Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Jag skulle välja den vänstra buren om det gäller transport av en mindre fågel. Den i mitten liknar den har jag till min
papegoja men den funkar i stort sett bara om man har en tam fågel eftersom den öppnas på hela kortsidan, inte genom en mindre lucka. Mindre fåglar kan fastna i gallret eller ev. ta sig ut.
TS:
Vad som är viktigt att tänka på när man fraktar fåglar är att man bör täcka över buren (utom en kortsida) så fågeln känner sig skyddad. En skrämd fågel i bur kan göra sig mycket illa.
Transportburar för katter/småhundar har vanligen ett ganska glest galler som fågeln kan ta sig igenom eller fastna i. Dock finns det kanvasburar som har ganska tätt nät istället för galler som skulle kunna fungera om det inte gäller undulater och andra papegojfåglar som lätt kan bita sig igenom nätet.
Man kan gärna ha en pinne/gren i buren som fågeln kan sitta på/hålla sig i men då ska den vara någorlunda stadigt fastsatt. Utan gren måste fågeln sitta på burgolvet i sin egen skit.
Duvor transporteras vanligen i specialbyggda aluminiumburar med ganska trånga fack så fågeln inte ens kan vända sig, detta för att inte skada vingar och vingpennor om de skulle flaxa omkring.