Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-25, 22:36
Medlem
Jag har haft 2x 8gbRAM i min pc. men nu har jag märkt att det laggar lite, så kollade i kontrollpanelen och där stod det att jag hade 4gb installerat fast bara använde 2 gb... testade och byta plats på ramen men inget hände så bytte tillbaka. nu står det att jag bara har 2gb ram. Vad ska jag göra för att få mina 8 tillbaka? eller iaf 4...

Har intel i7 2.8ghz
asus moderkort
64bits OS
Senast redigerad av locawtf 2012-01-25 kl. 22:38. Anledning: Glömde en sak
Citera
2012-01-25, 22:38
Medlem
endymions avatar
har du 64bitars window system?

e: Du har ju 4gb men använder bara 2 utav dom.
Citera
2012-01-25, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endymion
har du 64bitars window system?
Yes
Citera
2012-01-25, 22:39
Medlem
Gorillabass avatar
Kör du 64 bitars eller 32 operativsystem?

Om 32 så byt till 64 så kan du nyttja alla 8 GB

Edit: endymion var före.
Citera
2012-01-25, 22:43
Medlem
Ja men hur använder jag allt? har mina 2 ram insatta rätt men det står bara att jag har 2gb, märker också det när jag spelar och kollar på film
Citera
2012-01-26, 09:01
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Och minnena finns med i tillverkarens "Memory Support list"? Dvs. de FUNGERAR med moderkortet?

Du har via moderkotstillverkarens webbplats kontrollerat vad ev. BIOS-uppdateringar kan göra med minnesstödet?

Vad säger BIOS att du har för minnesmängd?
Sitter minnena i rätt slottar??

Kolla i manualen för mer hjälp!

Citera
2012-01-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Och minnena finns med i tillverkarens "Memory Support list"? Dvs. de FUNGERAR med moderkortet?

Du har via moderkotstillverkarens webbplats kontrollerat vad ev. BIOS-uppdateringar kan göra med minnesstödet?

I bios står det att jag bara har 2 gb minne...
ska testa att se om det finns uppdates för min bios. De har ju funkat tidigare så de finns nog med i tillvärkarens support list :=)
Citera
2012-01-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult

Gick in på asus och hittade uppdateringar tror jag, när jag laddar ned dem så får jag en fil jag itne ens kan öppna...
Citera
2012-01-26, 16:27
Medlem
Nu testade jag ALLA möjliga kombinationer att sätta in korten i. Bara B1 och B2 gav mig 4gb. Förstår fortrarande dock inte. Jag ska ju ha 8gb...

plus att jag ALLTID haft i A1 och B1 och då haft 4 gb... nu kan jag inte ens starta om de sitter så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in