2005-01-23, 13:31
Medlem
Jag fick just ett brev från polisen i Nya Zeeland, med krav på nästan 400 spänn efter en påstådd fortkörning. Betalningen skulle ske på nåt krångligt sätt, check eller liknande.

Min fråga är förstås: kan jag strunta i boten? Vad kan de göra om jag inte betalar? Det står nåt i brevet om att ärendet förs vidare till Ministry of Justice för "fine enforcement", vad det nu innebär. Nån som varit i samma situation?

/fredrik
Citera
2005-01-23, 14:15
Medlem
Carpe Diems avatar
Beror väl på om du tänker återvända till Nya Zeeland eller inte. Ska du dit igen bör du nog betala. De lär dock inte kunna tvinga dig att göra det här i Sverige. Det är ju inget EU-land.
Citera
2005-01-23, 17:00
Medlem
Vore det inte bättre om du sade att du har varit i landet eller inte eller har det bara kommit som ett brev på posten. Kolla om landet har avtal med Sverige i sådana frågor om avtal finns kommer staten att kräva in pengarna.
Citera
2005-01-23, 17:37
Medlem
HonkenLarssons avatar
400:- Jahaa.

Kan kosta betydligt mer æn det smakar att børja tjafsa om sådana små belopp. Kan bli vansinniga belopp i slutændan. Mitt tips ær att kontakta Nya zeelændska ambasaden och att du hør dig før med dom. det går kanske att ordna något enkelt betalningssætt dærigenom.

Se det som att det iaf var en billig fortkørning eller nått.

Jag har æven hørt ryktesvægen att NZ ær helt maniska nær det gæller fortkørningsbøter. Folk har åkt på bøter før 4-5km/h øver hastighetsgrænsen.
Citera
2005-01-24, 17:34
Medlem
Eller bara åka tillbaka och ta "the booting"(Underbart Simpson-avsnitt).... Om det nu inte skulle fungera så är det nog bäst att pröjsa. Betalade mina böter till främmande makt så fort som möjligt för att slippa eventuellt strul.
Citera
2005-01-27, 17:54
Medlem
Locco Roccos avatar
Nån som vet hur det funkar om man har gamla obetalda parkeringsböter från USA?

Jag har inte varit där sedan mina felparkerningar och är nu rädd att jag ska skickas till Guatanamo-basen om jag försöker besöka New York eller nåt...
Citera
2005-01-27, 18:11
Medlem
Skit i att betala. Tar dom till kronkalle (det kostar 400kr för bara det) så bestrider du. Jag tror inte en sekund att de kommer att processa om 400kr.
Om de mot förmodan skulle gå vidare så kräv att polisen som tog dig måste närvara o vittna under ed.
Eftersom detta är ett småmål så får vardera parter stå för sina egna kostnader och de kommer inte skicka ngn från andra sidan världen för 400kr.
Citera
2005-01-27, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NHB
Skit i att betala. Tar dom till kronkalle (det kostar 400kr för bara det) så bestrider du. Jag tror inte en sekund att de kommer att processa om 400kr.
Om de mot förmodan skulle gå vidare så kräv att polisen som tog dig måste närvara o vittna under ed.
Eftersom detta är ett småmål så får vardera parter stå för sina egna kostnader och de kommer inte skicka ngn från andra sidan världen för 400kr.

Eller sá gör de det bara för att jävlas
Citera
2005-01-27, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majoren
Eller sá gör de det bara för att jävlas

den risken hade jag tagit.
Citera
2005-01-27, 20:20
Medlem
nu vet ja inte vad dom har för lagar i nya z men du kan ju köra med att du inte kört den aktuela bilen om dom inte stoppat dig,,om dom då hotar med åtal och rätte gång så kräv ersättning för kommand utgifter,,
svara kan man alltid om det inte kostar något
Citera
2005-07-06, 15:33
Medlem
Pröjsa skiten, dom samkör så många register nuförtiden att det kan komma surt efter när du står i tullen och skall in i NZ eller något samväldesland framöver?

(Ingår NZ i samväldesländerna?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in