• 1
  • 2
2012-01-26, 20:20
Medlem
M_Wittmanns avatar
Om du inte har betalningsanmärkningar så kan du alltid ringa din bank och be om en mindre kredit. Alternativt så får du väl gå till en pantbank eller sälja loss någonting till en polare.

Sen får du styra upp dig själv, ta reda på saker i tid, inte ta saker för givet, skaffa dig ett litet sparande och inte betala räkningar i sista minuten. Man får se till att växa upp snabbt om man inte vill dra på sig ett odrägligt liv med skulder och problem, redan som ung. Jag minns själv vilken chock det blev efter gymnasiet då jag började plugga på universitet. Helt plötsligt så fungerar inte de gamla vanliga ursäkterna som man hade kört med under hela skoltiden. CSN, din bank, din hyresvärd, ditt lärosäte, mm, skiter fullständigt i om din mormor ligger på sjukhus, du har gjort slut med din flickvän, inte vaknade av väckarklockan eller glömde skicka in någon blankett.
Citera
2012-01-26, 20:51
Medlem
Kan mycket väl ha fel men är det inte så att när man söker csn och lämnar in studieförsäkran, vilket du kmr få göra igen, så skickas pengar till dig nästa gång man får csn vilket lär bli nästa månad. Tror inte de kan skicka det direkt utan vid nästa insättningsdatum. Är inte hundra på detta men kolla upp!
Citera
2012-01-26, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M_Wittmann
Om du inte har betalningsanmärkningar så kan du alltid ringa din bank och be om en mindre kredit. Alternativt så får du väl gå till en pantbank eller sälja loss någonting till en polare.

Sen får du styra upp dig själv, ta reda på saker i tid, inte ta saker för givet, skaffa dig ett litet sparande och inte betala räkningar i sista minuten. Man får se till att växa upp snabbt om man inte vill dra på sig ett odrägligt liv med skulder och problem, redan som ung. Jag minns själv vilken chock det blev efter gymnasiet då jag började plugga på universitet. Helt plötsligt så fungerar inte de gamla vanliga ursäkterna som man hade kört med under hela skoltiden. CSN, din bank, din hyresvärd, ditt lärosäte, mm, skiter fullständigt i om din mormor ligger på sjukhus, du har gjort slut med din flickvän, inte vaknade av väckarklockan eller glömde skicka in någon blankett.

Mycket bra sagt.

Underlättar en hel del att spara så mycket det går, en oerhörd säkerhet. Jag kör även så att jag betalar räkningarna så fort jag får dem. För att sedan slippa skiten. Att behöva tänka på räkningarna kan tynga en hel del, lika bra att få det undanröjt. Ta aldrig ett SMS-lån, tänk på att du ska betala tillbaka skiten också.

Mitt tips är att;
-Planera
-Planera
-Lös problemen så snart de kommer upp, blir alltid lättast så

Jag vet att det låter lite klyschigt men det är faktiskt sant. (20år)
Citera
2012-01-26, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zulano
Kan mycket väl ha fel men är det inte så att när man söker csn och lämnar in studieförsäkran, vilket du kmr få göra igen, så skickas pengar till dig nästa gång man får csn vilket lär bli nästa månad. Tror inte de kan skicka det direkt utan vid nästa insättningsdatum. Är inte hundra på detta men kolla upp!

Jag är också ganska säker på att så är fallet. Att pengarna kommer med nästa betalning, så blir dubbelt upp.

Ring CSN och hör med dem.

Om det skulle gå åt helvete så är det inte hela världen, se till att låna pengar. Ring sedan banken om du inte har några betalningsanmärkningar (vilket inte skulle förvåna mig i ditt fall).

Sen lever du på existensminimum fram till nästa betalning, betala av lånet direkt. Lägg sedan undan en tusenlapp eller två i den mån det går.
Citera
2012-01-26, 23:48
Medlem
fskers avatar
Jag röstar för att fråga banken om en mindre kredit, som tidigare nämnts här i tråden!

Shit vilken moralmangel det blev här i tråden! Chill out!

Jag märker vilken tur jag har haft med hyresvärdar som inte brytt sig om jag var en månad sen med hyran utan att säga till, eller företag som levererat el/bredband osv som jag kunde ringa nästan varannan månad för att fråga om dom inte kan skjuta upp betalning osv!

Heja mig!
Citera
2012-01-27, 10:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Shit vilken moralmangel det blev här i tråden! Chill out!

Vad är det för fel med det? Mer moral i samhället helt klart.

On topic så får TS ta och skaffa sig ett sparande så inte detta händer igen. Att din mor och far inte vill låna ut till kanske har sina orsaker?
Citera
2012-01-27, 14:18
Medlem
perfas avatar
Lipa över en utgift på 2800 kr? Kanske borde se över sin privatekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in