2012-01-26, 05:12
Medlem
Jag har sparat 100K. Inte fruktansvärt mycket pengar, men ändå en start på någonting.

Jag funderar på vad jag ska göra med dessa pengarna.

Jag bor hemma och har inga utgifter. Min budget är 2-3 tusen i månaden på enbart "nöjen". Har varit ledig från jobbet sedan årsskiftet men i Mars ska jag börja jobba igen. Har inkomst på 16000-19000 i månaden. Har alltså stabil ekonomi och känner att jag vill investera eller placera mina pengar på/i något. Tycker det känns fånigt att bara sitta och stirra mig blind på mitt sparkonto.

Vad skulle ni göra i liknande situation? Aktier? Fonder? Investera i något företag? Starta eget? Öppen för alla förslag.

Brainstorma åt mig!
Citera
2012-01-26, 05:47
Medlem
Unisertits avatar
Jag vet inte vad du har för egenskaper så det är svårt för mig att bedöma. Men lägg in pengarna i några fonder vore väl ett generellt bra tips. Annars sätter du in dom på ngn valfri bank där du kan tjäna pengar på räntan, vilket är garanterade pengar i praktiken. Men om du är driven nog, och har tillräckligt mycket karaktär och en viss typ av förståelse om hur man ska förhålla sig till ett problem och vara hyfsad intelligent så kan aktiehandel vara en bra start. Finns diverse simulatorer bara söka på google så hittar du något bra. Börja på det, kör lite grann, kanske några veckor sen kan du försöka med riktiga pengar.

Lycka till!
Citera
2012-01-26, 05:47
Medlem
Diablo1118s avatar
flyttat hemifrån...
Citera
2012-01-26, 06:08
Medlem
Legolasses avatar
Köp 4000 trisslotter!
Citera
2012-01-26, 06:14
Medlem
wonko242s avatar
Satsa det på något inom vapen, olja eller knark... har hört att det är rätt bra avkastning på dessa.
Citera
2012-01-26, 07:27
Medlem
Aydos avatar
En världen-runt resa borde nog vara härligt?
Citera
2012-01-26, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
flyttat hemifrån...

Nu är jag inte 35 år direkt...

Aldrig förstått hetsen med att flytta hemifrån när man är 18-19-20 år. Varför inte spara ihop en skaplig summa pengar och sen kunna ha lite valfrihet i livet?

Man kanske vill börja plugga när man är 20-25 år? Då kanske det där halvåret hos mor och far kändes hyfsat trots allt.

Unisertit: Bra svar. Tackar!
Citera
2012-01-26, 10:39
Medlem
Flytta hemifrån givetvis. Vara 20 med fast inkomst och bo hemma utan att betala för sig? Du med mig skämta aprillo. Nä ut och leta lägenhet och släpp barnlivssargen nu och kom in i vuxenlivet.
Citera
2012-01-26, 11:01
Medlem
metalcorenightfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haller
Jag har sparat 100K. Inte fruktansvärt mycket pengar, men ändå en start på någonting.

Jag funderar på vad jag ska göra med dessa pengarna.

Jag bor hemma och har inga utgifter. Min budget är 2-3 tusen i månaden på enbart "nöjen". Har varit ledig från jobbet sedan årsskiftet men i Mars ska jag börja jobba igen. Har inkomst på 16000-19000 i månaden. Har alltså stabil ekonomi och känner att jag vill investera eller placera mina pengar på/i något. Tycker det känns fånigt att bara sitta och stirra mig blind på mitt sparkonto.

Vad skulle ni göra i liknande situation? Aktier? Fonder? Investera i något företag? Starta eget? Öppen för alla förslag.

Brainstorma åt mig!
Personligen hade jag först unnat mig en lite dyrare mer all-round gitarr än vad jag har just nu, t ex en gibson.
Med de resterande ~70000 kronorna hade jag troligtvis investera dem i något säkert (I den bemärkelsen att aktien inte tvunget spås öka i värde snabbt, utan istället ha en säker prognos) företag, alternativt starta "något eget" om idé, engagemang och tid finns.
Citera
2012-01-26, 11:10
Medlem
1TBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tursa
Flytta hemifrån givetvis. Vara 20 med fast inkomst och bo hemma utan att betala för sig? Du med mig skämta aprillo. Nä ut och leta lägenhet och släpp barnlivssargen nu och kom in i vuxenlivet.

Pajas. En äkta pajas!
Du lyckades inte pricka in ett relevant svar till TS.. "Ut och leta lägenhet".. En tokstolle i sin fulla prakt. Det rör sig om 100k, INTE 1,2 miljoner.. Var fan hittar man en lägenhet som klassar den prisklassen?
Då kanske du säger, "ööööööööööh, 100k räcker för ett lån på banken.. ööööööhh"
------------------------
TS, Jag håller fullkomligt med dig i att inte hetsa med att flytta hemifrån. Placera pengarna på ett fasträntekonto för en högre ränta. Den banken som jag har har en fast ränta på 3% på 3 månader. Det är ett tryggt sätt för pengarna att växa, dock ganska långsamt men du förlorar inget. Hör med din bank om vad de kan erbjuda dig!.

Fonder med olika tryggheter är också bra. Dvs, en sammansättning av investeringar i olika företag som din bank gör. Därefter väljer du en summa som du vill investera och låt säga att du väljer en fond med 110%trygghet. Då riskerar du enbart att förlora 10% av din insättning men avkastningen kan bli mycket högre än tex ett fasträntekonto.
-----------------------
Bo hemma så länge tills du känner dig redo att flytta. Jag har sett/känner alldeles för många som flyttade hemifrån i tidig ålder och som sitter "fast" pga att de inte kan eller vågar släppa sitt jobb eftersom de är rädda för att inte kunna betala räkningar och boende. Därav kan de inte börja plugga eller ändra bana i rädsla av att förlora allt.

Tills dess att du har bestämt dig för att plugga eller inte plugga så bo hemma! Skit i vad gubbar 35+ som flyttade hemifrån när det gick att köpa en bostad för 350k säger.

Lycka till!
Citera
2012-01-26, 11:12
Medlem
Planera en flytt.
Citera
2012-01-26, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1TB
Pajas. En äkta pajas!
Du lyckades inte pricka in ett relevant svar till TS.. "Ut och leta lägenhet".. En tokstolle i sin fulla prakt. Det rör sig om 100k, INTE 1,2 miljoner.. Var fan hittar man en lägenhet som klassar den prisklassen?
Då kanske du säger, "ööööööööööh, 100k räcker för ett lån på banken.. ööööööhh"

Hej. Roligt och relevant svar. Jag vet inte om du hört talats om det, men nu år 2012 så kan man skaffa såna här "hyresrätter". Googla upp det vettja. Ha en fantastisk dag hemma i pojkrummet! Hoppas mammas bullar smakar gott idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in