• 2
  • 3
2012-01-27, 18:05
Medlem
Mr.Nutts avatar
Nu har jag visserligen ingen balkong att röka på, men anledningen till att jag går ut och röker är för att det, som redan har sagts, är bland det mysigaste och mest avslappnande jag kan unna mig dagligen att sitta ute i mörkret och kylan och sakta röka en cigarett medan jag tittar upp på himlen och filosoferar över livet, universum och allting. Att kombinera rökstunden med en varm dryck eller en måttlig mängd av någon trevlig alkoholstark dryck, ett litet glas whisky eller vodka, eller en blandning av båda, varm choklad och vodka är en underbar kombination, gör det bara bättre.

Jag röker helt enkelt ute för att få en stund för mig själv till att sitta under natthimlen och filosofera.
Citera
2012-01-27, 20:47
Medlem
BrainDisorders avatar
Att röka överhuvudtaget är en jävla smutsig vana, även om jag själv gör det. Skäms när jag går in på kontoret efter att ha varit ute och blossat och åtminstone 2 där inne är f.d rökare.

Att röka inne är dessutom ännu jävla snuskigare och dina 3 frågor är ju så löjesväckande.
Varför i helvete ska man röka inne när man kan stå på balkongen? Att det är kallt på vintern är inget nytt, vill man inte röka får man väl frysa i 2-3 minuter då.

Förstår att det inte är så kul för icke-rökare att få in röklukt i ventilationen, men det är lite skillnad mot att stå bredvid någon som blossar en rakt i ansiktet.
Citera
2012-01-27, 21:13
Medlem
Mad monks avatar
För att deras fruga tvingat ut dom.
Citera
2012-01-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Är du en moderator? Håll käften och rapportera eller låt en moderator sköta sin uppgift.

När jag köper mitt paket cigaretter en gång i månaden rökar jag bara inne om jag är hemma. Lukten märker man inte själv och det är bara ställa köksfönstret på glänt. Det blir inte värre än att steka något. Folk överdriver med lukten eller är rädda för något.

Jag röker alltid inne på vintern, varför gå ut och bli förkyld. jag håller med, det blir inte värre än att steka något.
Citera
2012-01-31, 20:48
Medlem
Bonnatorps avatar
Röker man pipa så har man iaf något att värma fingrarna emot och hur varmt det blir är helt upp till dig själv
Citera
2012-01-31, 22:23
Medlem
Nu röker jag sällan, men när jag gör det kan jag tycka att det är skönt att sätta sig på en stol i balkongen medan man puffar och kollar på den fina utsikten samtidigt som man filosoferar med sitt inre (Havet ligger några hundra meter från mitt hus).
Citera
2012-01-31, 23:15
Medlem
Röker bara cigarr själv, och anledninen till att jag gör det ute är att tjejen skulle antagligen kniva mig om jag rökte inne.
Citera
2012-05-07, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Att röka överhuvudtaget är en jävla smutsig vana, även om jag själv gör det. Skäms när jag går in på kontoret efter att ha varit ute och blossat och åtminstone 2 där inne är f.d rökare.

Att röka inne är dessutom ännu jävla snuskigare och dina 3 frågor är ju så löjesväckande.
Varför i helvete ska man röka inne när man kan stå på balkongen? Att det är kallt på vintern är inget nytt, vill man inte röka får man väl frysa i 2-3 minuter då.

Förstår att det inte är så kul för icke-rökare att få in röklukt i ventilationen, men det är lite skillnad mot att stå bredvid någon som blossar en rakt i ansiktet.

Jo det är skillnad, men i vissa fall är den skillnaden inte mycket, ibland värre t.om.

Jag har grannar som flyttade in för några månader sedan, sen dess har jag känt röklukt kanske 60 - 80% av tiden då jag är vaken och hemma (och ofta stora delar av natten med, ibland så illa att jag inte kan somna igen om jag vaknat till) och det är så pass illa att det sticker i ögonen och jag mår illa och inte kan andas normalt genom näsan för det luktar så illa.

Vet inte hur i helvete de lyckas men det känns som att största delen av rökluften hittar sig in i min lägenhet, spelar ingen roll om jag har balkongdörr eller ventilationen stängd då det finns ventilationshål jag ej kan stänga för. Det är nästan bättre om jag öppnar balkongdörren för då vädras iaf lukten bort snabbt men om jag har det stängt så kan jag känna stark lukt RIKTIGT länge efter, ofta tillräckligt länge att nästa röktillfälle kommer och förnyar det, dvs konstant lukt som är så illa att jag mår illa.

