2012-01-23, 19:57
Medlem
MorbidJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Hyfsat radikal tanke, men har du tittat hos några banker som faktiskt gör reklam för att "ha alla lån på ett ställe" som Lendo som kanske kan ta över båda två?

Jag har absolut ingen koll på lån för konsumering, så vet inte vad det är för räntor, avtal, avgifter och annat som gäller.

Nej, jag har inte det. Vet inte vrf, men vågar inte lita på sådana typ av "utlåningsställe" kanske är dumt att tänka så? Jag är ingen höjdare med räntor, lån och sådant. Tyvärr
Citera
2012-01-23, 19:58
Medlem
Citat:
Du ser det på fel sätt:
Du tar ett lån hos Bank B för att betala av ditt lån hos Bank A, och givetvis har du rätt att betala av ett lån även fast den avbetalningen är finansierad av ett annat lån.

ok, jag är med.
ja, då låter det ju som att det är dags att blanda in en tredje bank och försöka förhandla sig till bra villkor. det är väl bara att boka in ett par tider i så fall och hoppas på det bästa.
Citera
2012-01-23, 20:00
Medlem
Citat:
Hyfsat radikal tanke, men har du tittat hos några banker som faktiskt gör reklam för att "ha alla lån på ett ställe" som Lendo som kanske kan ta över båda två?

Jag har absolut ingen koll på lån för konsumering, så vet inte vad det är för räntor, avtal, avgifter och annat som gäller.

Givetvis bör du titta upp så du inte gör om två halvdåliga lån till ett större ännu sämre lån.

ok, då tar jag mig ut på hal is igen; men kan verkligen lendo vara något? tycker att de marknadsför sina tjänster med att det är bekvämt, inte för att det är billigt.
Citera
2012-01-23, 20:04
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
ok, då tar jag mig ut på hal is igen; men kan verkligen lendo vara något? tycker att de marknadsför sina tjänster med att det är bekvämt, inte för att det är billigt.

Finns bara ett sätt att ta reda på det, titta villkoren och jämför mot dina egna:
- Ränta
- Ev. avgifter
- Amorteringskrav

Det är väl de punkterna vad jag kan komma på som kan påverka, amorteringskravet kanske inte spelar så stor roll för din del eftersom du säger att du är sugen på att betala tillbaka i ett raskt tempo.
Citera
2012-01-23, 20:05
Medlem
Cygones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbidJesus
Samma tanke som jag har...
Min anledning till detta är för att jag vill kunna spara undan pengar för framtida husköp. Men nej då. Skitbank...

Vänta nu här, du vill minska din amortering på dina konsumtionslån för att kunna börja spara till ett bostadsköp, men samtidigt inte dra ner på dina utlägg på hembioprylar?

Seriöst:
1. Sluta med/minska köpen av hembioprylar
2. Betala av konsumtionskrediterna
3. Spara ihop till en kontantinsats
Citera
2012-01-23, 20:11
Medlem
Charlatanens avatar
Citat:

Lendo jobbar enbart som låneförmedlare och är alltså inte själva borgenärer till sina kunder. Annars håller jag med att det är en bra idé då Lendo jobbar efter modellen att dom anslutna bankerna budar med räntesatsen för att på så sätt locka till sig kunden (förutsatt att låneprövningen blir beviljad). TS bör självklart ange att han avser att lösa dom andra lånen med det nya lånet för att på så sätt visa att det totala kreditengagemanget inte kommer öka.
Citera
2012-01-23, 20:42
Medlem
Nytt-kontos avatar
TS du bor alltså hemma med lån på 80 000 och 18 000 i månaden? Lägg undan 10 000 i månaden så är lånet avklarat inom ett år och då har du ändå "mycket" pengar att leva på.
Citera
2012-01-23, 21:32
Medlem
Citat:
Hej!

Är 24 år gammal, jobbar inom IT och får ut cirka 18000/månaden.
När jag var ung och dum så tog jag en massa lån, för att kunna köpa bil, resa och andra prylar. Jag har ungefär 80 000:- i skulder. Jag har ett lån på IKANO där jag amorterar 1900:-/månad inkl ränta. Sen har jag ett på handelsbanken där jag amorterar 2600:-/månad inkl ränta. Alltså så lägger jag 4500:-/ månaden. Jag vill kunna baka ihop mina lån så jag amorterar på ETT lån. Jag ställde frågan till min bank (Handelsbanken) och dem sa NEJ för att dem inte vill låna ut mer pengar till mig? Jag har alltid betalt in mina lån i tid! Kan ngn hjälpa mig hur jag ska göra? Vill verkligen baka ihop lånen så jag inte betalar nästan 5000 i månaden..

Tacksam för seriösa svar.

jesus christ, du är fortfarande dum. det är väl bara att bita ihop och betala så mycket du bara kan för att bli skuldfri snarast. att ta nya lån för att lösa din gamla är inte lösningen. betala av lånet med högst ränta först. det går i princip alltid att göra extraamorteringar. om du skulle ta nya lån så åker du bara på uppläggningsavgifter och andra kostnader...

PS

har du en pensionsförsäkring? säg upp den isf. det är en helt onödig kostnad och totalt bortkastade pengar...
Citera
2012-01-23, 21:39
Medlem
Citat:
Har haft samma tanke, men tyvärr så spenderar jag mycket pengar på hemmabio prylar och sådant. Har numera slutat med att ta på avbetalning. Jag vet att det låter dumt, men vill hellre baka in lånen och lägga upp en ny avbet plan.

Skyll dig själv. Antingen prioriterar du att betala tillbaka dina lån eller så fortsätter du att köpa en massa dravel och behåller dina lån över en längre tid.
Citera
2012-01-23, 23:37
Medlem
Tilteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cygone
Vänta nu här, du vill minska din amortering på dina konsumtionslån för att kunna börja spara till ett bostadsköp, men samtidigt inte dra ner på dina utlägg på hembioprylar?

Seriöst:
1. Sluta med/minska köpen av hembioprylar
2. Betala av konsumtionskrediterna
3. Spara ihop till en kontantinsats

Enda vettiga rådet hittills! Vad hände med tanken att spara ihop pengar innan man köper något? Kör alla söndercurlade 80- och 90-talister med SMS-lån numera?

Sluta med all form av onödig konsumtion tills du betalat av dina lån. Då torde vara skuldfri inom 7-8 månader med denna strategi. Lycka till!
Citera
2012-01-23, 23:46
Medlem
Den där satans reklamen dem tjatar om? Leeeendo, Leeeeendo, sparar du tusentals spänn på. Lendo.se...
Citera
2014-01-06, 22:32
Medlem
Se i alla fall till att jämföra räntorna noga när du väl tar lånet. Kolla t.ex. denna sajt för att jämföra lån
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in