2012-01-24, 21:20
Medlem
HassiGrovjavels avatar
Ja, mina fågelungar hur skola jag börja detta inlägg?

När jag studerade polysackaridernas struktur tidigare idag kom jag till en insikt. Hela världen är i jämvikt! Det betyder att allting har en motpol och att allting hör ihop med någonting. En man hör ihop med en kvinna och en kvinna hör ihop med en man. Det tog mig år av studier och experimenterande för att komma fram till detta. Hela världen är ett stort pussel och partiklarna som den består av är pusselbitarna. Allting passar ihop!

Mitt namn är Hassi och detta är min insikt! Jag behöver nu eran hjälp, mina fågelungar, för att hitta brister i min teori som kommer att ta mig mot nobelpriset! Vad talar emot mina spekulationer och kan världen verkligen vara uppbyggd på detta sätt?

Ge mig ett svar och jag skola ge er en förändrad världsbild!
Citera
2012-01-24, 21:23
Medlem
seydoukeitas avatar
Förstår inte riktigt vad det är du har upptäckt?
Och om en en man hör ihop med en kvinna och vice versa hur kommer det sig att homosexualitet existerar?
Citera
2012-01-24, 21:37
Medlem
Du får nog ge lite mer exempel på vad du kommit fram till innan man kan framföra en åsikt om det.

Ex; Lite ideér om varför ondska behövs för att godhet ska kunna existera och vice versa, eller om pengar verkligen behövs?
Citera
2012-01-24, 22:59
Medlem
HassiGrovjavels avatar
Denna tråd sammanfattar ALLT: https://www.flashback.org/t1778278
Citera
2012-01-24, 23:34
Medlem
Awokad0s avatar
Haha hassi störtskön är du. Bara så att du vet.

Men nu topic!

Jag håller på att skriva en filosofisk uppsats om något jag kallar förhållandeprincipen just nu. Den baserar sig på att det inte finns någonting i denna värld som kan existera utan att förhålla sig till någonting annat.

T.ex: Livet förhåller sig till döden, nyckeln förhåller sig till låset, mina åsikter förhåller sig till andra åsikter.

För att göra det simpelt tar jag exemplet med döden. Om livet inte skulle förhålla sig till döden, alltså om döden inte skulle existera, så skulle livet bli en 0-punkt. Alltså det skulle inte ha något värde.

Och sedan applicerar du denna regel på allting som existerar i denna värld.
Citera
2012-01-24, 23:40
Medlem
HassiGrovjavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awokad0
Haha hassi störtskön är du. Bara så att du vet.

Men nu topic!

Jag håller på att skriva en filosofisk uppsats om något jag kallar förhållandeprincipen just nu. Den baserar sig på att det inte finns någonting i denna värld som kan existera utan att förhålla sig till någonting annat.

T.ex: Livet förhåller sig till döden, nyckeln förhåller sig till låset, mina åsikter förhåller sig till andra åsikter.

För att göra det simpelt tar jag exemplet med döden. Om livet inte skulle förhålla sig till döden, alltså om döden inte skulle existera, så skulle livet bli en 0-punkt. Alltså det skulle inte ha något värde.

Och sedan applicerar du denna regel på allting som existerar i denna värld.

Det är precis detta min insikt säger mig!
Citera
2012-01-25, 00:05
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Alltså du är ju inte direkt först med att få denna "uppenbarelse" som du menar på.

Manliga polen drar till sig kvinnliga polen.

Plusmagneten drar till sig minusmagneten.

Nordpolen och sydpolens magnetism.

Ett svart håls pulserande plus och minuspol.

Atomer, all slags materia följer samma mönster.

Kolla den här videoserien på 6delar,

första här: http://www.youtube.com/watch?v=Nw6mYwSqS_8&NR=1&feature=endscreen

Skriv sen vad du tycker om den, vore kul.
Senast redigerad av FestaUtan_Skuld 2012-01-25 kl. 00:14.
Citera
2012-01-25, 00:17
Medlem
Awokad0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FestaUtan_Skuld
Alltså du är ju inte direkt först med att få denna "uppenbarelse" som du menar på.

Manliga polen drar till sig kvinnliga polen.

Plusmagneten drar till sig minusmagneten.

Nordpolen och sydpolens magnetism.

Ett svart håls pulserande plus och minuspol.

Atomer, all slags materia följer samma mönster.

Ja fast det vi talar om är ju i en lite större utsträckning än så.. Tekniskt sätt vad detta betyder är alltså att du inte kan existera om din vän inte tillåter det. Och rent filosofiskt kan man lösa miljtontals definitioner med hjälp av detta.

Vanligtvis ser människan en fråga och värdesätter den i sig för att få fram ett svar. Men med detta så finns det minst två delar i varje fråga som du värdesätter och sedan kopplar mot varandra för att få ett svar. Men tänker inte riktigt gå in på det så långt här.
Citera
2012-01-25, 00:41
Medlem
FestaUtan_Skulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awokad0
Ja fast det vi talar om är ju i en lite större utsträckning än så.. Tekniskt sätt vad detta betyder är alltså att du inte kan existera om din vän inte tillåter det. Och rent filosofiskt kan man lösa miljtontals definitioner med hjälp av detta.

