Ah, så att ha en fullt rimlig etisk övertygelse och önskan att göra världen bättre är lika med nymoralism i din bok, eller vad? Okej... låter genomtänkt. Visst är det störande med hycklare, men jag ser inte direkt vad som gör trädkramande hycklare värre än andra. Dessutom "hycklar" de flesta människorna i den meningen att de ofta har en ideal moral de eftersträvar att i så hög grad som möjligt realisera genom sina handlingar, men som de av olika orsaker har svårt att efterfölja till punkt och pricka. Människor tenderar att falla lätt för frestelse och det gäller inte bara trädkramare.
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Behöver han verkligen en så storl bil?
Är det där verkligen "försvarbart" ?
Ja, det är i allra högsta grad befogade frågor. Det är korkat att köpa en stor, bensinslukande SUV om man uppenbarligen inte behöver en sådan från första början. Personligen stör jag mig som fan på stora bilar. Varför inte köpa en mindre, bensinsnål bil med dragkrok och hyra ett släp om/när du skall transportera större grejer?
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Håller med dig där också om att det är väl vettigt med miljötänk, men det är upp till var och en att välja hur eller ens OM man vill tänka på miljön. Inte en enda jävel ska lägga sig i någon annans business när det gäller sånt.
Nä, det är faktiskt inte upp till var och en. Varför? Jo, för att ditt val av bil och hur ofta du kör
påverkar andra människor.