2012-01-22, 15:20
Medlem
Mandisens avatar
Hej, jag har en fråga som ni kanske tycker är dum, men jag har ett problem då jag är överkänslig mot alla kvinnliga preventivmedel som jag har testat (jag tar även medicin då jag är känslig för gulkroppshormonet som tillverkas i min kropp vilket har orsakat PMS-besvär). Jag läste på Internet om den s.k Kalendermetoden, som går ut på att man har samlag under säkra perioder då det i princip inte finns någon risk att bli gravid. Detta skulle handla om några dagar i streck, precis efter mens. Jag undrar om det finns någon kvinna därute som använder sig av Kalendermetoden, och om det funkar bra? Jag undrar även om någon vet hur många dagar det rör sig om och vilken tid i månaden. Hade man kunnat använda sig av ägglossningstestt eller liknande för att känna sig helt säker, eller det fungerar inte på det viset? Funderar på att sätta in en kopparspiral, men är orolig för smärtor och biverkningar. Jag har inte varit gravid tidigare. Är väldigt tacksam för svar.
Citera
2012-01-22, 15:23
Medlem
RazorTongues avatar
Hört talas om kondom?
Citera
2012-01-22, 15:33
Medlem
sommarlovs avatar
Min fru har under 10 år framgångsrikt använt en Persona, kissstickor + apparat som mäter hennes cykel.
Ett annat sätt är att mäta temperaturen, hon provade det, men fann ingen skillnad.

Rent allmänt är det förödande för glädjen i ett förhållande, om hon vid varje beröring blir stel, och ursäktar sig att titta efter i sin lilla dator först!
Försök hitta något som passar bägge, ta ett seriös snack, ni får igen det senare!
Citera
2012-01-22, 18:26
Medlem
Fluweels avatar
Jag känner någon som är gravid just nu efter att ha använt kalendermetoden. Det har gått bra i många år men till slut kommer det att bli ett barn...
Citera
2012-01-22, 23:13
Medlem
Mandisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluweel
Jag känner någon som är gravid just nu efter att ha använt kalendermetoden. Det har gått bra i många år men till slut kommer det att bli ett barn...

Man kan ju bli gravid vilken preventivmetod man än väljer, till och med om man använder kondom eller p-piller, som ju förstås är betydligt säkrare än Kalendermetoden. Men att det har gått bra i flera år måste ändå tyda på att det kan fungera? Vilka dagar var det som hon kunde ha samlag, precis efter mens till ca 9 dagar efter mens? Det måste ju finnas dagar som man absolut inte KAN bli befruktad, precis som det finns dagar då man är extra fertil (ägglossning). Kan man på ett ägglossningstest se hur pass "icke-fertil" man är just dessa dagar? Typ "0 % chans till graviditet"? :P Jag har aldrig använt sådant test, därför jag undrar.
Citera
2012-01-22, 23:25
Bannlyst
Klart att det är bättre än ingenting. Man måste lära sig sin egna cykel, men får vara beredd på att den också kan ändrad så helt säkert är det inte. Men det är inte hormoner heller...
Citera
2012-01-22, 23:36
Medlem
montevideos avatar
kalendermetoden är dock en ganska dålig preventivmetod eftersom spermier kan överleva i flera dygn inne i dig.. :/ detta gör att det är väldigt många dagar man inte bör ha sex om man nu vill vara på den säkra sidan. dessutom har jag flertalet vänner som blivit gravida pga. de använt sig av den metoden.
Citera
2012-01-22, 23:37
Medlem
lilonjoys avatar
Min sambo använde sig av en typ av kalendermetod och jag tror att det funkar bra om man är noga och lär känna sin kropp och sina cykler. Vi övergav metoden av olika skäl, men den funkade när vi använde den.
Vi har faktiskt en liten bok som är ganska bra:

Naturlig födelsekontroll - En samarbetsmetod av Margaret Nofziger (ISBN 91-518-2512-0)

Den är nog ganska gammal vid det här laget, men teorierna har nog inte ändrats nämnvärt trots att det har tillkommit bättre hjälpmedel (ägglossningstest mm).

Kortfattat beskriver boken en kalendermetod som kompletteras med två andra metoder.
Så att utöver att känna till sina cykler och säkra perioder ska man också ta temperaturen kontinuerligt för att på så vis också få ett kvitto på tillförlitligheten. Utöver detta skall man också undersöka och lära sig bedömma sitt slidsekret som ändras under cykeln. Men som sagt det finns det ju tester för.

Spiral kan innebära smärtor dessutom kan det vara obekvämt för din partner vid samlag. Därtill har jag ett syskon som blivit till, spiralen till trots.
Senast redigerad av lilonjoy 2012-01-22 kl. 23:41.
Citera
2014-12-27, 11:38
Medlem
om kärringens mens startar mellan den 23-26 varje månad när är det då 100% säkert att spruta utan att det blir en ungjävel?
Citera
2014-12-27, 15:45
Medlem
Så... du menar att du bara ska kunna ha sex ett par dagar i månaden? Som jag förstår det dagarna efter mens? Hur kul låter det?
Då måste ju kondom vara ett bättre alternativ. Hellre det än att inte ha sex alls, tänker jag.

Förutom att det nog skulle döda ett förhållande ganska snabbt är ju risken att bli gravid stor. Det räcker ju med att din cykel rubbas med någon dag, att ÄL kommer lite för tidigt eller att spermierna överlever lite för länge för att du ska bli gravid.

Kondomer uppfanns inte utan orsak.
Citera
2014-12-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asticote
Så... du menar att du bara ska kunna ha sex ett par dagar i månaden? Som jag förstår det dagarna efter mens? Hur kul låter det?
Då måste ju kondom vara ett bättre alternativ. Hellre det än att inte ha sex alls, tänker jag.

Förutom att det nog skulle döda ett förhållande ganska snabbt är ju risken att bli gravid stor. Det räcker ju med att din cykel rubbas med någon dag, att ÄL kommer lite för tidigt eller att spermierna överlever lite för länge för att du ska bli gravid.

Kondomer uppfanns inte utan orsak.

dag 29 - 10 är rätt så säkert alltså?
Citera
2014-12-27, 22:35
Medlem
Har du läst Egoinas blogg? Hon pratar en hel del om en apparat hon köpte. Tror den heter Pearly. Nog rätt dyr, men verkar fungera på kvinnor som har regelbunden mens. Som jag har uppfattat det för den data över dina kroppstemperaturer och kan på så vis se när man har ägglossning och vilka perioder som är säkra. Har man ingen regelbunden mens får man många röda dagar (dvs dagar där man inte bör ha sex), men är allt som det ska bör det ge många gröna dagar. Så det är ju en sorts kalendermetod, fast mycket säkrare. Kanske något för dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in