2012-01-25, 16:00
Medlem
Hej!

Hur mycket/lite tjänar man eg. på att läsa till nya kurser efter studenten med högsta betyg?
Alltså 2500 + 100pmvg + 100p mvg + etc.

Det är siffran jag är ute efter.
Citera
2012-01-25, 16:17
Medlem
Riddarhusets avatar
ca 5,7% på den ingångslön man får på det jobb man då inte väljer.
men det är första året bara. i genomsnitt och skillnaden mellan mvg och vg är bara 1% drygt, dock inte bara G.
det intressanta är ju vad som händer om 10 år då det redan är uppe i 26% i snitt

säg att du väljer att inte bli snickare som har en låg lön direkt efter gymnasiet men efter fyra år tjänar rätt bra. väljer du dock att inte bli säljare blir skillnaden inte så stor, speciellt om du skall bli säljare efter en examen.
väljer du att inte bli undersköterska utan satsar på läkarutbildning i Polen kommer du att ha uppnått 30% fem år efter AT-tjänsten.
5,7%X25.000X 12 mån=16 000 ca
30%X30 000X12=108 000
Fast talen gäller inte kuturarbetare och konstnärer t ex de tjänar uselt under hela livet
Citera
2012-01-25, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
ca 5,7% på den ingångslön man får på det jobb man då inte väljer.
men det är första året bara. i genomsnitt och skillnaden mellan mvg och vg är bara 1% drygt, dock inte bara G.
det intressanta är ju vad som händer om 10 år då det redan är uppe i 26% i snitt

säg att du väljer att inte bli snickare som har en låg lön direkt efter gymnasiet men efter fyra år tjänar rätt bra. väljer du dock att inte bli säljare blir skillnaden inte så stor, speciellt om du skall bli säljare efter en examen.
väljer du att inte bli undersköterska utan satsar på läkarutbildning i Polen kommer du att ha uppnått 30% fem år efter AT-tjänsten.
5,7%X25.000X 12 mån=16 000 ca
30%X30 000X12=108 000
Fast talen gäller inte kuturarbetare och konstnärer t ex de tjänar uselt under hela livet

Kom igen. Är du hög eller?
Haha jag menade ju hur mycket snittet förändras efter 2500 gymnasiepoäng och studenten.
Citera
2012-01-25, 17:56
Medlem
UnderwearMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanGudrun
Kom igen. Är du hög eller?
Haha jag menade ju hur mycket snittet förändras efter 2500 gymnasiepoäng och studenten.

Att läsa upp gymnasiekurserna till alla mvg? Hur skulle det påverka lönen menar du?
Citera
2012-01-25, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnderwearMan
Att läsa upp gymnasiekurserna till alla mvg? Hur skulle det påverka lönen menar du?

What ever
Citera
2012-01-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanGudrun
What ever

Jag litar inte på sär skrivare...

Men absolut ingenting är svaret på frågan, däremot kan lönen påverkas positivt av att du läser till enstaka kurser på högskolan (t.ex. juridik, ekonomi etc) och på så sätt utökar din kompetens men det är ju för att du då kan bidra med något mer än du kunde innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in