Citat:
Ursprungligen postat av _-olle-_
Det beror helt på vad man doktorerat i. Som systemtekniker kan jag garantera att du inte skulle gå och sopa golv. Sedan är det ganska givet att man inte behöver någon vidare utbildning för att plocka rovor, men även fabriksgolven idag blir mer och mer digitaliserade och kräver färre men bättre utbildade "arbetare". Vill vi till exempel ha förnyelsebar energi, avancerad infrastruktur, sofistikerad exportindustri och hög levnadsstandard är det bara att acceptera att det krävs en välutbildad befolkning.
Du har helt rätt i det du skriver. Utbildning och kunskap och hela den biten är jättebra, men det finns gränser för allt. Det är aldrig bra med för mycket av något tyvärr, lagom är bäst. Lustig nog existerar bara lagom i Sverige så vitt jag vet, dock sällan i praktiken. Man kan tycka vad man vill om lagom men det är inte så dumt ändå. Felet är att hela utbildningssystemet kommer bli kontrapruduktivt om den rådande trenden fortsätter som den gör och spiralen får snurra vidare. Jag menar inte att du som systemtekniker kommer få sopa golv (du ska vara glad om du nu får det jobbet som passar din utbildning när du är klar med den), det jag däremot menar är att, även om det känns otroligt i dagsläget, skulle det vara föga förvånande om det i framtiden startas 5-åriga universitetsutbildningar för att just - sopa golv. Globaliseringen medför en ökad global handel där det absolut krävs en högt utbildad arbetskraft för att vara med och konkurrera med andra länder om en del av kakan. Jag ser hellre att vi överutbildar folket för att få en chans att vara med och roffa åt oss något överhuvud taget medan tid är, än att stå på sidan och titta på och låta de andra roa sig på vår "bekostnad". Men längre utbildningar ger högre löner och höga löner innebär dyr arbetskraft. Företagen flyr och tillslut har vi väl knappt Donken kvar. Frågan är om dagens u-länder går om oss, blir i-länder, medan vi tar deras nuvarande plats och så får utvecklingen pendla på det viset fram och tillbaka i cykler om 100-talet år eller så. Eller om u-länderna tillslut helt enkelt lägger sig på vår nivå, efter att vi tappat då givetvis. Vad skulle hända då?
I värsta fall det största jävla krig som den här planeten någonsin skådat. Med risk för att låta som en jävla kommunist, vilket jag inte är, men kapitalismen är inte så jävla bra. Människor är för giriga för sitt eget bästa och vi lever i en värld med begränsade resurser. Jag vet inte vad andra anser men i min värld rimmar matematiken illa. Visst jag är cynisk och extrem men tänkt scenario är inte fullt omöjligt om man inte får någon lösning på det. Mer lärlingsutbildningar och mindre universitetsstudier kanske inte skulle vara så tokigt ändå? Långt från alla har iof inte ambitionen att studera vidare även om det blir allt vanligare med högre former av studier. Om de som inte studerar vidare snor alla lowlife arbeten och majoriteten ändå slåss om de högre posterna, vad händer då med dem som inte får anställning inom sitt yrkesområde trots 5-årig universitetsutbildning, doktorsexamen eller vad det nu må vara? Den här världen är så full av problem och jag har sedan länge tappat hoppet för mänskligheten. Frågan är bara hur långt fram i tiden det kommer att vara innan allting spårar ut på riktigt. Utbildningssystemet, tror jag, är en början. Åtminstone i den delen av spindelnätet.