2012-01-25, 16:20
Medlem
Jag vet inte om det beror på att vi i väst delvis har existentialismen integrerad i vår demokrati/samhällssyn men varför framställs alltid existentialismen som något intellektuellt och sunt? varför granskas aldrig denna filosofi ur en negativ synvinkel? Jag har personligen inte stött på en endaste person som sagt någonting negativt om existentialismen.

Jag tycker perosnligen att själva pushandet utav att man hela tiden måste fatta en massa medvetna val känns jobbigt och även i viss mån negativt. Vad tycker ni? Vad är nackdelarna och varför framhävs dessa aldrig?
Citera
2012-01-25, 16:26
Medlem
Paid in Fulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madsons
Jag tycker perosnligen att själva pushandet utav att man hela tiden måste fatta en massa medvetna val känns jobbigt och även i viss mån negativt. Vad tycker ni? Vad är nackdelarna och varför framhävs dessa aldrig?

Vad du kan göra är att ta med dina föräldrar till socialen och se om du kan bli omyndighetsförklarad och låta målsman ta alla beslut åt dig.
Citera
2012-01-25, 19:51
Medlem
Ingen som har några idéer att bolla med? tyckte tämligen att det var intressant samtalsämne, att ingen tycks ha några negativa tankar om existentialismen, inte kan jag väl ha fel?
Citera
2012-01-25, 20:01
Medlem
Jack.Horner92s avatar
Det jag undrar med existentialismen är att man ska ta egna beslut och inte följa vågen för att sluta som en dussinmänniska. Men samtidigt ska man ha ett ansvar för sina handlingar, då ens handlande kan påverka dussinmänniskor att göra likadant.

Om man vet att en sak är dum och skadar en, t.ex. att röka så ska man enligt existentialismen känna ansvar då man kan göra så att andra börja röka och skada sig själva. Samtidigt säger filosofin att man inte behöver acceptera normerna i samhället och tvinga sig att känna sympati för andra människors hälsa.

Så hur fan ska man bete sig???? Ska man röka för att man har en fri vilja? Eller ska man inte röka då det riskerar att få andra att göra likadant och då har man invaderat svaga människors viljor. Gjort dem beroende av dina val.

Can someone make sense out of this?
Citera
2012-01-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92
Det jag undrar med existentialismen är att man ska ta egna beslut och inte följa vågen för att sluta som en dussinmänniska. Men samtidigt ska man ha ett ansvar för sina handlingar, då ens handlande kan påverka dussinmänniskor att göra likadant.

Om man vet att en sak är dum och skadar en, t.ex. att röka så ska man enligt existentialismen känna ansvar då man kan göra så att andra börja röka och skada sig själva. Samtidigt säger filosofin att man inte behöver acceptera normerna i samhället och tvinga sig att känna sympati för andra människors hälsa.

Så hur fan ska man bete sig???? Ska man röka för att man har en fri vilja? Eller ska man inte röka då det riskerar att få andra att göra likadant och då har man invaderat svaga människors viljor. Gjort dem beroende av dina val.

Mycket bra skrivet, själva dubbelmoralen är ju också fullkomligt bissar. Ännu en nackdel får man väl säga.

Någon annan konkret nackdel utan dubbelmoral du stör dig på?
Citera
2012-01-25, 21:21
Medlem
Nalle-Brums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Horner92

Du väljer själv om du ska röka eller ej. Se dina möjligheter och gör ditt val. Du får leva med konsekvenserna. Existentialismen är skapad av många tänkare och beroende på vem du frågar får du svar därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in