2012-01-24, 12:22
Medlem
redbullzs avatar
Skulle de vara skadligt att ta en-två lustgas varje morgon innan jobbet för att starta dagen lite gladare?
Citera
2012-01-24, 12:39
Medlem
Vad jag hört så är inte lustgas skadligt öht om det brukas på rätt sätt och med respekt. Det ska nog inte vara nån fara.
Citera
2012-01-24, 12:41
Medlem
Bisarros avatar
Det är nog ingen fara, men effekten sitter bara i ett par minuter va?
Citera
2012-01-24, 12:48
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
5. Skador/risker med lustgas

Den största risken med lustgas är att du kan få syrebrist, det vill säga att du andas för mycket lustgas och inte får tillräckligt med syre. Detta brukar oftast ske med folk som använder tuber, eftersom de har tillgång till mycket mer gas på en och samma gång. Jag har åtminstone inte hört talas om någon som dött eller skadats vid användning av patroner.

En annan riskfaktor är att man kan göra felbedömningar vid användning av lustgas, så ha gärna någon som ser till att du inte gör något korkat när du använder det.

Vid långvarigt bruk av lustgas kan man få brist på vitamin B12, vilket kan ge ganska läskiga biverkningar, såsom neuropati och tinnitus. Men detta händer som sagt bara vid långvarigt bruk.

Nya studier har även visat att lustgas höjer risken för MS (multipel skleros), men detta har det inte forskats så mycket på. Ett fall av MS har inträffat i samband med lustgas, det var en ambulansförare som hade blivit utsatt för passiv "gasning" under så lång tid att han drabbades av sjukdomen.
Från Lustgas Faq.
Länk
Citera
2012-01-24, 19:36
Medlem
Zickan_s avatar
Jag har läst att kroppen kan få brist på vitamin b12 om man använder lustgas dagligen. Men jag vet inte hur mycket det är frågan om. Hur som helst, kan du inte klara dig utan ett 10 sekunders rus på morgonen? :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in