Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 14:40
  #733
Medlem
insectqueen27s avatar
Jag har alltid trott att pantrar var en egen djurart. Fick härom året lära mig att så inte är fallet, en panter är antingen en leopard eller jaguar med avikande päls täckning.

Var pinsamt gammal när jag lärde mig att Japan var inblandade i andra världskriget. Skyller detta på skolan dock som enbart fokuserade på förintelsen och inget annat. Lärde mig fan mer om andra värdskriget från 'Allå, 'allå, 'emliga armén än jag gjorde från skolan.
Citera
2017-12-19, 12:15
  #734
Avstängd
wazzobazzos avatar
Trodde det var olagligt (och förmodligen bötesbelagt) att köra bil med ljuset tänt i hytten när det är mörkt ute. Så är tydligen inte fallet(?).
Citera
2017-12-20, 20:13
  #735
Medlem
Gick en tjej i min gymnasieklass som aldrig hade hört talas om 9/11. Jag har ingen aning hur hon hade lyckats missat det haha.
Citera
2018-01-19, 15:21
  #736
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfaltz
Jag vet en som valde ryska som tredjespråk i gymnasiet för att kunna läsa Tolkien på originalspråk.
Det var inte ryssen Perumovs inofficiella uppföljare till Tolkiens trilogi han ville läsa då?
Citera
2018-01-19, 15:38
  #737
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Det var inte ryssen Perumovs inofficiella uppföljare till Tolkiens trilogi han ville läsa då?
Nej, detta hände många månar innan Perumov skrev sina första böcker.
Citera
2018-03-07, 19:45
  #738
Medlem
Tenedors avatar
Rolig tråd att småläsa lite i emellanåt.

Jag var 20+ innan jag lärde mig uttalet på Kristianstad. Jag blev minst sagt dumförklarad när jag bland massa människor uttalade staden bokstavligt.

En annan uttalsgrej är fulölen Sofiero. Jag hann fylla 25 innan någon påpekade för mig att mitt spanska/italienska uttal (Sofieeero) var helt fel, och att det ska uttalas som slottet Sofiero. Än idag har jag svårt att anpassa mig till det korrekta uttalet.

Det värsta exemplet är en bekant i 25-årsåldern som inte vet vem Nelson Mandela var. "Det var väl någon från andra världskriget?" fick jag höra nyligen. Samma person tror att tre världskrig redan har utspelat sig. Hur kan man ens ha missat sånt? Den nissen är ingen Einstein.
Citera
2018-03-08, 15:10
  #739
Medlem
insectqueen27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Rolig tråd att småläsa lite i emellanåt.

Jag var 20+ innan jag lärde mig uttalet på Kristianstad. Jag blev minst sagt dumförklarad när jag bland massa människor uttalade staden bokstavligt.

En annan uttalsgrej är fulölen Sofiero. Jag hann fylla 25 innan någon påpekade för mig att mitt spanska/italienska uttal (Sofieeero) var helt fel, och att det ska uttalas som slottet Sofiero. Än idag har jag svårt att anpassa mig till det korrekta uttalet.


Ha, ha, Sofieeero...

Själv var jag väl typ 30 år när jag lärde mig att det heter becksvart inte bläcksvart. Har också svårt att ställa om och säger oftast bläcksvart.
Citera
2018-03-08, 23:18
  #740
Medlem
Krickerts avatar
Hade en tjej hemma som blev helt förfärad(typ orolig att polisen skulle knacka på) när hon såg en bunte Aktuell Rapport.
Hennes pappa hade sagt till henne att porrtidningar var olagliga.

Denna tjej var vid tillfället 35+.

Till saken hör att hon var hos mig för att handla droger men det var hon inte orolig över.
Citera
2018-05-20, 22:38
  #741
Avstängd
wazzobazzos avatar
Alltid trott att det heter/stavas befodra och inte befordra (trots att jag vet vad [ut]fodra betyder). Sedan igår vet jag bättre.
Citera
2018-05-20, 22:58
  #742
Medlem
Swe1227s avatar
När jag var liten trodde jag det hette watteri. Batteri, vad är de?
Citera
2018-05-24, 16:52
  #743
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Vissa gör precis det tyvärr, men det är just det som är fel. GPS står för Global Positioning System och är alltså ett samlingsnamn för själva positioneringssystemet, dvs ETT system.
Mottagarna som använder signaler från GPS kallas för just mottagare eller ofta navigatorer, dvs EN navigator eller EN mottagare..

Jag vet att många har lyckats missa detta, tom massor av handlare som glatt annonserade ut billiga "GPSer". Detta har dock som tur är förbättrats på senare år, se http://www.mediamarkt.se/sv/category...on-510618.html, men inte utan misstag...

Du säger givetvis radiomottagare med?

Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Alltid trott att det heter/stavas befodra och inte befordra (trots att jag vet vad [ut]fodra betyder). Sedan igår vet jag bättre.

Nu vet jag bättre...
__________________
Senast redigerad av langaocb 2018-05-24 kl. 16:56.
Citera
2018-05-25, 03:16
  #744
Avstängd
wazzobazzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Nu vet jag bättre...

Riktigt men skyller på att jag var trött när jag skrev för i den meningen ser jag problemet iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback