2012-01-23, 18:37
Medlem
Hola, har en liten fråga här som jag har funderat över och jag tänkte checka här innan jag lyfter telefonen för att bli smartare.

Jag har nyligen fått ett jobb som jag verkligen vantrivs med (på alla punkter ni kan tänka er). Enligt facket har chefen rätt att neka mig studieledigt upp till 6 månader om man inte har varit anställd i 6 månader, plugget har redan börjat och dem vill att jag börjar så fort som möjligt, det betyder att om jag vill klara dessa studier så har jag inte tid att jobba min uppsägningstid och måste strunta i den.

Nu till själva frågan; om jag hoppar jobbet och struntar i uppsägningstiden, kan CSN då blanda sig i och inte vilja ge mig studielån för att jag inte körde klart min uppsägningstid?

Tack på förhand
Citera
2012-01-23, 18:47
Medlem
gayssons avatar
Nej, det kan inte csn göra (mig veterligen). Du har däremot ingått ett avtal med din arbetsgivare, som du därmed bryter. Avtalsbrott har andra rättsliga konsekvenser som du bör oroa dig över.
Citera
2012-01-23, 18:53
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Nej, det kan inte csn göra (mig veterligen). Du har däremot ingått ett avtal med din arbetsgivare, som du därmed bryter. Avtalsbrott har andra rättsliga konsekvenser som du bör oroa dig över.

Hur lång tid handlar det om som du måste slita dubbelt?
Citera
2012-01-23, 21:47
Medlem
Det är 1 månads uppsägningstid, men plugget är också på heltid så det självklart krockar . Sen är det en annan nackdel att jag reser runt och jobbar 12h om dagen så det finns inte mycket energi över för att plugga på varken kvällar eller helger heller.
Citera
2012-01-23, 22:17
Medlem
Diablo1118s avatar
Det är säkert inget problem. Gå till chefen och föklara läget. Går det inte se om du kan hitta en lösning som att andra på arbetsplatsen tar fler pass. Brukar alltid finnas någon som vill tjäna lite mer tid genom lite extra arbete.

Har i mina dagar slutat på många arbetsplatser och det har aldrig varit något problem. På ett sälle var jag tvungen att sluta samma dag som jag medela chefen. Han blev inte överlycklig men det kan jag förstå.

Tror arbetsgivaren kan hålla in innestående lön,semeterersättning och kanske värst av allt ge dig ett dåligt rykte om du inte kommer överens.
Citera
2012-01-23, 22:29
Medlem
findatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Juholt verkar klara sig ifrån represalier

Nåja, Ont: Ring och prata med facklig organisation innan du snackar med chefen, så kan dom säkert ge ett bra svar på vad som eventuellt kan hända. Och om chefens och fackets åsikter om eventuella konsekvenser går isär kan du upplysa honom om det.
Citera
2012-01-24, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heltsallad
Hola, har en liten fråga här som jag har funderat över och jag tänkte checka här innan jag lyfter telefonen för att bli smartare.

Jag har nyligen fått ett jobb som jag verkligen vantrivs med (på alla punkter ni kan tänka er). Enligt facket har chefen rätt att neka mig studieledigt upp till 6 månader om man inte har varit anställd i 6 månader, plugget har redan börjat och dem vill att jag börjar så fort som möjligt, det betyder att om jag vill klara dessa studier så har jag inte tid att jobba min uppsägningstid och måste strunta i den.

Nu till själva frågan; om jag hoppar jobbet och struntar i uppsägningstiden, kan CSN då blanda sig i och inte vilja ge mig studielån för att jag inte körde klart min uppsägningstid?

Tack på förhand

Du kan ju alltid dra nån historia om att du inte klarar jobbet psykiskt och att du därför kommer göra ett extremt dåligt jobb och säkert behöva va sjukanmäld ofta.. Säg att plugga känns om en helt annan sak, att du inte klarar av at hålla på som du gör nu. Är övertygad om att chefen hellre kommer vilja att du bara slutar direkt.

Om du säger som det är och bara söutar gör du dig skyldig till avtalsbrott men risken att han/hon gör något av det r nog extremt liten. Du kan dock på dåligt rykte.

Är för övrigt helt övertygad om att CSN blandar sig i även om de vet om detta (vilket de inte gör?).
Citera
2012-01-24, 05:58
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rud
Är för övrigt helt övertygad om att CSN blandar sig i även om de vet om detta (vilket de inte gör?).

Det gör de inte och det är jag helt övertygad om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in