• 1
  • 2
2012-01-22, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogdoo
Ja kanske det, men jag känner absolut ingenting i nacken, kan det uppkomma senare?

Åk omedelbart till akutmottagningen och berätta vad som hänt, att du pga chocken inte åkt ännu.
Spara kvitton på avgiften och se till att en läkare dokumenterar allt. Läkaren kommer att känna och klämma och tycker de att du ska röntga nacken så gör det.

Efteråt kommer påkörandes försäkringsbolag att ersätta dina utlägg och beroende på skadorna så lär du få minst 500 kr för "sveda och värk" utöver kvitton.

Har själv blivit påkörd bakifrån på liknande sätt du beskriver. Det kändes först som en rejäl smäll i bakhuvudet följt av något jag skulle beskriva som en rejäl baksmälla med huvudvärk och illamående.
Läkaren konstaterade bara en sträckning i nacken så inget allvarligare men en veckas sjukskrivning. Inom 10 dagar hade jag fått utbetalat 100% av vad jag begärt utan snack plus 600kr för sveda och värk.
Dvs utlägget för akutmottagningen, utebliven lön 100% under karensdag, utebliven lön 20% under fyra sjukskrivna dagar.
Citera
2012-01-23, 18:39
Medlem
Ogdoos avatar
Jag tänkte uppdatera händelseförloppet.

Jag blev uppringd idag halv 5 på eftermiddagen och dem sade att de gjort en anmälan till sitt försäkringsbolag som kontaktat vårat och att det skulle lösa sig.

Jag hade ganska tur för det var inte bara ett företag, det visade sig vara en kommunanställd som krockat med mig ^^.

Känns skönt att detta löste sig när jag hade gett upp hoppet. Tack alla ändå för tipsen! Det var ett skönt stöd.

MVH!
Citera
2012-01-23, 18:42
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Åk omedelbart till akutmottagningen och berätta vad som hänt, att du pga chocken inte åkt ännu.
Spara kvitton på avgiften och se till att en läkare dokumenterar allt. Läkaren kommer att känna och klämma och tycker de att du ska röntga nacken så gör det.

Efteråt kommer påkörandes försäkringsbolag att ersätta dina utlägg och beroende på skadorna så lär du få minst 500 kr för "sveda och värk" utöver kvitton.

Har själv blivit påkörd bakifrån på liknande sätt du beskriver. Det kändes först som en rejäl smäll i bakhuvudet följt av något jag skulle beskriva som en rejäl baksmälla med huvudvärk och illamående.
Läkaren konstaterade bara en sträckning i nacken så inget allvarligare men en veckas sjukskrivning. Inom 10 dagar hade jag fått utbetalat 100% av vad jag begärt utan snack plus 600kr för sveda och värk.
Dvs utlägget för akutmottagningen, utebliven lön 100% under karensdag, utebliven lön 20% under fyra sjukskrivna dagar.

Okej, men som tur var så känner jag inte alls något i nacken. Tycker du ändå jag ska undersöka det, eller kan man själv konstatera att inte nacken tog skada med hur jag känner?
Citera
2012-01-23, 20:03
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Citat:
Okej, men som tur var så känner jag inte alls något i nacken. Tycker du ändå jag ska undersöka det, eller kan man själv konstatera att inte nacken tog skada med hur jag känner?

Du o din kompis ska absolut undersökas precis som vi skrivit i tråden. Det är svårt att få ut ersättning långt efteråt om det uppkommer problem som kan härledas till olyckan.
Bättre att undersökas en gång för mkt än för lite!
Citera
2012-01-23, 20:03
Medlem
Citat:

Om du inte kände ett skit efter smällen eller idag så är det liten sannolikhet att du får några men i efterhand.
Men en smäll som gör så stora skador på bilen tycker jag du borde känt mer än så. Smällen jag fick orsakade endast en minimal spricka i bakre stötfångaren på min bil medan påkörandes front var helt krossad i fronten, kylare och intercooler var skrot och han fick bärgas från platsen.
Citera
2012-01-23, 20:18
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Om du inte kände ett skit efter smällen eller idag så är det liten sannolikhet att du får några men i efterhand.
Men en smäll som gör så stora skador på bilen tycker jag du borde känt mer än så. Smällen jag fick orsakade endast en minimal spricka i bakre stötfångaren på min bil medan påkörandes front var helt krossad i fronten, kylare och intercooler var skrot och han fick bärgas från platsen.

Jag antar det. Men måste man kanske fråga sitt försäkringsbolag först eller kan man komma i efterhand med eventuella läkarbesökskostnader? Det är ju ändå en krock det handlar om som mitt försäkringsbolag just nu håller på att behandla.

Men som sagt, jag kände mig lite stel i nacken cirka 10 minuter efter krocken sedan avtog det och allt kändes normalt. Min kompis däremot kände sig som om han hade nackspärr när han vred på huvudet (Jag satt rakt fram med huvudet och han kollade på mig när krocken inträffade) eftersom han fick en sned rörelse när krocken skedde. Jag tyckte absolut han skulle kolla upp sig men han sade att han kände sig helt normal dagen efter.

Men om ni insisterar att ändå kolla upp det så antar jag att det är det säkraste att göra det nu om det blir för sent senare.
Citera
2012-01-24, 18:35
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Jag blev uppringd idag...
Härligt att höra!

Hoppas att du lärt dig något nu, så att du iallafall kluddar ner plåten nästa gång
Citera
2012-01-24, 20:09
Medlem
Citat:
Jag tänkte uppdatera händelseförloppet.

Jag blev uppringd idag halv 5 på eftermiddagen och dem sade att de gjort en anmälan till sitt försäkringsbolag som kontaktat vårat och att det skulle lösa sig.

Jag hade ganska tur för det var inte bara ett företag, det visade sig vara en kommunanställd som krockat med mig ^^.

Känns skönt att detta löste sig när jag hade gett upp hoppet. Tack alla ändå för tipsen! Det var ett skönt stöd.

MVH!

Ja det ordnade sig ju. Bra! Btw: Har du nacksydd i din bil behöver du inte vara så rädd för framtida pisksnärtskador heller. (OK det utesluter inte att du kan ha fått det men risken är isf minimal! )
Citera
2012-01-25, 16:49
Medlem
Ogdoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
Härligt att höra!

Hoppas att du lärt dig något nu, så att du iallafall kluddar ner plåten nästa gång

Hehe jaa. Men jag ska påpeka också att det var inte att jag inte visste om det. Det var mer att jag inte kunde fatta beslut i den situationen.. Hoppas man är mer klar i skallen nästa gång det händer dock
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in