2012-01-21, 12:59
Medlem
Som inledningen, stå nu på flux 40 mg och 100 lam en gång per dag men har sedan 2 veckor fått Buspiron efter lite efterforskningar här på fb. läkare höjde knappt ögonbrynen när jag nämnde att jag
vill ha denna medicin vilket jag tolkar som om den tanken hade slagit honom med. 2* 5 mg /dag i väntan på (utebliven?) effekt. Ni kunniga, vad har jag att vänta mig den närmaste den närmaste tiden?

Busp ska enl bruksanvisningen vara bra mot ångest, alkohl(miss)bruk men även kunna ge serotonergt syndrom.. Hur verkar denna mot alkohol?

ursäkt mina stavfel, lite noctad..
Citera
2012-01-21, 13:31
Medlem
Tintinikongos avatar
Men lamictal är ju en epilepsimedicin. Har du epilepsi ?
Citera
2012-01-21, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo

Används också vid humörsvängningar o s v.
Citera
2012-01-21, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintinikongo

lamictal (lamotrigin) används väldigt ofta som humör/stämningsstabiliserande. det gör förresten flera epilepsimediciner tex ergenyl
Citera
2012-01-21, 22:03
Medlem
Tintinikongos avatar
Aha . Då har jag lärt mig något nytt. Tack.
Citera
2012-01-22, 10:30
Medlem
Som sagt, jag har inte ep utan fått dem som stämningsstabiliserande..
Citera
2012-01-22, 13:45
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TRA516
Som inledningen, stå nu på flux 40 mg och 100 lam en gång per dag men har sedan 2 veckor fått Buspiron efter lite efterforskningar här på fb. läkare höjde knappt ögonbrynen när jag nämnde att jag
vill ha denna medicin vilket jag tolkar som om den tanken hade slagit honom med. 2* 5 mg /dag i väntan på (utebliven?) effekt. Ni kunniga, vad har jag att vänta mig den närmaste den närmaste tiden?

Busp ska enl bruksanvisningen vara bra mot ångest, alkohl(miss)bruk men även kunna ge serotonergt syndrom.. Hur verkar denna mot alkohol?

ursäkt mina stavfel, lite noctad..

alkohol påverkar egentligen inte, enda risken är väl interaktionen mellan övriga mediciner. Men serotonergt syndrom är tämligen ovanligt. Enda gången det är stor risk är om man tar tca och mer antidepressiva mediciner. En annan riskfylld kombination är tramadol och ssri.
Eller om man tar en stor överdos självklart. Men med dom doserna du har nu kan du "simma lugnt"

Lamotrigin och antiepileptika brukar hjälpa mot just alkoholmissbruk och abstinens, skyddar mot risk för kramper och annat

Hursomhelst min fd. psykiatriker som just då hade 1000 patienter (jag vet helt sjukt, men hon var enda psykiatrikern på en öppenvårdsmottagning förövrigt bara at o st-läkare) sa att hon aldrig sett ett livshotande serotonergt syndrom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in