• 2
  • 3
2012-01-26, 19:17
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Ego-Lego
Därför varken säger jag eller antyder det, jag talar om hypotetisk deduktiva tillvägagångssätt som arketypiska för den moderna förståelsen av vetenskap, jag förnekar inte explorativ- eller hypotesformulerande forskning, jag tog flera områden (inte enbart biomedicinska) som tydliga exempel.

Jag utesluter inte kvalitativ forskning hur du fick det att gå ihop. Poängen var att det finns gott om forskning vars metod drivs utan ideologiska faktorer, nationalekonomi är inte en sådan, där är det tvärtemot så ideologi ett viktigt metodologiskt verktyg för tolkning och analys. Vanligtvis vill jag gärna diskutera vetenskapsteori, och om du vill prata om kvalitativa metoder med mig föreslår jag att du börjar här: https://www.flashback.org/p35299022#p35299022

Jag undrar vad du vill? Att filosofiska fakulteten bör omhuldas, och att ideologi inom akademin förtigas för att det finns matematiska induktionsbevis? Skämt åsido, jag befarar att ditt inlägg är något missriktat. Denna fråga grundade sig i det resonemang att genusvetenskap med ideologiska förtecken inte är konstigt eftersom historia och ekonomi använder ideologi i sina metoder. Skillnaden är att de sistnämnda använder olika ideologier, för att tolka på olika sätt, genusvetenskap lutar på en enda ideologi i likhet med rasbiologi. För någon som pysslar med "hård" vetenskap är steget inte långt att kalla alla ovanstående forskningsområden för meta-tyckande, men utav respekt för filosofi som övergripande ämne yttras denna tendens mest som ett gnäll från filosofiska fakulteter att de inte tas på lika stort allvar. Så, den halmgubben gick inte.

Tänkte att i båda fallen så var det det du tog upp så kanske jag som uppfattade so matt du syftade på att det var just det som var riktig forskning. Sen även om det var i just eran diskussionsdel jag inflikade så blev det som ett halvt svar till tidigare inlägg om genusvetenskap och dess inriktning. Någon tog upp biologiska förändringar men man kanske skulle lägga mer fokus i kvalitativ forskning om man vill forska på ett sådant område (kanske blev ett rätt konstigt inlägg att förstå).

Angående ideologier i forskning blir det hur man använder dem, att ha dem som utgångspunkt forska utifrån dem som du säger funkar bra och är ibland nödvändigt, men självklart kan det vara dåligt om man likt viss religion går in och styr eller bara tar resultat som styrker en befintlig teori (eller utformar det där efter).

Tror som sagt inlägget blev lite missriktat tyvärr
Citera
2012-01-26, 20:38
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRAS
Den empiriska grunden till dina utsagor ifrågasätter jag inte - säkerligen är det så att graviditet medför kognitiva förändringar hos kvinnor.

Denna punkt ifrågasätter jag dock: din tolkning av den empiriska grunden. Nu menar jag inte att du inte bör ha den inställningen, det är din rätt. Innan människan lämnade "naturtillståndet", om vi kan kalla det så, var säkert könsuppdelningen sådan att modern tog hand om barnen. I samma tid var våldet utbrett, människan dyrkade solen (eller vad det nu kunde vara) samt saknade moderna bekvämligheter som kläder och Iphones. Med andra ord menar jag att vi är fria att skapa vår tillvaro nu - vi anser att det är fel att klubba ihjäl någon om de skulle ta din mat, ja till och med slå sönder din bror. Istället anmäler vi dem och låter dem genomgå en rättslig process. Min mening är att vi inte är fullständigt bundna till vår biologi - givetvis kan inte män föda barn, men numera kan män och kvinnor dela på bördan att uppfostra barn: OM DE VILL!

Dock anser jag att i polemik till dig att de flesta bör dela på bördan av att uppfostra barn, att de traditionella könsrollerna kan vara problematiska.

En intressant aspekt som är komplex att förhålla sig till då vi, som du påpekar, ur flera perspektiv lämnat det "naturliga tillståndet" till förmån för ett konstlat och tillgjort (sk. civilisation). Jag motsätter mig inte att man och kvinna inte ska dela ansvaret för sin gemensamma avkomma, tvärtom förutsätter jag att det i sin helhet är att betrakta som det naturliga tillståndet för människodjur. Förmågan att samarbeta och leva i flock har varit grundläggande för vår utveckling och människohonor driver inte omkring ensamma med barn som björn eller ens elefanthonor (som lever med andra honor). Människohonor lever i grupper där barnets far finns representerad. Han är alltså med om dess uppväxt och har en central roll i barnets liv. Vad jag motsätter mig är den moderna föreställningen att sociala normer avgör vårt beteende. Jag ställer mig således inte emot att män anammar en traditionell kvinnlig roll om det är vad de önskar, det är min övertygelse att dessa män utgör en minoritet då det inte är att betrakta som normalt. Jag lägger dock ingen särskild värdering i detta och bekymrar mig inte nämnvärt om någon i bekantskapskretsen skulle stanna hemma med sitt spädbarn medan modern förvärvsarbetar om det är vad familjen beslutat är rätt och riktigt för dem. Det är inga problem för mig. Det är i sig en avvikelse men ingenting av särskild allvarlig karaktär. Vad som är skadligt är attityden att det biologiska arvet är försumbart och att vi inte styrs av gener. Dessvärre är vi tämligen begränsade (eller begåvade) av arvet, såväl kön som ras, och det tar sig uttryck i vårt beteende och någon särskild "fri vilja" är det inte tal om.
Citera
2012-01-27, 02:19
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ego-Lego
Medicin, fysik, kemi, biologi, inom dessa discipliner råder den hypotetiskt deduktiva metoden och jag lovar att trasig en sköldkörtel eller en tumör inte blir bättre genom att omvärdera sina ideologiska ståndpunkter.

Tack för ditt inlägg.

Jag bara inte orkade ge mer än ett halvhjärtat svar på "samma gamla skåpmat till bortförklaring" jag har hört tusentals gånger från feminister på alla mina 12 år att debattera mot feminister URL. För vad är skillnaden mellan "en hund sover" och "hunden sover" liksom? Innebörden är ju den samma. Ändå lyckas inte de genomsnittliga feministerna fatta detta.

Fast vem vet kanske blir tumören bättre botad om man lägger cancerforskningen på ideologisk grund i stället för objektiv naturvetenskaplig grund?
Citera
2012-01-27, 05:43
Medlem
Feminismens försvarare har fått svårare och svårare att försvara feminism då det för varje dag som går
blir mer och mer tydligt hur fullständig lögnen om kvinnors förtryck är.

Om man orkar sig igenom hela videon så får man sig en sund helhetsbild av hur lurade folk har blivit.
http://www.youtube.com/watch?v=FFtGw...eature=related

Kan tilläggas att Warren Farrell själv har varit en tungviktarfeminist i organisationen N.O.W.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in