Vanligtvis ser människan en fråga och värdesätter den i sig för att få fram ett svar. Men med detta så finns det minst två delar i varje fråga som du värdesätter och sedan kopplar mot varandra för att få ett svar. Men tänker inte riktigt gå in på det så långt här.

Du har ganska dålig förståelse för kommunikation när du beskriver saker så lämnar du blanka fält som är självklara för dig men inte för andra.

Fyll i det som fattas för andra så kommer du ha intressantare diskussioner med människor och inte enbart en vägg.

Ungefär som att jag lär ut styrketräning till en nybörjare och antar att den människan förstår allt lika bra som mig. Då kommer han inte förstå fast det för mig är helt självklart och jätte simpelt förklarat. Fast jag försöker förklara något så enkelt som möjligt blir det ännu mer komplicerat än det var menat, eftersom jag lämnar blanka fält med information.

Detta misstag gör folk ofta som är insatta i något ämne och tycker personen man diskuterar med är helt korkad som inte förstår direkt det som är så uppenbart för dom själva, trots att dom studerat det i hundratals timmar för att kunna bryta ner det och kunna förstå det själva i sina förenklade termer.

Man glömmer bort att tala om det som är uppenbart för en själv och lämnar massor hål som man antar att personen man samtalar med ska förstå, ungefär som att folk är tankeläsare.

Det är en brist i pedagogik och framförallt så många brister i kommunikation uppstår.

Jag förstår inte vad du skriver människa.
Citera
2012-01-25, 00:57
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassiGrovjavel
Ja, mina fågelungar hur skola jag börja detta inlägg?

När jag studerade polysackaridernas struktur tidigare idag kom jag till en insikt. Hela världen är i jämvikt! Det betyder att allting har en motpol och att allting hör ihop med någonting. En man hör ihop med en kvinna och en kvinna hör ihop med en man. Det tog mig år av studier och experimenterande för att komma fram till detta. Hela världen är ett stort pussel och partiklarna som den består av är pusselbitarna. Allting passar ihop!

Mitt namn är Hassi och detta är min insikt! Jag behöver nu eran hjälp, mina fågelungar, för att hitta brister i min teori som kommer att ta mig mot nobelpriset! Vad talar emot mina spekulationer och kan världen verkligen vara uppbyggd på detta sätt?

Ge mig ett svar och jag skola ge er en förändrad världsbild!

Alltså håll käften jag är ingen fågelunge. Men ja visst...grattis till din insikt, Hassi.
Citera
2012-01-25, 01:07
Medlem
Awokad0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FestaUtan_Skuld
Du har ganska dålig förståelse för kommunikation när du beskriver saker så lämnar du blanka fält som är självklara för dig men inte för andra.

Fyll i det som fattas för andra så kommer du ha intressantare diskussioner med människor och inte enbart en vägg.

Ungefär som att jag lär ut styrketräning till en nybörjare och antar att den människan förstår allt lika bra som mig. Då kommer han inte förstå fast det för mig är helt självklart och jätte simpelt förklarat. Fast jag försöker förklara något så enkelt som möjligt blir det ännu mer komplicerat än det var menat, eftersom jag lämnar blanka fält med information.

Detta misstag gör folk ofta som är insatta i något ämne och tycker personen man diskuterar med är helt korkad som inte förstår direkt det som är så uppenbart för dom själva, trots att dom studerat det i hundratals timmar för att kunna bryta ner det och kunna förstå det själva i sina förenklade termer.

Man glömmer bort att tala om det som är uppenbart för en själv och lämnar massor hål som man antar att personen man samtalar med ska förstå, ungefär som att folk är tankeläsare.

Det är en brist i pedagogik och framförallt så många brister i kommunikation uppstår.

Jag förstår inte vad du skriver människa.

Jag vet, jag har tydlig insikt i att detta brukar förekomma. Enligt min mening handlar det inte om brist på pedagogik, jag kan lära ut saker, men skrift är annorlunda. Jag arbetar som fan på att framföra diverse tankegångar inom skrift men det tar tid. Man måste skriva mycket längre för att alla definitioner ska falla på plats än man behöver vid tal oftast. Som jag sa så hade jag inte tänkt skriva ut så mycket nu, kommer ta det mesta senare då jag är klar med min uppsats jag skriver.

Jag tror självklart inte att folk som inte förstår är mindre intelligenta, i så fall är det själva kommunikationen mellan de två parter som är ointelligent, alternativt; mindre lyckad.

Anledningen till att det blir så här är precis som du säger, att jag har skapat förenklade termer. Jag använder mig utav de för att behandla information mer effektivt. Och jag kommer återkomma när jag brutit ner allting i detalj.

Men det är bra att du påpekar det.
Citera
2012-01-25, 11:14
Medlem
Låter som min filosofiska teori. Om det inte skulle vara så att allting hängde ihop så skulle det bli en så kallad nollpunkt och tiden skulle frysa. Men detsamma skulle hända ifall allting hängde ihop också tänker jag. Isåfall skulle det inte finnas en oändlighet. Varför skulle det behövas? Det måste finnas en slags darwinism i sammanhanget också. Alla arter strävar ju mot att överleva och utvecklas. Varför skulle det behövas om allting ändå hänger ihop?

Jag har inte läst igenom hela din teori dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in