2005-01-23, 14:24
Medlem
Mjaus avatar
Igår natt när jag var ute på en promenad med en polare, körde det förbi en bil, sedan kom den tillbaka då stannade den, tog ett fotografi och körde vidare. Har civilpoliser rätt att ta bilder på folk även om de inte har gjort något/något har hänt i området?
Citera
2005-01-23, 15:42
Medlem
alvers avatar
Något annat kan jag inte tänka mig.
Citera
2005-01-23, 16:54
Medlem
Hur vet du att det var polisen. Jag tycker att det mer liknar en "grannsamverkan mot brott" eller något liknande. Ni tog bilnumret utgår jag från. Om ni har bilnummret kan ni fråga varför och be om korten, det kan bli väldigt känsligt om de kamera som de laddar upp på datorn. Om ni skall ringa dom så ring på mobilen då är chansen störst att det läser ert telefonnummer, om de sen kollar nummret och för in det och namnet i datorn tillsammans med fotot är det Bingo.
Citera
2005-01-23, 17:28
Medlem
__olofs avatar
Du kan ta kort/filma vem du vill, när du vill, hur du vill bara du inte stör hemfriden eller hindrar personen ifråga att ta sig fram eller sköta sina sysslor.

exempel: Fabrorn som filmade en tjej i badrummet flertal gånger, han fick endast straff för att han använt sin huvudnyckel och tagit sig in i hennes lägenhet utan tillåtelse men inte för själva filmandet.
Citera
2005-01-24, 20:41
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __olof
Du kan ta kort/filma vem du vill, när du vill, hur du vill bara du inte stör hemfriden eller hindrar personen ifråga att ta sig fram eller sköta sina sysslor.

Det kan du absolut göra. Men Torparen har en poäng. Du kan inte lägga upp ett register som datorbehandlas utan tillstånd.
Om digitalbilderna bearbetas av ett medborgargarde så är det definitivt ett illegalt dataregister och vips så sitter de där.
Fast å andra sidan, de flesta undersökningar av medborgargarden brukar ju påvisa att olagliga register är deras minsta problem.
Oftast så är de ju redan dömda för rätt grova brott sedan tidigare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in