2012-01-25, 22:32
Medlem
dom rekomenderar att värma upp skridskorna i ugnen max 2 ggr, och nu undrar jag om någon har erfarenhet om vad som händer om man skulle hamna att värma upp dom 3 ggr? jag spelar
med bauer one 100 och dom är ju skarpa som sten, första gången jag lag dom i ugnen på 60 grader i ca 10min men jag märkte dom inte blev helt mjuka så dom skulle gå att forma efter min fot men jag snörade på dom ändå´, men dagen efter var jag inte nöjd så ja körde samma sak igen men ingen förbättring. Nu 2 månader senare hamnade jag att sätta dit dom en tredje gång och nu satt ja dom i 85 grader och där låg dom i en kvart och nu först fick jag formade dom så jag är nöjd. Dom har INTE spruckit eller blivit mer elastiska på det sättet och känner inga ändringar på skorna, så jag undrar om et finns risk att de har får osynliga skador? någon såm har erfarenhet av detta? kan säga att en polare fick värma sina 3 ggr också för att få
en bra form på sina apx.
Citera
2012-01-25, 22:43
Medlem
Gorillabass avatar
Jag har hört att en del sätter ner skridskorna i "kokande" vatten för att så få, skridskorna att forma sig efter foten. Vet dock inte hur bra det är att göra?
Citera
2012-01-26, 00:36
Medlem
valter-eggons avatar
Om jag skulle dra mig till en gissning så tror jag att plasten kan bli lite bräckligare om man värmer för många gånger. Att värma max två är vad som tydligen rekommenderas och nu har du värmt tre gånger. Det är nog lugnt men jag tror inte du ska försöka dig på en fjärde för då vill du nog inte få ett slagskott på skidskorna sen...
Citera
2012-01-26, 11:57
Medlem
okey, bör nämnas att det blev ingen förändring i "stabiliteten" lr hur man ska föklara, altså dom blev
inte mjukare lr så jämfört när dom va nya det jag ville ha fram om det finns riskt för "inre" brister som man inte ser utifrån, så att säga. Har hört att en polare värmde upp dom i 200 å blev så mjuka att han fick koncentrera sig att stå så dom inte skulle formas sneda, kan ju heller int va bra?
Citera
2012-01-26, 12:11
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindgren82
okey, bör nämnas att det blev ingen förändring i "stabiliteten" lr hur man ska föklara, altså dom blev
inte mjukare lr så jämfört när dom va nya det jag ville ha fram om det finns riskt för "inre" brister som man inte ser utifrån, så att säga. Har hört att en polare värmde upp dom i 200 å blev så mjuka att han fick koncentrera sig att stå så dom inte skulle formas sneda, kan ju heller int va bra?
Nej det låter inte bra!

Fast gjorde han det bara en gång så kan det ju ha gått bra men generellt sett så blir plast hårt och bräckligt när det svalnat efter uppvärmning.

Fast jag undrar om han inte överdrev lite. För att få dem till 200 grader så måste han ha lagt dem längs ner i ugnen med enbart övervärme och täckt dem med ugnsfolie annars skulle de ha blivit brända. Om de dessutom blev så mjuka så undrar jag hur han kunde ha dem på sig med tanke på vilken temperatur de måste vara uppe i för att vara så mjuka. Så fort de börjar kylas av så stelnar de ju...

Jag tror inte du behöver bekymra dig för inre bristningar i ditt fall som du beskrivit det.
Citera
2012-01-26, 14:48
Medlem
tack för svaret! hade det lite i bakhuvudet men det skadar aldrig att fråga om andras åsikter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in