• 1
  • 2
2005-01-24, 07:02
Medlem
lab-ones avatar
Jag brukar ungssteka oxfilé och sedan gratinera den med en svampstuvning och ost. Säg till om du vill ha receptet (har det inte här just nu) så fixar jag det!
Citera
2005-01-24, 07:25
Medlem
Citat:
För kött som ska bli rött invändigt, 60 grader, rosa 65 grader och färdigt 70 grader.

Blir ditt kött blodigt vid 60 grader och medium vid 65 grader så säger jag grattis. Min blodiga oxfilé steks till den är 50 grader och medium till 56-58 grader. Skulle jag mot förmodan vilja ha den välstekt så skulle jag låta den bli 65 grader. Ungstemperaturen får hos mig vara högst 110 grader, inte mer! Har man bråttom så ska man inte göra oxfilé. Kryddning sker efter förstekningen i pannan men före ugnen, detta för att bevara så mycket som möjligt av köttsaftet.

Efter stekningen så låter man det givetvis vila på en tallrik i minst 15 minuter. Serveras med en härlig (hemgjord!) Sauce Bearnaise och Pommes Chateau.

Smaken blir helt underbar!
Citera
2005-01-24, 12:42
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lab-one
Jag brukar ungssteka oxfilé och sedan gratinera den med en svampstuvning och ost. Säg till om du vill ha receptet (har det inte här just nu) så fixar jag det!

Visst
Citera
2005-01-24, 18:17
Medlem
sceptics avatar
Lite halvt OT: Skaffa en riktig digital stektermometer så att du kan se hur varmt köttet är, mycket bättre än såna där gamla "termometerspett" man sticker in i köttet.
Citera
2005-01-24, 21:34
Medlem
lab-ones avatar
Okaj! Har letat fram receptet här som du ville ha: (Obs! Detta är alltså hur jag gör denna maträtt, det finns säkert massor att tänka på osv...)

- Stek oxfilén i ugnen tills den har uppnått 65 grader.
- Ta ut fiilén ur ugnen och låt den stå i rumstemperatur i 10 minuter.
- Skiva upp köttet i skivor.
- Stek skivorna lite lätt i en stekpanna.
- Lägg skivorna som du stekt i en smord ugnsform.

Så långt är det säkert inga problem. Under tiden som du stekt filén i ugnen kan du förbereda stuvningen!

Svampstuvning:
300 g champinjoner (blandar du med kantareller blir det mycket mumsigt!)
2 msk margarin eller smör
3 msk vetemjöl
2 dl grädde (funkar även med matlagningsgrädde)
1,5 dl buljong (har alltid använt köttbuljongstärning)
salt
vitpeppar
1 äggula

- Hacka svampen fint.
- Smält fettet i en kastrull och fräs svampen en stund.
- Strö över mjölet och rör om.
- Späd med grädde och buljong.
- Koka stuvningen ca 10-15 minuter.
- Smaka av med salt och vitpeppar.
- Rör ner äggulan och låt stuvningen svalna.

Häll sedan på stuvningen över köttet och strö över riven ost (4-5 msk).

Gratinera högt upp i ugnen (250 grader) tills rätten har fått en fin färg, borde ta ca 10-15 minuter.

Smakar mycket gott med kokt potatis och en fräsch sallad!
Citera
2005-01-24, 22:28
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Air Express
Blir ditt kött blodigt vid 60 grader och medium vid 65 grader så säger jag grattis. Min blodiga oxfilé steks till den är 50 grader och medium till 56-58 grader. Skulle jag mot förmodan vilja ha den välstekt så skulle jag låta den bli 65 grader. Ungstemperaturen får hos mig vara högst 110 grader, inte mer! Har man bråttom så ska man inte göra oxfilé. Kryddning sker efter förstekningen i pannan men före ugnen, detta för att bevara så mycket som möjligt av köttsaftet.

Efter stekningen så låter man det givetvis vila på en tallrik i minst 15 minuter. Serveras med en härlig (hemgjord!) Sauce Bearnaise och Pommes Chateau.

Smaken blir helt underbar!

Får väl vika mig lite.
Körde idag en oxfile till 57 grader och med eftervärme så blev tempen 60 grader.
Enligt mitt tycke så blev den perfekt, blodigare än medium och lite rinnande röd saft.

Ett tips är att göra ett snitt vid eller i minjongen och vika tillbaka den över filébiten så att det blir jämntjockt, Bind sedan upp den så att formen bibehålls.
Har för mig att detta brukade finnas som instruktionsfilm på ica.se. men hittade inte något att länka till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in