Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Att röka överhuvudtaget är en jävla smutsig vana, även om jag själv gör det. Skäms när jag går in på kontoret efter att ha varit ute och blossat och åtminstone 2 där inne är f.d rökare.
Att röka inne är dessutom ännu jävla snuskigare och dina 3 frågor är ju så löjesväckande.
Varför i helvete ska man röka inne när man kan stå på balkongen? Att det är kallt på vintern är inget nytt, vill man inte röka får man väl frysa i 2-3 minuter då.
Förstår att det inte är så kul för icke-rökare att få in röklukt i ventilationen, men det är lite skillnad mot att stå bredvid någon som blossar en rakt i ansiktet.
Jo det är skillnad, men i vissa fall är den skillnaden inte mycket, ibland värre t.om.
Jag har grannar som flyttade in för några månader sedan, sen dess har jag känt röklukt kanske 60 - 80% av tiden då jag är vaken och hemma (och ofta stora delar av natten med, ibland så illa att jag inte kan somna igen om jag vaknat till) och det är så pass illa att det sticker i ögonen och jag mår illa och inte kan andas normalt genom näsan för det luktar så illa.
Vet inte hur i helvete de lyckas men det känns som att största delen av rökluften hittar sig in i min lägenhet, spelar ingen roll om jag har balkongdörr eller ventilationen stängd då det finns ventilationshål jag ej kan stänga för. Det är nästan bättre om jag öppnar balkongdörren för då vädras iaf lukten bort snabbt men om jag har det stängt så kan jag känna stark lukt RIKTIGT länge efter, ofta tillräckligt länge att nästa röktillfälle kommer och förnyar det, dvs konstant lukt som är så illa att jag mår illa.
Jag överdriver INTE då det t.ex. nästan är omöjligt att sova om jag inte vädrar ut ordentligt först så länge de inte röker igen innan jag somnar
Vet inte vad jag ska göra, är ju inte förbjudet o röka där men jag är inte en sån person som klagar på grannarna heller då jag föredrar o hålla mig till mig själv men när jag mår illa största delen av min vakna tid så tror jag nästan jag måste göra nått åt det. Skulle föredra förra grannen som av nån anledning spelade bongotrummor klockan 3 på natten relativt ofta då det iaf inte fick mig att må illa och i värsta fall finns öronproppar om det stör sömnen, svårare att missa en konstant rökluft.
Jag ser ingen bra lösning egentligen, finns inget sätt då både rökaren och icke rökaren båda blir nöjda så därför har jag inte gjort nått över det. Sen även till alla er rökare som tycker att vi är löjliga och att "det inte är så farligt" så kan det väl kanske stämma i många situationer då bara lite läcker in men när det är så mycket och konstant som INTE går att blockera så är det inte så kul längre, det är nästan att föredra att sitta framför en som röker som blåser en i ansiktet, det försvinner iaf snabbt till skillnad från lukt som ligger som en dimma hela tiden. Sen undrar man ju vad det gör för hälsan med.