Flashback bygger pepparkakshus!
2012-01-21, 15:39
Medlem
Jag funderar (som vanligt) på liv och uppkomst. En sak jag har tänkt på är ifall människans definition av evigt liv skulle finnas, borde inte då tiden och universum stanna upp?

Med människans definition av evigt liv menar jag att man fick evigt liv och inte kunde drabbas av några sjukdomar eller skador.
Citera
2012-01-21, 15:45
Medlem
DominusNihiluss avatar
Hur menar du nu? Att tiden skulle sluta existera för att människan har övervunnit den?
Citera
2012-01-21, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DominusNihilus
Hur menar du nu? Att tiden skulle sluta existera för att människan har övervunnit den?

Nej jag menar att det är en omöjlighet att få evigt liv på det sättet som vi människor har beskrivit evigt liv. Egentligen har vi ju ett evigt liv om man säger att vi alla är gjorda av energi då energi bara kan förvandlas. Men om energin upphör att förvandlas så stannar allting upp.
Citera
2012-01-21, 15:55
Medlem
Evighet är endast ett koncept ty om något inte har ett slut så går det inte att kvantifiera. Hur menar du att tid och universum (rum) skulle stanna upp? Allmänt gäller att tid inte existerar separat från rum och är således även det ett koncept när det används i dagligtal. Om vi skulle vara immuna mot sjukdom och skador skulle vår livslängd gå mot evigheten utan att uppnå den.

Men om vi säger så här; i ett helt statiskt universum skulle tid inte existera alls då förändring av rum till viss del är tid. Skulle dock kunna tänka mig att en tillräckligt lång livstid gör det allt svårare att urskilja förändring vilket medför en perception om att tid och rum skulle vara statiskt.

Evighet är för övrigt ett väldigt intressant koncept att filosofera kring
Citera
2012-01-21, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattfb
Evighet är endast ett koncept ty om något inte har ett slut så går det inte att kvantifiera. Hur menar du att tid och universum (rum) skulle stanna upp? Allmänt gäller att tid inte existerar separat från rum och är således även det ett koncept när det används i dagligtal. Om vi skulle vara immuna mot sjukdom och skador skulle vår livslängd gå mot evigheten utan att uppnå den.

Men om vi säger så här; i ett helt statiskt universum skulle tid inte existera alls då förändring av rum till viss del är tid. Skulle dock kunna tänka mig att en tillräckligt lång livstid gör det allt svårare att urskilja förändring vilket medför en perception om att tid och rum skulle vara statiskt.

Evighet är för övrigt ett väldigt intressant koncept att filosofera kring

Ja, intressant är det! Slumpen och oändlighet är svårt att greppa men det finns många troliga definitioner också!
Citera
2012-01-22, 16:51
Medlem
Ramses-XIIIs avatar
Liv innebär utveckling och förändring, t.ex. evolution. Det innebär att det gamla dör och ersätts av något nytt. Bakterien blir en mask, som blir en dinosaurie, som blir en fågel. Dinosaurien fick inte evigt liv. Är någon av oss ledsen över det, att ha blivit människa i stället?

Evigheten innebär oföränderlighet. Det är en definition av döden. Förändring innebär det gamlas död. Det är en definition av livet. Alltså död är liv och liv leder till döden. Evigt liv i betydelsen oförändrat liv är död. Evig död i betydelsen ständig förändring är evigt liv.

Tiden är den måttstock utefter vilken vi mäter förändring/liv. Utan tid inget liv. Tänk på ett universum bestående av enbart en klocka! Klockan står stilla i evigheten, som är motsatsen till förändring. Den evigt gående mekaniska klockan innebär dock en oföränderligt upprepad rörelse. Oföränderligheten innebär evighet. Det går inte att skilja den ena klockan tolv från den andra klockan tolv. Vi har fortfarande en evighet.

Men om klockan slits ned sker en förändring. Kuggarna nöts bort och klockan dör. Det tar tid. Sedan är tiden slut och evigheten, oföränderligheten tar vid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in