2012-01-27, 18:20
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....till-sexfester

Färdtjänst troligen från färjan. Hur långt ifrån Majnabbeterminalen är det till Marieholm?

Några kilometer.
Citera
2012-01-27, 22:06
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Hur långt ifrån Majnabbeterminalen är det till Marieholm?

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Läste helt galet.
Då är det inget att tjafsa om vad gäller färdtjänsteriet.
Inte heller har jag nån morlapanik över kinkyarrangemang.

Det komiska är ju ändå att smugglaren bara har torgskräck et.c. när han är hos den behandlande psykiatern eller så har han hittat nån bra drog att ta när det ska till att samsas med andra färjepassagerare.

Jag lägger liten vikt till smugglingen och de svarta pengar paret lär ha intjänat på alkoholen.
Det är det ständiga bidragsfusket man som hårt slitande medborgare börjar bli rejält lack på.
Citera
2012-01-27, 22:17
Medlem
BrainDisorders avatar
Vad fan ska polisen med 216 namn till? Är väl knappast olagligt att dricka smuggelsprit, särskilt ovetandes om att det 'smuggel'. Det är väl heller inte olagligt att betala inträde för att komma in på en "klubb", särskilt om man är ovetandes om man vad det är för klubb. Att ha sex är definitivt inte olagligt överhuvudtaget, må gå under förargelseväckande beteende om man gör det mitt i en stor park på fina sommardagen när småbarnsfamiljer har picknick där. Att klubbägaren tar ut sjukpension och åker och tjänar pengar på smuggelsprit är hans problem nu, när det ligger i polisens ärende.

Vill folk supa och knulla med varandra på en klubb, så fine. Vem bryr sig? Så länge ingen blir skadad fysiskt.
Citera
2012-01-27, 22:29
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Vad fan ska polisen med 216 namn till? Är väl knappast olagligt att dricka smuggelsprit, särskilt ovetandes om att det 'smuggel'. Det är väl heller inte olagligt att betala inträde för att komma in på en "klubb", särskilt om man är ovetandes om man vad det är för klubb. Att ha sex är definitivt inte olagligt överhuvudtaget, må gå under förargelseväckande beteende om man gör det mitt i en stor park på fina sommardagen när småbarnsfamiljer har picknick där. Att klubbägaren tar ut sjukpension och åker och tjänar pengar på smuggelsprit är hans problem nu, när det ligger i polisens ärende.

Vill folk supa och knulla med varandra på en klubb, så fine. Vem bryr sig? Så länge ingen blir skadad fysiskt.

Han försökte nog använda listan till sitt försvar. Det är nämligen inte olagligt att importera alkohol till eget bruk. Exempelvis om du skall ha ett stort bröllop. Men det är inte så enkelt att bara säga till tullarna att du skall ha bröllop när du blir stoppad vid gränsen. Det är nämligen så att misstänker dom att du skall sälja alkoholen så ligger bevisbördan på dig för att bevisa din oskuld. Exempelvis bokad lokal och gästlista.

Problemet här är att man hittat bevis som tyder på att alkoholen skulle säljas på festen. Dock hade jag för mig att det var okej att sälja alkohol i föreningar som kräver medlemskap.
Citera
2012-01-27, 22:35
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duct-tape
Han försökte nog använda listan till sitt försvar. Det är nämligen inte olagligt att importera alkohol till eget bruk. Exempelvis om du skall ha ett stort bröllop. Men det är inte så enkelt att bara säga till tullarna att du skall ha bröllop när du blir stoppad vid gränsen. Det är nämligen så att misstänker dom att du skall sälja alkoholen så ligger bevisbördan på dig för att bevisa din oskuld. Exempelvis bokad lokal och gästlista.

Problemet här är att man hittat bevis som tyder på att alkoholen skulle säljas på festen. Dock hade jag för mig att det var okej att sälja alkohol i föreningar som kräver medlemskap.

Jadå, jag är införstådd med att man får ta in väldigt stora mängder alkohol om man ska ett bröllop eller en stor fest i någon ära, sen om polisen kan/vill/orkar följa upp det vet jag inte. Att smuggla stora mängder sprit för sin egen vinning är ju givetvis inte ok, enligt tull.

