Ganska nyligen släppte Apple gratisprogrammet iBooks Author som ger allmänheten möjlighet att enkelt publicera egna böcker på iBookstore. Självklart skapar nyheten rubriker och än så länge har jag upptäckt några få saker som jag behöver hjälp med. Mer dyker säkert upp:
* Jag kör iBA på min Mac med Snowleopard. Man var tvungen att ändra lite i några filer för att det skulle vara möjligt, men det fungerar mycket bra. Vad händer när iBooks Author uppdateras? Måste jag göra om allt igen?
* Jag har gjort en bok på ungefär 40 sidor som jag ska skicka till några kompisar. Tyvärr, så var jag inte insatt i programmet vilket har gjort att alla sidor har hamnat i "kapitel 1". Istället för att göra nya kapitel allt eftersom så upptäckte jag lite sent att allt hamnat i samma. Hur gör jag nu om jag vill dela upp boken i kapitel när jag nästan är färdig med hela boken?
* Någon som vet hur lång tid det tar innan en bok blir publicerad från det att man skickat in den?
* Går det att ta bort siffrorna i "Table of content"? Hittar inget vettigt i hjälpen till programmet.
För övrigt vore det intressant att höra om det fanns fler som sitter med idéer som de vill få publicerade. Det är ju jättekul att skriva något som ser bra ut när det är färdigt.