2012-01-25, 22:15
Medlem
Kaggemans avatar
Halloj!
Jag är på jakt efter butiker i Stockholm (gärna så centralt som möjligt) som säljer transportburar för fåglar. Jag läste även på en sida att det funkar lika bra med transportbur för katter. Någon som vet om det stämmer eller om det finns några risker/nackdelar med kattburar?
Citera
2012-01-25, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaggeman
Halloj!
Jag är på jakt efter butiker i Stockholm (gärna så centralt som möjligt) som säljer transportburar för fåglar. Jag läste även på en sida att det funkar lika bra med transportbur för katter. Någon som vet om det stämmer eller om det finns några risker/nackdelar med kattburar?
Alla djuraffärer har ju burar, det går väl för fan att ha en kattbur bara katten inte är i buren och den inte är för trång för fågeln
Citera
2012-01-26, 00:08
Medlem
Myrtens avatar
Bromma Zoomarknad har transportburar för fåglar.
http://zoomarknad.se.loopiadns.com/product-dlist.asp?catid=16073
Citera
2012-01-26, 12:35
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Bromma Zoomarknad har transportburar för fåglar.
http://zoomarknad.se.loopiadns.com/product-dlist.asp?catid=16073

Jag skulle välja den vänstra buren om det gäller transport av en mindre fågel. Den i mitten liknar den har jag till min papegoja men den funkar i stort sett bara om man har en tam fågel eftersom den öppnas på hela kortsidan, inte genom en mindre lucka. Mindre fåglar kan fastna i gallret eller ev. ta sig ut.

TS:
Vad som är viktigt att tänka på när man fraktar fåglar är att man bör täcka över buren (utom en kortsida) så fågeln känner sig skyddad. En skrämd fågel i bur kan göra sig mycket illa.

Transportburar för katter/småhundar har vanligen ett ganska glest galler som fågeln kan ta sig igenom eller fastna i. Dock finns det kanvasburar som har ganska tätt nät istället för galler som skulle kunna fungera om det inte gäller undulater och andra papegojfåglar som lätt kan bita sig igenom nätet.

Man kan gärna ha en pinne/gren i buren som fågeln kan sitta på/hålla sig i men då ska den vara någorlunda stadigt fastsatt. Utan gren måste fågeln sitta på burgolvet i sin egen skit.

Duvor transporteras vanligen i specialbyggda aluminiumburar med ganska trånga fack så fågeln inte ens kan vända sig, detta för att inte skada vingar och vingpennor om de skulle flaxa omkring.
Citera
2012-01-26, 20:24
Medlem
Jag har gjort egna transportburar till mina småfåglar genom att köpa plastlådor på Ikea (typ sådana här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40102978/ ) och skruva fast en sittpinne i dem. Idén fick jag av min fågelveterinär och jag tycker att de fungerar bra. Jag brukar lägga en handduk på botten, strö ut lite hirs, lägga i ett halvt äpple så att de får i sig vätska och sedan tejpa fast locket (så att det inte flyger av, för det sitter rätt löst). Och givetvis lägga en handduk eller något över så att fåglarna inte blir stressade av omgivningen.

Edit: Fåglarna sitter givetvis i varsin bur.
Citera
2012-01-29, 14:09
Medlem
Jag har en transportbur för katt till min Amazon och min Pionus och det fungerar alldeles utmärkt för oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in