Ja, det förstår jag också, men man kan inte beklamra alla kunder för att ha köpt 'olaglig' sprit i detta fall. Ska man sälja alkohol i föreningar/lokaler kan jag ju känna att man kanske ska ha ett alkoholserveringstillstånd (vad det nu kallas i folkmun). Men allt låter väldigt mycket allvarligare än vad det är, killen (och kompanjonen) som åker färdtjänst med smuggelsprit är väl dom som kommer få smaka på statens straff i det här läget.
Citera
2012-01-27, 23:46
Medlem
Duct-tapes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Jadå, jag är införstådd med att man får ta in väldigt stora mängder alkohol om man ska ett bröllop eller en stor fest i någon ära, sen om polisen kan/vill/orkar följa upp det vet jag inte. Att smuggla stora mängder sprit för sin egen vinning är ju givetvis inte ok, enligt tull.

Ja, det förstår jag också, men man kan inte beklamra alla kunder för att ha köpt 'olaglig' sprit i detta fall. Ska man sälja alkohol i föreningar/lokaler kan jag ju känna att man kanske ska ha ett alkoholserveringstillstånd (vad det nu kallas i folkmun). Men allt låter väldigt mycket allvarligare än vad det är, killen (och kompanjonen) som åker färdtjänst med smuggelsprit är väl dom som kommer få smaka på statens straff i det här läget.

Det som står med på listan riskerar självklart inte. Tidningen nämner bara den uppgiften i artikeln för att göra det lite intressantare. Det är inget brott att köpa smuggel.
Citera
2012-01-27, 23:50
Medlem
xruuls avatar
Som någon annan nämde förut... ASP (Allmänna Spaningsregistret) är inte en offentlig handling utan ett utav polisens interna instrument.
Citera
2012-01-28, 10:58
Medlem
Medlem20100615s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xruul
Som någon annan nämde förut... ASP (Allmänna Spaningsregistret) är inte en offentlig handling utan ett utav polisens interna instrument.

Du får gärna peka ut var TS påstår att ASP är en offentlig handling.
TS skrev att
Citat:
Roligt för alla besökare att veta att deras namn nu finns sökbara i polisens spaningsregister och finns att läsa för alla nyfikna på tingsrätten...

Dvs. påstod att
1. deras namn nu finns sökbara i polisens spaningsregister (för poliser som har tillgång till registret)
och
2. och (listan med namn) finns att läsa för alla nyfikna på tingsrätten (som kan gå dit och få tillgång till materialet)

TS skrev inte att spaningsregistret fanns tillgängligt för alla.
Citera
2012-01-28, 11:37
Medlem
tigertompas avatar
Enligt Gt, så är/var listan hemligstämplad. Har även riktat konstruktiv hård kritik mot vissa saker på en annan sida. Men om det är den personen jag tänker på som har fått listan hemligstämplad, så skall vederbörande ha en eloge angående det här. F.ö är det ju inte olagligt att stå på listan helt enkelt, så var är problemet med polisen? Kan någon förklara det för mig?

Sedan har det ju även hänt saker sen det här hände på olika sätt. Fortsättning lär ju följa på olika sätt framöver. Mitt omdöme om festen var att ibland var det roliga fester, ibland mindre roliga fester. Sedan kan man ju säga så här också, allt som står i tidningen behöver inte vara sant, precis som allt som står på flashback inte eller behöver vara sant.
Citera
2012-01-29, 12:32
Medlem
Angående spriten, har man inte rätt att sälja oskattad alkohol i Sverige. Även om det är slutet sällskap med medlemmar osv...
Citera
2012-01-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kramnik
Angående spriten, har man inte rätt att sälja oskattad alkohol i Sverige. Även om det är slutet sällskap med medlemmar osv...

Det är därför många svartklubbar inte har några prislistor på alkohol
Citera
2012-01-30, 10:44
Medlem
Dunhams avatar
Någon som kollat med tingsrätten om listan är med i FUP? Vet ju inte vilken av festerna "färdtjänst" skulle sälja spriten på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in