2012-01-22, 23:49
Medlem
EdgeofEndings avatar
Tänkte göra pannkakor imon, och när jag kollade recept, så såg jag att man skulle låta smeten jäsa en halvtimme innan man steker.....

Jag har aldrig jäst en pannkakssmet, vilket inte heller borde gå? Är det skillnad på att låta smeten jäsa & svälla?

Eller har jag levt under en sten i mina tidigare år?
Citera
2012-01-22, 23:54
Medlem
Fantomsmaertas avatar
Är det inte sån där pannkaka med bakpulver i då .. aka osvensk pannkaka!
Citera
2012-01-22, 23:54
Medlem
Jäsa pannkakssmet!?
Kanske för ungspannkaka men har svårt att tänka mig de för vanlig pannkaka.
Citera
2012-01-22, 23:55
Medlem
Fettopappas avatar
Jag brukar alltid göra smeten och sedan ställa den i kylen en halvtimme. Brukar bli lite saftigare på något sätt än att steka direkt, tycker jag.
Citera
2012-01-23, 00:01
Medlem
EdgeofEndings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomsmaerta
Är det inte sån där pannkaka med bakpulver i då .. aka osvensk pannkaka!

Njae, mjöl, mjölk, salt & ägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Fettopappa
Jag brukar alltid göra smeten och sedan ställa den i kylen en halvtimme. Brukar bli lite saftigare på något sätt än att steka direkt, tycker jag.

Det låter gott

Tror jag ska testa med att slänga in halva smeten i kylen & låta resten svälla

Lite halvt OT; Tänkte slänga i lite morötter, någon god krydda till det? Funderar på att ha liite kanel i.
Citera
2012-01-23, 00:01
Medlem
fillesofens avatar
Jäsa som i jästsvampar?

I amerikanska har man bakpulver i vet jag. Iof har jag hört att man kan ha bubbelvatten för att kolsyran gör pannkakorna mer luftigare. Är det kolsyran i jäsningsprocessen de är ute efter låter bubbelvatten godare
Citera
2012-01-23, 00:03
Medlem
Fettopappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding

Det låter gott

Tror jag ska testa med att slänga in halva smeten i kylen & låta resten svälla

Lite halvt OT; Tänkte slänga i lite morötter, någon god krydda till det? Funderar på att ha liite kanel i.
Kanel och kardemumma är asgott i!
Citera
2012-01-23, 10:17
Medlem
dePauls avatar
Det är inget konstigt med jäst smet. Det är ju precis så som man lagar de ryska blinierna: http://www.tasteline.com/recept/blinier

Dessa ätes antingen med salt innehåll eller likt pannkakor med diverse sylter, marmelader och honung/socker.

~Paul~
Citera
2012-01-23, 11:32
Medlem
Att man låter pannkakssmeten stå är väl främst för att mjölklumpar ska lösa upp sig?
Citera
2012-01-23, 12:44
Medlem
Citat:
Tänkte göra pannkakor imon, och när jag kollade recept, så såg jag att man skulle låta smeten jäsa en halvtimme innan man steker.....

Jag har aldrig jäst en pannkakssmet, vilket inte heller borde gå? Är det skillnad på att låta smeten jäsa & svälla?

Eller har jag levt under en sten i mina tidigare år?

Citat:

Om du inte har jäst i pannkakssmeten, så kan den ju inte jäsa. Om man använder bakpulver ska smeten inte jäsa , utan användas direkt. Det som menas måste vara att smeten ska stå och svälla.
Citera
2012-01-25, 13:38
Medlem
yep, den ska stå ett tag för att gå ihop sig, mjölet sväller och smakerna blandas, har inget med jäsning att göra

om du gör det i kylskåp eller i rumstemperatur är ingen stor sak om vi snackar en kvart-halvtimme
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in