2012-01-20, 18:49
Medlem
syrabatteriets avatar
I jobbet skickar jag mail till ett antal personer där det för framtida förhandling kan vara viktigt att jag kan bevisa (ej juridiskt, utan i diskussion) att mitt mail gått fram.

Jag har därför använt funktionen leveranskvitto i Outlook. Jag får leveranskvitto från alla adresser utom just en hela tiden, så jag undrar om det kan undvikas medvetet av ägaren till den adressen eller om det kan bero på tekniska förutsättningar?
Citera
2012-01-20, 18:55
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrabatteriet
I jobbet skickar jag mail till ett antal personer där det för framtida förhandling kan vara viktigt att jag kan bevisa (ej juridiskt, utan i diskussion) att mitt mail gått fram.

Jag har därför använt funktionen leveranskvitto i Outlook. Jag får leveranskvitto från alla adresser utom just en hela tiden, så jag undrar om det kan undvikas medvetet av ägaren till den adressen eller om det kan bero på tekniska förutsättningar?
Ja, det kan man blockera. Men man kan även få en bekräftelse att servern har tagit emot ditt mail och det kan inte användaren stoppa.
Citera
2012-01-20, 20:16
Medlem
syrabatteriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Ja, det kan man blockera. Men man kan även få en bekräftelse att servern har tagit emot ditt mail och det kan inte användaren stoppa.

Vad kan jag göra för att få ett leveranskvitto av servern, eller betyder det faktum att inget leveranskvitto dyker upp en ej fungerande adress (vilket vore osannolikt då jag med stor säkerhet vet att ägaren använder den)?
Citera
2012-01-20, 20:24
Medlem
valter-eggons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syrabatteriet
Vad kan jag göra för att få ett leveranskvitto av servern, eller betyder det faktum att inget leveranskvitto dyker upp en ej fungerande adress (vilket vore osannolikt då jag med stor säkerhet vet att ägaren använder den)?
I Outlook finns det en inställning vilken typ av leveranskvitto man vill har. Där vet jag att det ska finnas ett kvitto från mailservern.
Citera
2012-01-20, 20:41
Medlem
Smurf-Kontos avatar
fast det bevisar bara att servera fått det. inte kunden, det kan ta stopp på andra sidan oxå. första gången man kör en ny profil o outlook o får ett mail med leveranskvittobegäran så får man ett val om man ska svara till alla eller inga
Citera
2012-01-20, 20:45
Medlem
Andreasvbs avatar
Den mailserver du skickar till måste stödja den funktionen, Gmail t.ex., gör det inte.
Citera
2012-01-23, 08:55
Medlem
syrabatteriets avatar
Tack för alla svar.

Jag ska gå igenom inställningarna för leveranskvitto i Outlook. Antagligen har de en server som inte stödjer det (hala jävlar), men jag testar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in