• 1
  • 2
2020-01-26, 17:41
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Gick på timlön i December och gick över till månadslön nu i Januari. Således fick jag två löner 24 januari. Ser i lönespecen att de slog ihop lönerna och drog skatten tillsammans istället för separat för respektive lön.

Är detta korrekt? Betalade alltså 20% skatt på allt som låg över 30k. Jag förlorar alltså ca 6000 kr på detta tack vare arbetsgivarens feta tabbe enligt mig.

Spelar ju ingen roll så länge du inte kom över någon brytpunkt i år pga den missen som du inte hade passerat om du fått den förra året. Skatten baseras på årsinkomsten så du får ju tillbaka det du skattat för mycket nästa år i så fall.
Citera
2020-01-26, 18:00
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryggtochbra
Spelar ju ingen roll så länge du inte kom över någon brytpunkt i år pga den missen som du inte hade passerat om du fått den förra året. Skatten baseras på årsinkomsten så du får ju tillbaka det du skattat för mycket nästa år i så fall.

Vadå för brytpunkt? Självfallet spelar det väl roll? De har ju gjort en tabbe, har ju med andra ord fått för lite lön för två månaders jobb, bör inte det åtgärdas nästa lön? Har skattat likt en advokat när jag inte ens har i närheten av ovannämnds inkomst per månad.
Citera
2020-01-26, 18:07
Medlem
Citat:
Gick på timlön i December och gick över till månadslön nu i Januari. Således fick jag två löner 24 januari. Ser i lönespecen att de slog ihop lönerna och drog skatten tillsammans istället för separat för respektive lön.

Är detta korrekt? Betalade alltså 20% skatt på allt som låg över 30k. Jag förlorar alltså ca 6000 kr på detta tack vare arbetsgivarens feta tabbe enligt mig.
De borde kanske ha följt tabell för utbetalning av engångsbelopp för lönebeloppet för timmarna, istället för att som nu betala enligt tabell som utgår ifrån att du har denna lön under hela året. Men, du kommer inte förlora några pengar på detta, utan det kommer justeras i deklarationen 2021. Skatt betalas på årets inkomst, och den skatt som dras varje månad är bara en uppskattning som ofta blir fel (om man exempelvis byter inkomst efter en del av året, eller som du får en extra utbetalning).
Citera
2020-01-26, 18:10
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Vadå för brytpunkt? Självfallet spelar det väl roll? De har ju gjort en tabbe, har ju med andra ord fått för lite lön för två månaders jobb, bör inte det åtgärdas nästa lön? Har skattat likt en advokat när jag inte ens har i närheten av ovannämnds inkomst per månad.

Om din årslön blir över 490 000 eller 690 000 så betalar du statlig skatt på 20% på belopp mellan 490 000 och 690 000 respektive 25% på belopp över 690 000. Plus kommunalskatt på hela beloppet förstås. För 2019. För 2020 har värnskatten utgått.

Det spelar ingen roll om du får ut alla månadslönerna i januari eller varje månad, skatten du betalar blir densamma på hela året och om du skattat för mycket någon månad får du tillbaka det på skatteåterbäringen året efter.

Vadå för lite lön? Jag uppfattade det bara som att du fått decemberlönen för dina timmar i januari samtidigt som du fått januarilönen i januari. Det blir väl rätt lön? Sedan har man dragit skatt som om du hade så hög månadslön och därmed dragit för mycket skatt i januari. Men det kommer du ju få tillbaka nästa år, eftersom man räknar totala skatten på hela året.

Eftersom värnskatten försvunnit så är det ju bättre att få förra årets lön det här året om du kommer över 690 000 i årslön. Om du däremot normalt ligger under 490 000 men i år hamnar över 490 000 pga den här utbetalningen så blir du extra beskattad med 20% på allt överstigande 490 000 på årslönen.
Citera
2020-01-26, 18:10
Medlem
Citat:
Du har inte fått för lite lön, möjligen har din arbetsgivare dragit för mycket i priliminärskatt.
Men det rättas ut i samband med din slutskatt, men jag kan väl hålla med att det kan kännas lite tyket att vänta på pengarna. Men paserar du inte en brytpunkt så spelar inte heller det någon roll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in