 som det ska boota, men frgan r bara hur... Jag fr vl ta och spna vidare p detta.
Citera
2012-01-29, 12:49
Medlem
FittLisas avatar
Tror XP saknar SATA-drivers men man kan fixa det dr genom att modifiera en image av xp och brnna p ny skiva.
Guide 1
Guide 2

Kan vara vrt ett frsk.
Senast redigerad av FittLisa 2012-01-29 kl. 12:51.
Citera
2012-01-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FittLisa
Tror XP saknar SATA-drivers men man kan fixa det dr genom att modifiera en image av xp och brnna p ny skiva.
Guide 1
Guide 2

Kan vara vrt ett frsk.

Ja, jag gjorde detta med min Windows XP-avbild, vilket visade sig g rent t skogen p grund av kommande orsak: BOOT.INI; XP var instllt p att boota ifrn en annan disk, nr det i sjlva verket skulle anvnda sig utav min G-disk som innehll ett antal viktiga filer, ven om det var E-disken XP var installerat p. Nr jag vl fixade det s hade jag redan XP utan SATA installerat, men det fixade jag genom att ladda ned drivrutinerna till min "styrenhet" och installerade dem i XP. Att jag inte tnkte p det innan... Troligtvis fungerar ven min CD med XP + SATA drivers, men det knns jvligt ondigt att ventyra nu nr man vl ftt det att funka... Finns ju dessutom ingen anledning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in