Citat:
Ursprungligen postat av Miiiiia
Enligt egen erfarenhet så hjälper SSRI mot ångesten, inte mot tvången. Alltså, när du går emot tvången så blir ångesten inte lika kraftig som den blir om du inte tar någon antidepressiv medicin. Det är möjligt att det funkar olika på olika personer, men jag har hittills inte träffat någon som blivit av med sina tvång enbart med hjälp av medicin.
Jag förstår. Men det borde fungera eftersom problemet i grunden är ångesten, har perioder när jag inte har några tvångstankar alls men dessa perioder har blivit färre med åren. Tenderar att antingen vara hyper-orolig eller inte orolig alls, ungefär som under ett benzo-rus, "jag skulle kunna hänga mig nu"-typen. Får hoppas att Cipralex hjälper.
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
En gammal bekant till mig hade OCD och han åt 20mg cipralex per dag och det funkade fint för honom. Var beredd på lite mer ångest i början av insättningen dock, för det kan du få lite ångestdämpande vanligtvis.
Jag är väl medveten om ångesten i början av insättningen eftersom jag redan varit med om det förut och det gjorde att jag sket i att ta medicinen efter några dagar. Har dock inget lugnande kvar så får stå ut med det hur svårt det än är.