2012-01-25, 13:29
Bannlyst
I vissa familjer finns det ett "ruttet ägg", dvs en person som förstör för alla andra och som hela tiden är ett samtalsämne inom familjen.
I min familj ställer denna person till det ganska ofta och alla är oroliga att det ska hända något hela jäkla tiden.
Vad gör man när en som står en nära inte vill skaffa ett jobb, inte ta hand om sitt eget liv och förstöra det med droger, spelande och vårdslöshet?!
jag älskar denna person men alla andra i familjen börjar mer eller mindre skadas pga problematiken kring denne.

Vad gör man? Tar avstånd eller försöker hjälpa och offrar sin fritid och sitt eget liv för att "rädda" denne? Det värsta är att denne inte medför något konstruktivt liksom, saknar körkort och egen bostad samt oftast är denne pank.
Citera
2012-01-25, 13:43
Medlem
HolyCraps avatar
Om det verkligen inte går att hjälpa personen så kanske dödshjälp kan komma på tal?
Jag har för mig att det är lagligt i Schweiz.
Citera
2012-01-25, 14:44
Medlem
Fimparens avatar
Det går inte hjälpa någon som inte vill bli hjälpt.
Berätta hur du känner och att du vill ta avstånd från honom om han inte skärper sig.
Citera
2012-01-25, 15:08
Avslutad
Det svarta fåret?

Vem är det svarta fåret?

Tror att det där ligger i betraktarens ögon faktiskt.
Eller är det samhällets normer man ska utgå ifrån?

Vem är denna person i din familj?

Alla väljer vi vår livsstil och väg.
Man kan påverka, men bara till en viss del, sedan får man backa.

Skadar den här personen andra med sitt handlande så får man sätta ner foten och sätta gränser.
"Vi älskar dig, men nu är det stopp med pengar, stöttning osv.". (om det är det som är problemet?)

När det gäller beroende så kan ni inte göra någonting. Ni kan tala om att ni finns där och visa på vad det finns för hjälp/behandlingar. Men ni kan aldrig tala om för någon att han/hon ska sluta. Det måste komma från honom/henne. Denna person måste nå sin personliga botten.

Nej, man går inte ner sig själv för att hjälpa.
Men det är oerhört svårt att vara stark och låta bli.
Citera
2012-01-25, 15:12
Medlem
Stötta personen när denne behöver det, visa att du finns där. Bidra inte med något annat än ditt stöd om du känner att det blir för mycket.
Citera
2012-01-25, 15:36
Medlem
de du kallar för svarta får bör, enligt min åsikt, hellre kallas whistle blowers. de tar mer eller mindre omedvetet på sig rollen att belysa att allt inte står rätt till i familjen. det kan vara djupa orsaker som inte ligger på ytan, saker man aldrig pratat om.

en väldigt otacksam roll men deras utagerande kanske hjälper mer än de stjälper i det långa loppet.
Citera
2012-01-25, 15:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av blankdank
de du kallar för svarta får bör, enligt min åsikt, hellre kallas whistle blowers. de tar mer eller mindre omedvetet på sig rollen att belysa att allt inte står rätt till i familjen. det kan vara djupa orsaker som inte ligger på ytan, saker man aldrig pratat om.

en väldigt otacksam roll men deras utagerande kanske hjälper mer än de stjälper i det långa loppet.

Klok som en bok.
Men det finns avarter, icke att förglömma.
Citera
2012-01-25, 15:45
Medlem
Goseklumpens avatar
@blankdank , Otroligt välgenomtänkt. Gud vad klokt svarat, verkligen!
Citera
2012-01-25, 16:59
Medlem
mathlcs avatar
Citat:

Tycker också det här var klokt. Antagligen är det så.
Citera
2012-01-25, 17:13
Medlem
SiSeniors avatar
Hade jag haft ett svart får i släkten/familjen/bland mina vänner hade jag ställt upp i WT-programmet Uppdrag: Missbruk: http://www.tv4.se/1.1909948/uppdrag_missbruk
Citera
2012-01-25, 17:21
Medlem
Citat:

Det är möjligt att det är så här i vissa fall, men jag tror inte att det är en regel. Och även om det vore det; ingen regel utan undantag.

Helt klart ta avstånd. Även om det är din familj så får man dra en gräns, inget blir bättre av att flera ska må dåligt. Informera personen om hur ni känner och förklara att ni inte orkar mer. Om de vill hjälpa sig själva och behöver hjälp av er för att genomföra detta så går det bra att kontakta er, annars kan de låta bli.
Citera
2012-01-25, 17:27
Medlem
Skicka upp till TNE för avgiftning. Skicka därefter till behandlingshem.
Säger personen nej till det så be personen höra av sig när personen är drogfri, har egen bostad och ordnat upp sitt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in