2012-01-25, 19:49
Medlem
Min bror och hans fru har en Volvo V40 1,8i (2002) som andrabil. Nu var det dags för service (10 500 mil) och jag rekomenderade bror min att uppsöka verkstaden som jag brukar lämna mina bilar på (Volvo verkstad i Göteborg). Nu är det dock så att mannen på denna verkstad har påstått något så absurt att jag måste fråga experter för att veta säkert att jag inte blir lurad vad gäller mina egna bilar också.

Enligt offerten skall förutom basservicen även oljan i växellådan bytas vid 10 500 mil?! Det kanske inte låter så märkligt, men nu rör det sig om en manuell växellåda. Vid sökning så visar det sig också att det inte finns någon automatväxel till den motorn.

Kontentan av detta är att servicen blir enormt dyr. Vilket är märkligt, eftersom kamremmen redan är bytt på den bilen.

Så min fråga är helt enkelt om den där satans mekanikern blåser både mig och bror min på reparationerna? Och framför allt, behöver man byta olja i växellådan på en sådan bil efter 10 500 mil? Jag kör en automatväxlad bil idag och på den vet jag ju, men... Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin bytt olja i en manuell växellåda på någon bil jag haft. Är det jag som är senil eller?
Citera
2012-01-25, 19:52
Medlem
cammos avatar
Självklart måste oljan bytas även i manuella växellådor.
Citera
2012-01-25, 19:54
Bannlyst
På Forden som jag har står det i instruktionsboken (oljebyte i växellåda ej förutsett) det är en manuel låda.
Jag har aldrig någonsin bytt olja i en manuel växellåda, aldrig heller i slutväxeln där bak, och jag har heller aldrig haft något ras på dessa.

MVH Kidon
Citera
2012-01-25, 19:55
Medlem
fjungen33s avatar
Enklast är väll bara att ringa volvo/volvoverkstad och fråga vad som ingår i service för bilen vid detta miltal. Låter konstigt måste jag säga, tror nog inte oljan behövs bytas. Men vet inte med säkerhet, kanske är så men går ju kolla upp ganska enkelt.

Dock ska oljan bytas, som andra oljor tappar den väll kvalite under tiden. Men tror ju knappast att lådan rasar pga att dem inte byter oljan efter 10.000 om bilen är normalt Svensson körd
Senast redigerad av fjungen33 2012-01-25 kl. 20:00.
Citera
2012-01-25, 20:04
Medlem
Problemet är att verkstaden som påstår detta märkliga är den lokala Volvoverkstaden där jag lämnat alla Volvo jag haft sedan 1988. Och där säger man att det skall ingå vid 10 500 mil.

Jag kör säkert 5 000 mil per år och hade på 90-talet en rad olika Volvo med manuell låda, såsom 940 Turbo och 854 T5 och jag bytte aldrig någon olja i växellådan vad jag kan minnas.

Jag tycker också det låter konstigt, den är mestadels försiktigt körd av min brors fru, hon har haft den sedan ny. Och bara 10 500 mil. Håller inte en låda längre än så?
Citera
2012-01-25, 20:21
Medlem
fjungen33s avatar
Ring en annan volvoverkstad eller fråga på http://www.jagrullar.se/forum/index.php. Där finns volvonördar som vet :-).

Vad är det för låda i dessa bilar? byggs inte dessa på Mitsubishi? ta reda på vilken låda det är och fråga dem som gör eller gjort lådan.
Senast redigerad av fjungen33 2012-01-25 kl. 20:27.
Citera
2012-01-25, 20:26
Medlem
Nej du kan vara lugn verkstan blåser inte dej, i den survisen ingår oljebyte i växelådan.
Och ja man bör byta olja i växelådan eftersom oljan tappar smörjegenskaperna med tiden om du vill undvika eventuella haverier.
Citera
2012-01-25, 20:31
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
http://imageshack.us/photo/my-images/832/86656796.jpg/

Det stämmer, enl. ovanstående protokoll, att oljan ska bytas.
Citera
2012-01-25, 21:00
Medlem
han blåser er. volvo har i sina serviceintervaller ingen punkt där oljan i växellådan skall bytas. DÄREMOT kan man byta den själv om man upplever växellådan,

* trögväxlad
* missljud tex bottenstocken i lådan rasslar på tomgång
* synkringar som för lite oväsen på tomgång.

byta växellådsolja gör man själv. lossar nivåpuggen själv som man ser om man hissar upp och tar bort vänster framhjul. urtappningspluggen sitter nedanför nivåpluggen. detta görs på 30 min själv. till en kostnad av några hundralappar.

men upplever dom sin växellåda som fullt fungerande skall det inte behövas byta nån olja. verkstads snubben ser det bara som en chans att tjäna extra pengar.
Citera
2012-01-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
http://imageshack.us/photo/my-images/832/86656796.jpg/

Det stämmer, enl. ovanstående protokoll, att oljan ska bytas.

kollar du noga så står det nivå och täthet. inte oljebyte.

enl volvo själva när jag pratat med dem så byter de bara olja på kundens begäran.
Citera
2012-01-25, 21:15
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreat

enl volvo själva när jag pratat med dem så byter de bara olja på kundens begäran.

Läs om och läs rätt!!

Sluta jiddra om ni inte vet!
Citera
2012-01-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreat

Kollar du noga ser du att det är på en 1500mil service alltså en mellan service!
Kolla på tillägg, "avtappning på fyllning växelåda" skall göras vid fullservice vid rätt mil tal

Jobbar på en service verkstad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in