Hej alla matnördar!
Tar mig mod att skapa en egen tråd här på FB. Köpte för några veckor sedan en hemuppfödd anka vilken jag helstekte igår med, förutom aningens överstekt, gott resultat. Tog såklart även tillvara på skrovet, genom att koka en fond, och fettet.
Till min stora förtjusning upptäckte jag när jag hade tinat ankan att i skrovet låg det en påse med godsaker!

Lever, hjärta, muskelmage och hals! Måste säga att jag tycker att 140:- är ett rimligt pris för denna 2kg anka.
Nu till min fråga. Då jag är ganska ny när det gäller matlagning med kött, eftersom jag inte har ätit kött de senaste åren då också mitt matlagningsintresse tagit ordentlig fart, så är jag lite fundersam på hur jag ska få ut det mesta av godsakerna. Jag var inne på att göra en ankleversås till middagen igår, men då jag inte ätit anklever tidigare vill jag äta den mer som den är. När det gäller halsen så var jag inne på att slänga med den i fonden men tänkte att det kan vara kul att göra något annat på den, om inte så får det bli en sås eller dylikt senare. Muskelmagen och hjärtat, är confitering kanske ett alternativ här?
Kom gärna med era bästa förslag på hur jag ska tillreda mitt "ankkrås".
Aron