Flashback bygger pepparkakshus!
2016-06-10, 14:40
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Håkan har inte stulit så värst mycket rent musikaliskt då han knappt skrivit något av musiken själv sen typ andra plattan. Björn Olsson skriver nästan alla Håkans låtar och har gjort det sen Ett Kolikbarns Bekännelser. På de två första plattorna var Timo medskrivare på många av låtarna. Så ska vi snacka plagiat på melodier etc så är det främst Björn Olsson vi ska diskutera, inte Håkan. Den mest tydliga "stölden" Björn har gjort enligt mig, är hans instrumentala låt "Hello" som sen blev "Det Här är Min Tid" där han plagierat Air - Ce Matin La. Personligen ser jag det som att Björn och Håkan är musiknördar som gör musik för andra musiknördar och stölderna är referenser som vi andra musiknördar kan känna oss duktiga över att vi fattar.

På debutskivan står Hellström som ensam upphovsman musikaliskt till 7 av 10 låtar. På andra plattan ensam på 6 av 10 låtar. På ett Kolikbarns Bekännelser 3 av 10, men resten av de 6 delar han med Olsson osv, hur exakt får du det till att Olsson skrivit alla låtar?
Citera
2016-06-10, 14:57
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
gör det själv, hävdar du att melodierna är identiska i låtarna?
Ja jag hävdar att rytm intervaller och notvärde är fruktansvärt snarlikt. Det blir inte bara så av ren slump. Mot gehör går dock inte att utveckla mer så där skäller du verkligen upp för fel träd.
Citera
2016-06-10, 15:06
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Ja jag hävdar att rytm intervaller och notvärde är fruktansvärt snarlikt. Det blir inte bara så av ren slump. Mot gehör går dock inte att utveckla mer så där skäller du verkligen upp för fel träd.

Och då syftar du på Killers - When you were young jämfört med Det kommer aldrig vara över för mig? Vi kan ju jämföra notvärden osv eller hur?
Citera
2016-06-10, 15:25
Medlem
Kaffenarkomanens avatar
Citat:
Och då syftar du på Killers - When you were young jämfört med Det kommer aldrig vara över för mig? Vi kan ju jämföra notvärden osv eller hur?
Har du inte redan gjort det? Borde du har gjort redan vid första lyssningen eller hängde inte öronen med? Du får plocka fram lite noter i värsta fall då.
Citera
2016-06-10, 15:41
Medlem
Har sagt detta i flera år, han snor inte bara text utan melodier RAKT AV. Han har ingen skam i kroppen, han har ingen musikalisk talang eller unikhet över huvud taget. Han lever vidare pga blåsta fans som måste vakna upp!

Han kommer undan med detta då han "erkänt" att han tar frisk från allt och alla men att det som en hyllning eller liknande. Och fansen bryr sig inte.

Sanningen är att han inte har en musikalisk talang i kroppen alls, han kan inte ens komma på en enda bra text och melodi själv. Han måste sno andras verk för att få ut nånting över huvud taget.
Senast redigerad av PG-k 2016-06-10 kl. 15:49.
Citera
2016-06-10, 16:33
Medlem
Johnnythefoxs avatar
Jag har aldrig förstått varför Hellström har blivit så populär. Men som mycket annat i denna lilla värd är det media som styr. Minns när Per Bjurman på Aftonbladet fick utlösning i byxorna av Hellströms sjömanskostym. Sen har det bara rullat på. Alla jävla journalister älskar honom.
Våra förvirrade tonåringar vet ju inte om de är skitnödig eller pissnödig längre.
Tondöva är dom med.
Citera
2016-06-10, 16:56
Medlem
tarmskvallers avatar
Du glömde den här Sonic - Bridge Theme. Inte ens TV-spel går säkra.
Citera
2016-06-10, 17:06
Medlem
arakas avatar
Citat:
En annan fin svensk tradition är jantelagen och att se ner på svenspråkig musik som underlägsen engelskspråkig.
den bästa svenskspråkiga musiken är per definition underlägsen den bästa från Tyskland, USA, Storbritannien och Frankrike. Enda undantaget är ABBA, Björn och Benny hör definitivt till musikhistoriens främsta kompositörer.
Citera
2016-06-10, 19:24
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
På debutskivan står Hellström som ensam upphovsman musikaliskt till 7 av 10 låtar. På andra plattan ensam på 6 av 10 låtar. På ett Kolikbarns Bekännelser 3 av 10, men resten av de 6 delar han med Olsson osv, hur exakt får du det till att Olsson skrivit alla låtar?

På de låtar det står "Kompositör: Hellström,Olsson" är det Olsson som gjort all musik och Håkan kommit på sångmelodin samt text. Håkan sa ju själv i en intervju efter För Sent För Edelweiss att "Jag hittar bara på text och sångmelodi till Björns låtar numera". Låtarna finns ofta redan inspelade som instrumentaler av Björn innan det ens är tänkt att bli Håkan-låtar. Sa "nästan" alla låtar btw.

Kolla själv:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r_sent_f%C3%B6r_edelweiss
https://sv.wikipedia.org/wiki/2_steg_fr%C3%A5n_Paradise
https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_kommer_aldrig_va_%C3%B6ver_f%C3%B6r_mig
Citera
2016-06-11, 11:19
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
På de låtar det står "Kompositör: Hellström,Olsson" är det Olsson som gjort all musik och Håkan kommit på sångmelodin samt text. Håkan sa ju själv i en intervju efter För Sent För Edelweiss att "Jag hittar bara på text och sångmelodi till Björns låtar numera". Låtarna finns ofta redan inspelade som instrumentaler av Björn innan det ens är tänkt att bli Håkan-låtar. Sa "nästan" alla låtar btw.

Kolla själv:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r_sent_f%C3%B6r_edelweiss
https://sv.wikipedia.org/wiki/2_steg_fr%C3%A5n_Paradise
https://sv.wikipedia.org/wiki/Det_kommer_aldrig_va_%C3%B6ver_f%C3%B6r_mig

Gärna källa på när Håkan sagt det tack. En ackordföljd är för övrigt relativt värdelös utan en melodi till. Med tanke på hur tämligen intetsägande Björns solomusik är skulle jag tippa på att Håkans musikaliska input alltid är av högsta betydelse.
Citera
2016-06-11, 11:20
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av araka
den bästa svenskspråkiga musiken är per definition underlägsen den bästa från Tyskland, USA, Storbritannien och Frankrike. Enda undantaget är ABBA, Björn och Benny hör definitivt till musikhistoriens främsta kompositörer.

Och varför är den per definition underlägsen?
Citera
2016-06-11, 11:23
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffenarkomanen
Har du inte redan gjort det? Borde du har gjort redan vid första lyssningen eller hängde inte öronen med? Du får plocka fram lite noter i värsta fall då.

Killers låt har samma ackordföljd genom hela låten (E F# G#m B E), Håkans låt går till molltonart i versen (Am C Em / G), och till C Dur i refrängen (F G Am C F G Am G). Redan där har du en betydande skillnad mellan låtarna, och då har vi inte ens gått in på sångmelodin än.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in