2012-01-22, 14:03
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag vet att en vanlig villa i Finland kallas för "egnahemshus", men jag tycker det verkar som om uttrycket används i Sverige också. Senast såg jag det i tråden om "original och udda typer" (en alkis i en svensk småstad får ett arv och köper ett "egnahemshus"). En sökning på hela FB avslöjar att det används då och då i diskussionerna.
Jag undrar om uttrycket av används regionalt, eller om det är i vissa familjer man säger så. Eller är det vissa typer av villor som är "egnahemshus"? I min hemstad finns ett "egnahemsområde" med ganska små villor byggda i början av 1900-talet.
Jag tycker personligen att ordet "villa" för tankarna till en ganska stor bostad. Drar mig själv för att kalla mina 63 m2 torp i skogen för en "villa".
Citera
2012-01-22, 14:07
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag vet att en vanlig villa i Finland kallas för "egnahemshus", men jag tycker det verkar som om uttrycket används i Sverige också.

Du kunde ju ha börjat här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Egnahem
Citera
2012-01-22, 15:00
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Jag vet att en vanlig villa i Finland kallas för "egnahemshus", men jag tycker det verkar som om uttrycket används i Sverige också. Senast såg jag det i tråden om "original och udda typer" (en alkis i en svensk småstad får ett arv och köper ett "egnahemshus"). En sökning på hela FB avslöjar att det används då och då i diskussionerna.
Jag undrar om uttrycket av används regionalt, eller om det är i vissa familjer man säger så. Eller är det vissa typer av villor som är "egnahemshus"? I min hemstad finns ett "egnahemsområde" med ganska små villor byggda i början av 1900-talet.

Jag tycker personligen att ordet "villa" för tankarna till en ganska stor bostad.

Drar mig själv för att kalla mina 63 m2 torp i skogen för en "villa".

Jag vet att i Finland kallar de svenskspråkiga det vi Sverige kallar "stuga" för "villa". Hur det är kopplat just till egnahems-grejen vet jag inte, för om jag förstått dem rätt är det vi kallar "villa" kort och gott "hus"...
Citera
2012-01-22, 15:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Min fråga är ju hur och var uttrycket används i dag. Det står ju liksom inte på wikipedia. Läs topic innan du postar.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du kunde ju ha börjat här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Egnahem
Citera
2012-01-22, 15:34
Medlem
Egnahem var visst en upplåtelseform som dök upp i Sverige nångång på 1930-talet om jag inte minns helt fel? Har själv inte nånsin hört det användas i Sverige utom i just historiska sammanhang. Ordet egnahemshus lever, som redan konstaterat, kvar i finlandssvenskan och avser en sverigesvensk 'villa'. Villa i finlandssvenska sammanhang är synonymt med 'sommarstuga'.
Citera
2012-01-22, 16:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Min fråga är ju hur och var uttrycket används i dag. Det står ju liksom inte på wikipedia. Läs topic innan du postar.

Trodde att du ville ha en mer djupgående diskussion än den platta frågan om det används. Det var många ord i din inledning för en sådan fråga.
Citera
2012-01-22, 17:08
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Fast en av dina frågor i trådstarten var ju "Eller är det vissa typer av villor som är "egnahemshus"?" och då kan det väl ge något att få reda på historien. Det verkar osannolikt att hus som inte är byggda som egnahemshus kallas det, även om det kan variera från ställe till ställe vilka av dem som är det som fortfarande benämns så.
Citera
2012-01-23, 06:57
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag hade inte höjt på ögonbrynen om det hade använts för att beskriva just villor från början av 1900-talet, men här är några citat där ordet verkar användas för att beskriva vanliga "villor";

https://www.flashback.org/sp35193458
https://www.flashback.org/sp34148341
https://www.flashback.org/sp31900700
https://www.flashback.org/sp27853195

Det jag mest funderar på är om detta användande finns utanför finlandssvenska kretsar.

Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Fast en av dina frågor i trådstarten var ju "Eller är det vissa typer av villor som är "egnahemshus"?" och då kan det väl ge något att få reda på historien. Det verkar osannolikt att hus som inte är byggda som egnahemshus kallas det, även om det kan variera från ställe till ställe vilka av dem som är det som fortfarande benämns så.
Citera
2012-01-23, 07:06
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Antar att det är frasen "Eller är det vissa typer av villor som är "egnahemshus"?"" som du hängt upp dig på? Jag kanske borde skrivit "Eller är det vissa typer av villor som kallas "egnahemshus"?"" Blev bara lite irriterad av vad jag upplevde som ett "google is your friend"-svar när det var ganska uppenbart att det var något annat jag ville diskutera än just vad ett egenahemshus är.
Och om antalet ord ändrar frågeställningen så beror det att ngn inte orkar läsa alla sex raderna.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Trodde att du ville ha en mer djupgående diskussion än den platta frågan om det används. Det var många ord i din inledning för en sådan fråga.
Citera
2012-01-23, 08:49
Medlem
Jag undrar om uttrycket av används regionalt, eller om det är i vissa familjer man säger så.
Det är ett uttryck som används över hela landet, men inte av alla eftersom att det är ett äldre uttryck. Jämför det med ABC-stad eller Miljonprojekt.

Man skulle kunna säga att "småhus" är ett begrepp som innefattar allt som egnahemhus innefattar, plus lite till. En sommarstuga ute i skogen vid en liten insjö är ett smahus, men inget egnahemhus. Har man däremot en sommarstuga i ett omrade med massa andra smahus i närheten av ett samhälle sa skulle det helt klart kunna vara ett egnahemhus.

Mindre villor kan vara egnahemhus, men nagot större är det med stor sannolikhet inte eftersom att det troligtvis inte var arbetare som byggde huset.

En intressant frageställning är huruvida nyare hus kan anses vara egnahemhus. Personligen tycker jag inte det, eftersom att det för mig är ett historiskt begrepp som innefattar den politiska delen av det hela ocksa. Precis som nybyggda betongförorter med höghus inte kan inga i miljonprojektet alltsa.

Ungefärlig storlek fran ungefär 70 till drygt 100 (i originalutförande alltsa, manga har ju byggt ut sina hus), tidigt 1900-tal (men ofta mellan första och andra världskriget), i ett omrade med andra hus byggdes samtidigt. Där har du en ungefärlig definition av vad jag anser vara egnahemhus. Sedan kom ju ABC-städerna efterat, och i dessa finns det omraden som man kan missta för egnahemhus, men de ser ofta lite mer homogena ut medan egnahemhusomraden är lite mer dynamiska.
Citera
2012-01-23, 15:51
Medlem
Kongruensbojds avatar
Kan det vara att uttrycket är ålderdomligt som gör att man inte hör det så ofta? Senast jag hörde det var i en journalfilm om Tage Erlander som visst bodde i ett egnahemshus när det begav sig.
Citera
2012-01-23, 19:44
Medlem
Poechalis avatar
Egnahem var i sverige en rörelse där man själv byggde sina hus och runt 50-talet var det en ganska väl organiserad företeelse då man kunde få speciella lån under vissa förhållanden. Man fick inte tjäna för mycket (eller för lite såklart) och viss del skulle byggas själv mm. Några arkitektkontor gjorde ritningar på hus som var lämpliga för självbygge och hela områden med självbyggda villor och radhus växte fram. Det är det vi kallar egnahem i sverige. Byggbolaget "Småa" var rätt stora i egnahemssvängen. De gjöt grunderna och hade inspektörer som kollade att det byggdes på ett riktigt sätt.

Jag bor själv i ett egnahems-radhus. Det är inte en ålderdomlig benämning på hus utan speciella hus.
Jag tror inte att det byggdes egnahemshus efter 60 talet. Då tog man banklån och byggde i egen regi eller köpte av en byggherre. Därför kallas det inte egnahem, även om det såklart var den familjens aldeles egna hem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in