2012-01-26, 22:49
Medlem
Hejsan!
Som alla vet finns det en idiotisk regel som gör att ägare till enskilda firmor
inte får dra av för friskvård för sig själva. Bara sina anställda.
Eftersom det är en helt ologisk och idiotisk regel ser jag inget
omoraliskt överhuvudtaget att dra av den på ett kreativt sätt.
Förra året fick gymmet skriva "Ergonomikurs", man måste ju ändå sitta
rätt och ha rätt utrustning när man jobbar på ett kontor,
annars kan man få problem med ryggen.

Har ni några bättre tips som är lätta att motivera vid en eventuell kontroll?

Tack på förhand!
Citera
2012-01-26, 22:59
Medlem
ProfessorAs avatar
Ergonomikurs lät bra tycker jag.

Annars kan du trycka upp träningskläder med företagets logga och dra av allt som marknadsföring.. sitt på gymmet och dela ut visitkort och tala högt om din firma mellan övningarna!
Citera
2012-01-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Ergonomikurs lät bra tycker jag.

Annars kan du trycka upp träningskläder med företagets logga och dra av allt som marknadsföring.. sitt på gymmet och dela ut visitkort och tala högt om din firma mellan övningarna!

Ja, det skulle jag ju kunna göra.
Ja, men det kan ju bli lite dumt om man tar det varje år tänker jag.
Så det vore bra att alternera lite då och då.
Citera
2012-01-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKlenning
Hejsan!
Som alla vet finns det en idiotisk regel som gör att ägare till enskilda firmor
inte får dra av för friskvård för sig själva. Bara sina anställda.
Eftersom det är en helt ologisk och idiotisk regel ser jag inget
omoraliskt överhuvudtaget att dra av den på ett kreativt sätt.
Förra året fick gymmet skriva "Ergonomikurs", man måste ju ändå sitta
rätt och ha rätt utrustning när man jobbar på ett kontor,
annars kan man få problem med ryggen.

Har ni några bättre tips som är lätta att motivera vid en eventuell kontroll?

Tack på förhand!

Varför trassla, låt firman betala för kortet och ge fan i avdraget om det inte funkar/är lagligt, är ju inga astronomiska summor precis......
Fattar inte varför så många ska hålla på med massa skit i bolagen, lägg fokus på att jobba rätt så räcker nog pengarna ändå.
Så slipper man fundera på ev kontroller osv.
Citera
2012-01-27, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Varför trassla, låt firman betala för kortet och ge fan i avdraget om det inte funkar/är lagligt, är ju inga astronomiska summor precis......
Fattar inte varför så många ska hålla på med massa skit i bolagen, lägg fokus på att jobba rätt så räcker nog pengarna ändå.
Så slipper man fundera på ev kontroller osv.

Det kanske inte är några astronomiska summor, men det gäller ändå några tusenlappar.
Och hela grejen är ju att det borde vara avdragsgillt.
Så jäkla mycket pengar tjänar jag inte så att gladeligen betala 5000 för ett gymkort
som borde vara avdragsgillt.
Citera
2012-01-27, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKlenning
Det kanske inte är några astronomiska summor, men det gäller ändå några tusenlappar.
Och hela grejen är ju att det borde vara avdragsgillt.
Så jäkla mycket pengar tjänar jag inte så att gladeligen betala 5000 för ett gymkort
som borde vara avdragsgillt.

Är det avdragsgillt för 5000 tusen de gånger det är avdragsgillt? Jag har bestämt för mig det är 2, 2 och halv som de sväljer. Alltså Korpen eller Friskis och Svettis, inte statusgym.

Annars att ha träningskläder med logo, kanske också ryggsäck med logo, och en trave visitkort, jag tycker det är en bra idé. Du behöver ju inte ansträngt dela ut visitkorten. Då blir det ju ingen avkoppling utan extra arbete. Men om nån frågar så...
Och då har du rent samvete om skattmasen undrar.
Citera
2012-01-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Annars att ha träningskläder med logo, kanske också ryggsäck med logo, och en trave visitkort, jag tycker det är en bra idé. Du behöver ju inte ansträngt dela ut visitkorten. Då blir det ju ingen avkoppling utan extra arbete. Men om nån frågar så...
Och då har du rent samvete om skattmasen undrar.
Jag har extremt svårt att tro att det förändrar något, förutom möjligen det egna samvetet, om han har kläder med företagslogotyp och visitkort i en väska när man är på gymmet.

Starta ett AB istället om det är så viktigt att kunna dra av för detta.
Är det ett så litet företag att det inte är värt det, tycker jag heller inte man ska ha rätt att utnyttja det för att kunna dra av för saker som friskvård.
Citera
2012-01-29, 16:06
Medlem
corrodeds avatar
[quote=AcS]Är det avdragsgillt för 5000 tusen de gånger det är avdragsgillt? Jag har bestämt för mig det är 2, 2 och halv som de sväljer. Alltså Korpen eller Friskis och Svettis, inte statusgym.

Saxat från skv:

Det finns ingen fastställd beloppsgräns hur mycket en skattefri motions- eller friskvårdsförmån högst får kosta. Enligt Regeringsrättens dom den 12 juli 2001 (mål nr 5762-1998) kan ett årskort till en gymanläggning vara en sådan skattefri personalvårdsförmån av mindre värde som är undantagen från skatteplikt. Ett årskort till gängse pris på orten är normalt skattefritt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in