Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-27, 21:21
  #1
Medlem
jag har förmodad add, men kommer inte hinna göra någon utredning då jag flyttar till kalmar om fem månader och det är MINST tre månaders väntetid till en neuropsykiatrisk utredning i mitt landsting. trots tydliga tecken vill min läkare inte ge mig concerta eller ritalin, men han sa "möjligtvis strattera efter att du har fyllt i dom här papprena" och ger mig en bunt. så nu får dom helt enkelt ta ställning till om jag ha add eller inte utifrån dom papper jag och min pappa har fyllt i, och kan dom bara säga kanske och ger mig strattera, funkar den? vet att den troligtvis inte är i närheten av concerta eller ritalin, men ja.
Citera
2012-01-27, 23:07
  #2
Medlem
Jodå, Strattera fungerar. Det fungerar inte för alla, men det gör ingen medicin. Skillnaden mellan Strattera och centralstimulerande medel vid ADHD (metylfenidat, amfetamin) är bl a tiden innan effekt: Strattera behover ett par tre veckor innan den uppnått den påverkan som går att avläsa i form av en gynnsam respons (men somliga rapporterar positiv effekt omgående, kanske placeboeffekt...), medan metylfenidat och amfetamin ger en omedelbar respons (kännbar inom en halvtimme). Missbrukspotentialen med Strattera torde vara obefintlig medan den är betydande/hög med metylfenidat och absolut med amfetamin.
Citera
2012-01-27, 23:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jodå, Strattera fungerar. Det fungerar inte för alla, men det gör ingen medicin. Skillnaden mellan Strattera och centralstimulerande medel vid ADHD (metylfenidat, amfetamin) är bl a tiden innan effekt: Strattera behover ett par tre veckor innan den uppnått den påverkan som går att avläsa i form av en gynnsam respons (men somliga rapporterar positiv effekt omgående, kanske placeboeffekt...), medan metylfenidat och amfetamin ger en omedelbar respons (kännbar inom en halvtimme). Missbrukspotentialen med Strattera torde vara obefintlig medan den är betydande/hög med metylfenidat och absolut med amfetamin.

ja, missbruksrisken är en av anledningarna till varför jag troligtvis inte får metylfenidat. har missbrukat benso och andra tabletter tidigare. och jag har psykosproblematik (emellanåt ganska svår) och det bör man ju inte ha om man äter metylfenidat eftersom det kan förvärras. dock har jag provat ta concerta och fyfan vad bra jag mådde, jag lyckades sitta i klassrummet en hel lektion. men det är väl bara strattera som finns som alternativ. MEN den kan man ju få humörsvängningar och emotionell instabilitet av och det har jag redan. så...ja. men jag ska väl varken säga bu eller bä innan jag har träffat läkaren och gått igenom papprena.
Citera
2012-01-30, 01:47
  #4
Medlem
Lys avatar
Du kan iallafall prova Strattera. Jag har Adhd och psykiatern tyckte jag skulle prova Strattera. Han sa att den var "snäll" och inte beroendeframkallande, och sällan biverkningar. Jag tog den ett par månader. På mig hade den ingen större effekt, men den kan ju fungera bra för dig? Har inte provat Concerta och Ritalin, men de finns ju att tillgå om Strattera inte skulle vara tillräckligt bra. Själv har jag tänkt att jag hellre vill ha strategier att klara vardagen med Adhd än medicin, men jag tycker absolut man kan ta medicin om man är hjälpt av det. Du har inget att förlora på att prova Strattera ( mer än pengar...den är ganska dyr....). Är det en bra medicin för dig så får du veta det, och funkar den inte så bra kan du prova något annat. Men du måste testa en period först innan du vet nåt alls.
Citera
2012-02-02, 13:01
  #5
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
ja, missbruksrisken är en av anledningarna till varför jag troligtvis inte får metylfenidat. har missbrukat benso och andra tabletter tidigare. och jag har psykosproblematik (emellanåt ganska svår) och det bör man ju inte ha om man äter metylfenidat eftersom det kan förvärras. dock har jag provat ta concerta och fyfan vad bra jag mådde, jag lyckades sitta i klassrummet en hel lektion. men det är väl bara strattera som finns som alternativ. MEN den kan man ju få humörsvängningar och emotionell instabilitet av och det har jag redan. så...ja. men jag ska väl varken säga bu eller bä innan jag har träffat läkaren och gått igenom papprena.
Jag skall få Strattera. Jag har haft psykos och har missbrukat så läkaren ville inte ge mig Concerta/Ritalin.
Citera
2012-02-05, 03:53
  #6
Medlem
Enligt min läkare så framkallar inga av dessa medicin beroende. Så missbruket bör teoretiskt bara komma från personen i sig själv. Kan förstå att man dras till att riskera mycket och ta någon stor dos i en mörk tillfälle. Men inget jag rekommenderar. Överdoserat på vissa och det är inte så kul D; Gav inga positiva märk värda effekter heller.

Testade strattera ett tag sen, hade väldigt obekväma resultat med den. Den bombade min hjärna med självmordstankar som inte var mina, som kom då och då från ingenstans.
