2012-01-23, 11:22
Medlem
Gorillabass avatar
Har länge önskat prova på Android på en, vanlig Laptop. Hittade denna sida http://www.android-x86.org/ igår efter lite, sökande.

Nu undrar jag vilken version där jag, ska ha för att det ska fungera på en Packard Bell TK85 http://www.pricerunner.se/pi/27-2731...uktinformation. Jag provade igår http://www.android-x86.org/releases/build-20110828 men det gick inge vidare grafiken strulade till allt (skulle ändå formatera så det gjorde inte något.

Följde denna video och gjorde allt som han sa dock blev det i slutet inte som han fick. Vad gjorde jag fel? Vilken version är mest lämpad för min dator? Är det omöjligt att få detta att fungera?

Sprid lite ljus över detta då jag verkligen vill få det att fungera.
Citera
2012-01-23, 11:57
Medlem
Det står ju följande på sidan:
Citat:
Tested platforms

The tests are done by the project members and others from android-porting group.
  • ASUS Eee PCs/Laptops
  • Viewsonic Viewpad 10
  • Dell Inspiron Mini Duo
  • Samsung Q1U
  • Viliv S5
  • Lenovo ThinkPad x61 Tablet
Most of the models can run the native resolutions via i915 driver. Thanks to the kernel mode setting (kms) feature introduced since kernel 2.6.29.

Du får nog räkna med en rätt stor utmaning om din hårdvara är långt från dessa modeller.
Citera
2012-01-23, 12:09
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorgen
Det står ju följande på sidan:

Du får nog räkna med en rätt stor utmaning om din hårdvara är långt från dessa modeller.

Misstänker det också dock hade det varit trevligt att köra Android på Laptopen. Aja kommer säkert en fungerande version för alla datorer en dag x86 som x64.
Citera
2012-01-23, 18:00
Medlem
Zoms avatar
Testa 3.2/Honeycomb, det fungerade hyfsat för mig. Dock körde jag på en eeepc, men utgåvan för "asus laptop" verkar vara mer generisk och bör funka på en större mängd hårdvara (om jag minns rätt).
Citera
2012-01-24, 22:12
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Testa 3.2/Honeycomb, det fungerade hyfsat för mig. Dock körde jag på en eeepc, men utgåvan för "asus laptop" verkar vara mer generisk och bör funka på en större mängd hårdvara (om jag minns rätt).

Ska prova på en annan likvärd dator som jag, själv har. Är inte road av att formatera en gång till på, kort tid. Dock behövde jag formatera nu så det gjorde inget. Installationen fick mitt Win 7 att sluta fungera med texten "NTLDR IS MISSING".

Aja provar om par månader igen...

Kanske blir att prova redan ikväll...
Android 4.0.1 Ice Cream Sandwich Virtual Machine

Title speaks for itself. Virtual machine of Android 4.0.1, and can run on almost any PC. It's designed to be universal so certain sound boards and wifi etc. won't be supported unless you fix them in order to get the best compatibility for everyone. Can be run in Virtual Box or VMware, check the links to see how to set them up. Uncompressed folder is around 900MB
Senast redigerad av Gorillabas 2012-01-24 kl. 22:40.
Citera
2012-01-25, 06:43
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Ska prova på en annan likvärd dator som jag, själv har. Är inte road av att formatera en gång till på, kort tid. Dock behövde jag formatera nu så det gjorde inget. Installationen fick mitt Win 7 att sluta fungera med texten "NTLDR IS MISSING".

Aja provar om par månader igen...

Kanske blir att prova redan ikväll...
Android 4.0.1 Ice Cream Sandwich Virtual Machine

Title speaks for itself. Virtual machine of Android 4.0.1, and can run on almost any PC. It's designed to be universal so certain sound boards and wifi etc. won't be supported unless you fix them in order to get the best compatibility for everyone. Can be run in Virtual Box or VMware, check the links to see how to set them up. Uncompressed folder is around 900MB
Fast det där är ju specifikt för en virtuell maskin, jag antar att vad de menar med "...and can be run on almost any PC." är nog att den funkar i de flesta virtuella miljöer och det är inte särskilt krävande.

Lite knepigt skrivet.

Men ja, jag fick själv aldrig 4.0 att fungera på min eee-pc, men det kan ha varit en trasig release antar jag.

Sen behöver du inte installera det heller för att prova det, det räcker med en USB-sticka. Själv använde jag unetbootin för att installera ISO-filen till den, men det funkar också med dd för linux/BSD/mac etc.
Citera
2015-01-01, 16:53
Avstängd
4.4R2 ute nu, håller precis på att installera på min gamla eee PC900. 4.4R1 funkade hyfsat på en gammal LG laptop.
Citera
2015-01-02, 01:15
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
4.4R2 ute nu, håller precis på att installera på min gamla eee PC900. 4.4R1 funkade hyfsat på en gammal LG laptop.

Hur fungerar det att ratta Android utan pekskärm?
Citera
2015-01-02, 02:04
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Man använder mus eller enhetens touchplatta, precis som med andra OS på den typen av enheter. Vanesak, även om det känns lite udda i början om man bara har kört Android via pekskärmar.
Citera
2015-01-02, 02:06
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Ja, det lever ju inte upp till sin fulla potential om man säger så. Man kan vänja sig men frågan är om det ens är värt det. Bättre att bara köpa en surfplatta.

Jag körde Android på en server och hade en webbserver på den. Fungerande helt OK men inget jag skulle rekommendera till någon som vill syssla med något seriöst projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in