Jag överdriver INTE då det t.ex. nästan är omöjligt att sova om jag inte vädrar ut ordentligt först så länge de inte röker igen innan jag somnar

Vet inte vad jag ska göra, är ju inte förbjudet o röka där men jag är inte en sån person som klagar på grannarna heller då jag föredrar o hålla mig till mig själv men när jag mår illa största delen av min vakna tid så tror jag nästan jag måste göra nått åt det. Skulle föredra förra grannen som av nån anledning spelade bongotrummor klockan 3 på natten relativt ofta då det iaf inte fick mig att må illa och i värsta fall finns öronproppar om det stör sömnen, svårare att missa en konstant rökluft.

Jag ser ingen bra lösning egentligen, finns inget sätt då både rökaren och icke rökaren båda blir nöjda så därför har jag inte gjort nått över det. Sen även till alla er rökare som tycker att vi är löjliga och att "det inte är så farligt" så kan det väl kanske stämma i många situationer då bara lite läcker in men när det är så mycket och konstant som INTE går att blockera så är det inte så kul längre, det är nästan att föredra att sitta framför en som röker som blåser en i ansiktet, det försvinner iaf snabbt till skillnad från lukt som ligger som en dimma hela tiden. Sen undrar man ju vad det gör för hälsan med.
Citera
2012-06-21, 23:55
Bannlyst
Röker bara på helger/fyllan ... rökat smakar mycket fräschare om man går ut!
Citera
2012-06-24, 16:54
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreesMadeOfSteel
Röker bara på helger/fyllan ... rökat smakar mycket fräschare om man går ut!

Ja så länge det är behaglig temperatur och relativt vindstilla. Att stå i 20 minusgrader eller kulingvind och röka är ingen höjdare
Citera
2012-06-25, 23:42
Medlem
ChristerNs avatar
De som störs av att grannen röker, kan förklaras på två sätt:

1) Ventilationen är fel. Endast vid storm bör skitlukt gå mellan lägenheter.
Ibland finns en sugfläkt i frånlufts-ventilationen. (Man bör inte installera en fläkt som trycker in skitlukt hos grannar.)

2) Det finns de som hittar på och överdriver.
Lite rökdoft borde inte vara farligt, då världshistoriens äldsta kvinna, man och näst äldsta man var rökare och fått säkert 10 000 ggr högre dagsdos rökdoft under över 100 år.

Det är fysiologiskt omöjligt att bli allergisk mot en sådan liten molekyl som nikotin.
Det finns inte allergi-tester mot nikotin eller brända löv.
På 60-talet rekomenderade man astmacigg till de som hade astma.

Det var värre på 50-talet, med passiv rök i öppna kontors-salar.

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2012-06-25 kl. 23:45. Anledning: rättelse
Citera
2012-06-26, 00:12
Medlem
ChristerNs avatar
Människan kan känna doften av små koncentrationer av rök, vilket kan ha varit fördel i evolutionen.
Kanske förfäder lättare hittade fram till boplattser med underbar lägereld.
Elden värmer, torkar och ger ljus, samt kan användas till att göra mat på.
Rökdoften känns nästan lockande.

När stora skogsbränder rasade i fd. Sovjet, så kunde jag ca 3 dar efter känna en kall våt rökdoft i skåne. Kanske det var från dessa skogsbränder?

Tobaksrök kommer ju från brända växt-blad med nyttigt nikotin.
Tänk vad rök man förr fick i sig från vedspisar, eldar mm. I en del hus lät man elden gå mot taket och vandra ut. Alltså ingen skorsten. Jmf. Indian-tält.

Nu har hälsofascismen skapat nån mass-paranoja för passiv rök, enligt strategin att skapa en "röknegativ" generation, med skräckpropaganda och vantolkning av vetenskapen.
I Finnland förbjöd hälsofascismen rökning på balkong.

Men röksjukdomarna går upp, då rökning och passiv rökning går ned under ca 30 år:
http://farm4.static.flickr.com/3255/...5472cc90_o.gif

Christer
Senast redigerad av ChristerN 2012-06-26 kl. 00:20. Anledning: rättelse
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in