Citera
2012-04-20, 13:48
  #7
Medlem
Jag har ätit strattera ca tre månader. Visst, psykiskt mår jag bättre och fungerar betydligt bättre i vardagen och med omgivningen. MEN dessa biverkningar tar kål på mig! Första veckorna fick jag veta vad förstoppning och dess problem utgör, detta avlöstes av fruktansvärda käk och axelkramper. När dessa var över ( kroppen vande sig troligtvis) fick jag högt blodtryck, hjärtklappning, hettningar i ansiktet och värmesvallningar som enbart kan jämföras med högfeber. Till den grad att jag senaste dagarna är hemma från jobbet "sjuk". Jag har därför fått sänkt dos från 100 mg till 60 mg. Ska till läkaren på måndag, har pratats om att gå ner till 50 mg. Problemet är bara 1 Den har inte längre någon som helst positiv effekt psykiskt/ socialt och 2 Jag har svårigheter att få annan pga tidigare missbruk.
Citera
2012-04-20, 23:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackBettie
Jag har ätit strattera ca tre månader. Visst, psykiskt mår jag bättre och fungerar betydligt bättre i vardagen och med omgivningen. MEN dessa biverkningar tar kål på mig! Första veckorna fick jag veta vad förstoppning och dess problem utgör, detta avlöstes av fruktansvärda käk och axelkramper. När dessa var över ( kroppen vande sig troligtvis) fick jag högt blodtryck, hjärtklappning, hettningar i ansiktet och värmesvallningar som enbart kan jämföras med högfeber. Till den grad att jag senaste dagarna är hemma från jobbet "sjuk". Jag har därför fått sänkt dos från 100 mg till 60 mg. Ska till läkaren på måndag, har pratats om att gå ner till 50 mg. Problemet är bara 1 Den har inte längre någon som helst positiv effekt psykiskt/ socialt och 2 Jag har svårigheter att få annan pga tidigare missbruk.
Tänk på följande:
-Vid behandling med ADHD-mediciner är det vanligt med "vågfenomen", som innebär att den subjektiva effekten av behandlingen ofta är mycket positiv inledningsvis, sen kommer ett dött parti, och om patienten motiveras att fortsätta effekten blir kännbar igen. Vid behandling med centralstimulerande medel är det t o m postulerat att det kan finnas intradagvågfenomen; är detta abstinens inom dagen? Det finns en uppfattning att en bifasisk koncentrationsprofil med metylfenidat är eftersträvansvärd, och den uppnår man med depotverkande metylfenidat eller flerdosförfarande med snabbverkande medel, med eller utan måltid i samband med intaget.
-Att kognitiva effekter som koncentration och alla tänkbara förbättringar av prestation och humör ibland rapporteras bäst av omgivningen, som lägger märke till förbättringar; dessa förbättringar kan man testa med olika sorters CPT (continuous performance test), t ex TOVA, Qbtest, Cantab...
-Att liver innehåller skiftande mående, för alla med eller utan diagnos, att allt inte löses med mediciner.
__________________
Senast redigerad av Kinuski 2012-04-20 kl. 23:30.
Citera
2012-04-23, 20:49
  #9
Medlem
hardstylebabes avatar
jag har både medikinet och strattera men bara stratteran funkar inte
Citera
2012-04-23, 21:46
  #10
Medlem
Kinuski, tack för all information. Mycket intressant, så mycket får man inte förklarat från sin läkare. Jag var på återbesök idag och ska förmodligen sluta. Jag fick allt för många biverkningar, därför sänktes dosen men då försvann all effekt. Som jag tolkade det kompenserade jag det med supande, och då sattes effekten ner ytterligare. Det var tydligen ingen idé att höja dosen om man väl har sänkt den. Ok, jag får ta på mig skulden för mycket. Jag självdoserade en tid med 120 mg för att må ännu bättre. Hade jag hållit mig till de 80 mg jag fick ordinerat så hade den kanske fungerat. Men jag fick äntligen må bra och ville må ÄNNU bättre. Idiotiskt, korkat och bortkastat.
Citera
2012-06-13, 17:54
  #11
Medlem
rebkeans avatar
Det är märkligt ändå att vissa ej får prova concerta
pga tidigare missbruksproblematik.
Då är det ju ännu större anledning att få prova!
Syftet är ju bla att lusten/suget efter valfri drog,
skall upphöra. (enkel förklaring)
Mitt omotiverade sug efter alkohol försvann på concerta.
Verkligen tragiskt när man blir behandlad på detta vis. =(
Citera
2012-06-13, 21:32
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebkean
Det är märkligt ändå att vissa ej får prova concerta
pga tidigare missbruksproblematik.
Då är det ju ännu större anledning att få prova!
Syftet är ju bla att lusten/suget efter valfri drog,
skall upphöra. (enkel förklaring)
Mitt omotiverade sug efter alkohol försvann på concerta.
Verkligen tragiskt när man blir behandlad på detta vis. =(
Du har en poäng där. Men ibland kan diagnosen vara halvt om halvt uppfylld, t ex kunde inte utredningsperioden vara säkerställt drogfri, med påverkan av testresultat osv, eller så kunde inte riktigt en barndomsanamnes fastställas, eller så finns det instabilitet i den psykosociala situationen som påkallar återhållsamhet av den anledningen. Inte dumt att föreslå Strattera i dessa fall. Har man en väldigt stabil logistik och kontroll över verksamheten och medicineringen kan det vara lättare att ta fram dundermedicinen. Om inte annat kan det ge ett snabbt kvitto på gillande. Men tyvärr kommer ofta missbrukarbeteendet fram och krav på höga doser som inte motiveras av nyttan med avseende på ADHD. Har man väl börjat med CS kan det vara svårt att avveckla, eftersom patienten blir förbannad och känner sig kanske lurad. Allt detta måste man kunna förutse när man fattar beslut.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback