2012-01-22, 16:06
Medlem
Som topic. Ska inom en snar framtid förhoppningsvis hålla en fest där jag bor(Går trean så bor fortfarande hemma) Det jag är rädd för är självklart att saker ska gå sönder, spåra ut eller dylikt.För att detta inte ska ske har jag redan planerat att alla killar som kommer ska antingen jag eller mina närmaste vänner känna bra, och självklart får inga berikare komma om de inte är välkända för att vara extremt välintegrerade och lugna.
Brudarna som jag känner behöver bara vara snygga och de behöver jag inte känna för fem öre eftersom dessa sällan ställer till med något.
Förutom det jag nämnt kommer jag också att lägga undan saker som tavlor, mattor i ett rum jag låser, lägga över filtar över sofforna och har en eller två stycken som håller sig nyktra som kan hålla koll på att ingen oinbjuden kommer in eller att någon gör något som förstör något.

Vad har ni mer för tips för att en fest inte ska spåra ut eller att saker går sönder?
Citera
2012-01-22, 16:14
Medlem
SiSeniors avatar
- Glöm dina pärons alkohol.
- Jag hade inte bjudit in någon kille som jag inte kände (även om det är någon mina kompisar känner och litar på)
Citera
2012-01-22, 16:14
Medlem
lägg undan din mors smink/parfymer och annat dylikt som finns i badrummet.
Smycken också om det finns där.
Vissa brudar kan annars råka slänga ner allt i sin handväska när de går in på muggen.
Citera
2012-01-22, 16:16
Medlem
burfogels avatar
Var noga med att inte släppa in folk du inte känner, även om de är polares spolare.
Citera
2012-01-22, 16:16
Medlem
jovhans avatar
Du verkar ha fått ner de flesta saker för att det ska bli en nice fest!
Jag råder dig dock att inte bjuda in vilka brudar som helst! Min teori är att när det försvinner grejjer från en fest så är det oftast en brud som varit framme med korpafingrarna...ganska vanligt att smink/parfymer osv. blir snott...småsaker. de feta tavlorna kommer de låta hänga kvar
Tjejer verkar oftast oskyldiga men tror de snor saker på fest i större utsträckning än killar!

Be careful!
Citera
2012-01-22, 16:21
Medlem
Hur många anser ni är lagom för att det inte ska spåra ut? Har tänkt mig 25-30 pers. Blir det lamt eller?
Citera
2012-01-22, 16:24
Moderator
v50s avatar
Hade jag varit i dina skor hade jag övervägt att låna en lokal som är ämnat för fester och liknande, det brukar finnas en sådan om man bor i ett hyfsat stort hyreshusområde alternativt bostadsrättsområde.

Fördelen är att dels är risken mindre att ens egna prylar ska gå sönder och försvinna och dels så brukar dessa lokaler vara lite fristående = mindre risk att grannarna blir störda av hög musik, skrik och skrän osv.

Väljer du att ha festen hemma så se till att informera grannarna om det genom en lapp antigen i varje brevlåda eller på ytterdörren, det brukar vara uppskattat och chansen är större att de är mer toleranta om ni lever om en del vilket brukar vara fallet vid hemmafester om man har hög musik osv.

Se även till att hålla er på en acceptabel ljudnivå gällande musik och liknande samt att inte någon av polarna sätter igång att leva rövare i trapphuset eller ute osv sådant uppskattas inte av grannarna.
Citera
2012-01-22, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Hade jag varit i dina skor hade jag övervägt att låna en lokal som är ämnat för fester och liknande, det brukar finnas en sådan om man bor i ett hyfsat stort hyreshusområde alternativt bostadsrättsområde.

Fördelen är att dels är risken mindre att ens egna prylar ska gå sönder och försvinna och dels så brukar dessa lokaler vara lite fristående = mindre risk att grannarna blir störda av hög musik, skrik och skrän osv.

Väljer du att ha festen hemma så se till att informera grannarna om det genom en lapp antigen i varje brevlåda eller på ytterdörren, det brukar vara uppskattat och chansen är större att de är mer toleranta om ni lever om en del vilket brukar vara fallet vid hemmafester om man har hög musik osv.

