2012-01-25, 12:07
Medlem
Jag driver ett AB och om någon månad ska jag iväg på ett seminarium, det är helt företagsrelaterat. Detta kommer pågå under en hel helg och jag behöver därmed sova på hotell.

Kan jag betala detta med företagskortet?
Finns det någon gräns för vad det får kosta? (t.ex. som vid lunch)

Mvh
Citera
2012-01-25, 12:39
Medlem
Bromaans avatar
Hör med Juholt! Tror han har rätt bra koll på det där vid de här laget
Citera
2012-01-25, 13:16
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cookie88
Jag driver ett AB och om någon månad ska jag iväg på ett seminarium, det är helt företagsrelaterat. Detta kommer pågå under en hel helg och jag behöver därmed sova på hotell.

1. Kan jag betala detta med företagskortet?
2. Finns det någon gräns för vad det får kosta? (t.ex. som vid lunch)

Mvh
1. ja
2. nej, inte vad jag vet. du kan ta en svit om du vill. bor du i presidentsviten för 10 000 per natt är det ok. det är inte förbjudet att göra dumma inköp.

det finns ingen gräns för lunch vad jag vet om du betalar med företagskortet.
sprit får du inte dra av, men väl betala med företagskortet, men behöver å andra sidan inte ta upp privat som förmån.
du skall ta allt på företagskortet; bastu, spa-behandling, tidningar, telefon, film, garage, jordnötter
ta alltså inte den andra vägen och betala privat för att sedan skriva reseräkning, då finns det tydligare gränser för tex lunch som du skriver
Citera
2012-01-25, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. ja
2. nej, inte vad jag vet. du kan ta en svit om du vill. bor du i presidentsviten för 10 000 per natt är det ok. det är inte förbjudet att göra dumma inköp.

sprit får du inte dra av, men väl betala med företagskortet, men behöver å andra sidan inte ta upp privat som förmån.
du skall ta allt på företagskortet; bastu, spa-behandling, tidningar, telefon, film, garage, jordnötter
ta alltså inte den andra vägen och betala privat för att sedan skriva reseräkning, då finns det tydligare gränser för tex lunch som du skriver

jesus christ. det är givetvis samma regler oavsett om du betalar privat och tar upp kostnaden på din reseräkning eller om du betalar med företagskortet...
Citera
2012-01-25, 13:37
Medlem
Citat:
1. ja

Okej, sorry det är jag som är väldigt grön på detta område. Det jag antagligen menade var vad som är avdragsgill och inte avdragsgill. För vid lunch är det väl 90 kr inkl moms som är avdragsgill?

Finns det någon sådan gräns gällande hotell?
Citera
2012-01-25, 13:47
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
jesus christ. det är givetvis samma regler oavsett om du betalar privat och tar upp kostnaden på din reseräkning eller om du betalar med företagskortet...
nä det är det inte
skillnaden består i att du kan få problem med skatteverket.
inte på företagets sida, där är kostnaden helt avdragsgill och är spelar det ingen roll.
men på din privatdeklaration som du gör i februari kan du få problem om du har fått ut mer än de belopp du får dra av. schablonavdraget är 210 kr per halvdag och 105 kr för halvdag samt avdrag för hotell innebär att det inte skall vara under 50 km från bostad till hotell. dessa regler gäller ej företaget.

får du t ex 250:- för en dag kan du få skatta för 40:-.
jag har själv praktisk erfarenhet sedan 1984
det krävs då av dig att du skall redovisa allt för skattemyndigheten och du kan komma i kläm.
så därför:använd företagskortet
Citera
2012-01-25, 13:53
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Okej, sorry det är jag som är väldigt grön på detta område. Det jag antagligen menade var vad som är avdragsgill och inte avdragsgill. För vid lunch är det väl 90 kr inkl moms som är avdragsgill?

Skatteverket kommer inte medge för svit. De anser att ett affärsrum, som faktiskt är rymligt och luxuöst nog är tillräckligt.

När det gäller måltid gäller 90 kr exkl moms som är avdragsgill från företagets verksamhet när det gäller representation.
Citera
2012-01-25, 14:03
Medlem
Citat:
nä det är det inte
skillnaden består i att du kan få problem med skatteverket.
inte på företagets sida, där är kostnaden helt avdragsgill och är spelar det ingen roll.
men på din privatdeklaration som du gör i februari kan du få problem om du har fått ut mer än de belopp du får dra av. schablonavdraget är 210 kr per halvdag och 105 kr för halvdag samt avdrag för hotell innebär att det inte skall vara under 50 km från bostad till hotell. dessa regler gäller ej företaget.

får du t ex 250:- för en dag kan du få skatta för 40:-.
jag har själv praktisk erfarenhet sedan 1984
det krävs då av dig att du skall redovisa allt för skattemyndigheten och du kan komma i kläm.
så därför:använd företagskortet

skattefritt traktamente har ingenting med kostnader för hotell mm att göra, det är två helt olika saker.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/traktamente.4.dfe345a107ebcc9baf80006547.html

hotell, garage och telefon drar du av på företaget alldeles oavsett om det går via företagskortet eller på reseräkningen.

bastu, spa-behandling, tidningar, film, jordnötter är alltid din privata kostnad.
Citera
2012-01-25, 14:24
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

nej, hela kostnaden är avdragsgill för login PÅ FÖRETAGET.
du behöver inte ta upp ngt som förmån som privatperson.
skv kan naturligtvis göra en bedömning och fråga FÖRETAGET om hela kostnaden var nödvändig.
detta sker aldrig men får man frågan måste man visa på svar.
t ex att använda sviten för representation. 100% stensäkert

ring skv och fråga annars, de har en kundtjänst och är nog kunniga
tänk dock på att ni har olika utgångspunkt.
de: att de absolut inte vill att du gör fel
du: att du betalar så lite skatt som möjligt
Citera
2012-01-25, 14:52
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
skattefritt traktamente har ingenting med kostnader för hotell mm att göra, det är två helt olika saker.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/traktamente.4.dfe345a107ebcc9baf80006547.html

hotell, garage och telefon drar du av på företaget alldeles oavsett om det går via företagskortet eller på reseräkningen.

bastu, spa-behandling, tidningar, film, jordnötter är alltid din privata kostnad.

Nej.
Ta aldrig på egen räkning utan låt firman ALLTID betala. oavsett vad skv säger till dig att det "spelar egentligen ingen roll"
Bastu, SPA, tidningar, film och jordnötter skall du ALLTID ta på firman.
Lyssna gärna på en revisor som har praktisk erfarenhet, men ta alltid råd från skv, redovisningskonsulter, redovisare, skattejurister, ekonomistudenter, ekonomichefer med stor skepsis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in