2012-01-27, 15:13
Medlem
Det är så att jag har en del gamla skulder som jag drog på mig i missbruk. De äldsta (och största) är 16 år gamla, är ca 50.000kr ursprungligen och nu kanske dom är på 80-90.000kr med räntan.

Sen har jag en del andra som är typ 10 år gamla som kanske är på 10.000 erller nåt.

Skulden på 50.000kr är för hyrköp hos Thorn i mitten på 90-talet. Det är mest denna skuld som jag skulle vilja kunna bli av med på något sätt.

Är det någon som vet hur reglerna ser ut för at få sådana här skulder avskrivna? Skulderna har under alla år legat hos inkasso.
Citera
2012-01-27, 15:15
Medlem
StigAllans avatar
Om du inte får svar här så kan du testa nedanstående länk.
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?PHPSESSID=456f3205be089e9628545b635868c7 5d&
Citera
2012-01-27, 15:28
Medlem
http://www.kronofogden.se/infotext/preskription.4.14db52b102ed4e5fe380005164.html
Citera
2012-01-27, 15:59
Avslutad
Om de inte påminner om en skuld på 10 år skrivs den av, men jag tror inte att kronofogden gör det!
Citera
2012-01-27, 16:08
Medlem
Wheeler88s avatar
Råna, våldta, misshandla och mörda. Men för guds skull bli aldrig skyldig företag och staten pengar det är det värsta man kan göra
Citera
2012-01-27, 17:47
Medlem
LinTrassels avatar
Tyvärr så kommer kfm säga att skulden är för liten för att skrivas av..
Så bara bita ihop och betala.
Citera
2012-01-27, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenscowl
Om de inte påminner om en skuld på 10 år skrivs den av, men jag tror inte att kronofogden gör det!

Den ligger ju hos inkasso så de skickar ju ut påminnelse avier med jämna mellanrum. Det är ju av den anledningen som de inte skickat det till fogden, för då hade de varit tvungna att betala varje år för att skulden inte ska skrivas av.
Citera
2012-01-27, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lazyjones
Det är så att jag har en del gamla skulder som jag drog på mig i missbruk. De äldsta (och största) är 16 år gamla, är ca 50.000kr ursprungligen och nu kanske dom är på 80-90.000kr med räntan.

Sen har jag en del andra som är typ 10 år gamla som kanske är på 10.000 erller nåt.

Skulden på 50.000kr är för hyrköp hos Thorn i mitten på 90-talet. Det är mest denna skuld som jag skulle vilja kunna bli av med på något sätt.

Är det någon som vet hur reglerna ser ut för at få sådana här skulder avskrivna? Skulderna har under alla år legat hos inkasso.

Preskriptionstiden är 3 år för köp mellan privatperson och näringsidkare på skulder. men preskritionstiden förnyas varje gång du får en faktura, alternativt du erkänner skulden genom att göra en avbetalning.

I praktiken är det alltså omöjligt att bli av med en skuld, du kan heller inte få skuldsanering om du inte är såpass hårt skuldsatt att det är rimligt att tro att du aldrig kan återbetala dina skulder, då det är 4 års prövotid samt 5 år som du ska leva på existensminimum, där du betalar så mycket du kan till fordringsägarna kan du tidigast vara skuldfri om 9 år.
Citera
2012-01-27, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazyjones

Hej,
Antar att Du fått Dina skulder som PRIVATPERSON?! Då är preskriptionstiden endast TRE ÅR.
D v s har inte fordringsägaren hört av sig inom loppet av tre år så är skulden HELT prekriberad!
Du behöver alltså inte betala ett endaste cent!!!!!

Bara att skriva detta till fordringsägaren, d v s Du "BESTRIDER kravet i sin helhet".
Den som har BEVISBÖRDAN för att Du blivit delgiven den och den skulden är fordringsägaren!
Oftast har de väldigt svårt att bevisa delgivning på så gamla skulder.

Jag har blivit av med alla mina på det viset: Jag har bestridit dem en efter en.
Men glöm inte att spara kopian på brevet Du skickar inkasso.
Sen bör Du omgående ta kontakt med konsumentrådgivningen i Din kommun!
Denna tjänst är helt gratis och dom ska kunna reglerna. Lycka till!
Citera
2012-01-30, 14:57
Medlem
CsSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LinTrassel
Tyvärr så kommer kfm säga att skulden är för liten för att skrivas av..
Så bara bita ihop och betala.

Hahaha, eller hur? KFM skiter blankt i hur stort eller hur gammalt kravet är, dom är inte ens intresserade av hur det har uppstått. KFM är endast indrivare och har inget med skulden att göra, mer än att just driva in den. Man kan skicka bestridan till KFM och dom förmedlar denna vidare till fordringsägaren, samt gör en "undersökning" av ärendet, men endast om gäldenären begär det. Aldrig annars.
Uppgörelser gör man med fordringsägaren, dvs inkasso i detta fallet, faller det väl ut drar DOM tillbaks fordran.

Vart har du hämtat denna intressanta och totalt felaktiga informationen någonstans, LinTrassel?
Citera
2012-01-30, 15:18
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Råna, våldta, misshandla och mörda. Men för guds skull bli aldrig skyldig företag och staten pengar det är det värsta man kan göra

Kan du låna mig 100000kr är du snäll. Jag tänker skita i att betala tillbaka dem bara så du vet? Deal?

Problemet är att folk fattar inte att om man är skyldig staten pengar är du skyldig mig/dig/vi/oss pengar. Jag vill ha tillbaka dem förstår du.

Mörda och allt du nämner är hemskt men båda är brott och båda bör bestraffas.
Citera
2012-07-13, 02:26
Medlem
LinTrassels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Hahaha, eller hur? KFM skiter blankt i hur stort eller hur gammalt kravet är, dom är inte ens intresserade av hur det har uppstått. KFM är endast indrivare och har inget med skulden att göra, mer än att just driva in den. Man kan skicka bestridan till KFM och dom förmedlar denna vidare till fordringsägaren, samt gör en "undersökning" av ärendet, men endast om gäldenären begär det. Aldrig annars.
Uppgörelser gör man med fordringsägaren, dvs inkasso i detta fallet, faller det väl ut drar DOM tillbaks fordran.

Vart har du hämtat denna intressanta och totalt felaktiga informationen någonstans, LinTrassel?

Kan ju bara säga wait and see..
De företag som inte får in sina pengar säljer skulden eller går till inkasso.
Efter inkasso krfm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in