Se även till att hålla er på en acceptabel ljudnivå gällande musik och liknande samt att inte någon av polarna sätter igång att leva rövare i trapphuset eller ute osv sådant uppskattas inte av grannarna.
Nu är det så att jag bor i villa, så grannar kommer inte bli något problem.
Citera
2012-01-22, 16:34
Medlem
gambiafarfars avatar
*Be folk röka på anvisat ställe.
*Folk som dricker för mycket/blir för fulla - tveka inte att slänga ut dom.
*Använd plastmuggar, de går inte sönder och du slipper diska.
*Be folk lägga drickat utomhus, inte kylen. Det blir bara för fullt och slutar med att div flaskor/burkar trillar ut och spricker.
*Säg till grannarna att du tar hem lite folk och att det kan låta lite. Ge dom ditt nummer så de kan ringa ifall det låter så mycket.
*(Som alla andra nämnt) Släpp inte in okänt folk såvida du inte kan ställa gemensam kompis ansvarig och ev. skyldig dig pengar om ngt pajjar.
*Låt inte för många få reda på det. Avundsjuka äckel tenderar till att ringa snuten och säga att festen spårat, trots att den går hur lugnt som helst.
*(Som många andra också nämnt) Göm div. smycken/parfymer/kontanter. Hade en jävla tattare hemma hos mig en gång som stal min alldeles nya Boss-parfym. Återfann den senare på busshållsplatsen, hel och fin.. Men ändå.
*Det kommer att ringa mycket folk. De kommer vilja komma in. De kommer erbjuda dig div saker, (öl,pengar,blow). Stå emot. Det är aldrig något man får se röken av ändå.

Men viktigast av allt; se till att folk använder vanligt hyfs. Beter man sig inte, ja då åker man ut. Kan kännas kallt i stunden men tänk på att de är hemma hos dig och förmodligen svinar, de har inget där att göra då.

Vart bor du? Sugen på krök.
Citera
2012-01-22, 16:34
Medlem
Skalbamses avatar
När jag har fest hos mig i min lägenhet ( är 19 år å bor i en 1:a på 40 kvadrat) så blir det självklart så att man tar det lugnt på själva förfesten eftersom man vill ha någorlunda koll på vad det är för folk. Oftast är det bara folk man känner hyffsat bra, men ibland även andra som man aldrig sett.
Har ALDRIG blivit av med något hittills, och då har jag haft vodka och jäger stått framme, på ett skåp ovanför diskbänken. synligt, men inte alls i ögonnivå utan man får sträcka sig om man ska ta ner flaskorna.

Pengar, räkningar och diverse småsaker låser jag in i ett kassaskåp.
Parfymer låter jag stå i badrummet som vanligt :P

datan står på så folk får byta låt hur dom vill, en riktig klassiker här är att "Tomas Di leva - Vem ska jag tro på?" alltid går MINST en gång under kvällen, och är ofta uppskattat! haha

men t ex växter kan du ju skjuta in mot fönstret så långt som möjligt för att minimera att risken att nån går emot.

Ett tips är att ladda upp med en hel del plastglas om du inte vill att folk använder era vanliga dricksglas. Tänk på att folk kan tappa och så, så lägg ut nån handduk i varje rum.

Be folk röka utomhus och ställ fram nån burk eller nåt med vatten i där dom fimpar!!

tror jag fått med allt, ha en bra fest!
Senast redigerad av Skalbamse 2012-01-22 kl. 16:38.
Citera
2012-01-22, 16:37
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av todayitsfriday.
Nu är det så att jag bor i villa, så grannar kommer inte bli något problem.

Ja då slipper du det problemet, kolla upp så ni har en drulle/allrsikförsäkring kopplat till er hemförsäkring då den täcker diverse olyckor som kan ske och som inte den vanliga försäkringen täcker, tex att man häller öl över den bärbara datorn eller att man välter en tv osv.
Citera
2012-01-22, 17:11
Medlem
Instämmer om att gömma undan smink/parfym/smycken. Gjorde den missen själv i somras och fick köpa en ny sminksamling. Tjuvaktiga brudjävlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in