2012-01-20, 11:23
Medlem
Tja,

Min volvo gick ej igenom besiktningen då jag hade för hög COhalt vid tomgång.

Motorn är 230A.

Är det någon här som vet vad jag ska göra? Har en verkstad men tänkte få lite idéer innan jag går dit.

Om ni kan uppskatta pris vore det nice också.

Taaaaaack
Citera
2012-01-20, 11:31
Medlem
Det enklaste du kan testa är att ha så lite bensin i tanken som möjligt, typ nån liter bara och sen fylla på 5 liter K-sprit när du ska åka och besikta...

Men iofs så är det nästan lika billigt att åka förbi någon mindre verkstad som har avgasmätare och skruva ner co-halten, kostar någon hundralapp på sin höjd och tar knappt 5-10 min.
Citera
2012-01-20, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GullvivaTussilago
Det enklaste du kan testa är att ha så lite bensin i tanken som möjligt, typ nån liter bara och sen fylla på 5 liter K-sprit när du ska åka och besikta...

Men iofs så är det nästan lika billigt att åka förbi någon mindre verkstad som har avgasmätare och skruva ner co-halten, kostar någon hundralapp på sin höjd och tar knappt 5-10 min.

Påverkar inte K-spriten negativt alls?

När du säger skruva är det den skruven som justerar?
Citera
2012-01-20, 12:27
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heroo

K-sprit fungerar oftast, ja. Dock är det onödigt dyrt, tanka en tredjedel E85 istället så får du i princip samma effekt. Vet mer än en person som fått igenom bilen med hjälp av det trots tvåor vid första besiktning, en kille garvade bara besiktningsmannen åt... Hans risiga 740 som tidigare haft avgasvärden som var riktigt usla hade helt plötsligt blivit nästintill miljöbil...
Citera
2012-01-20, 13:33
Medlem
KuKluxKlans avatar
Japp, K-sprit fungerar utmärkt.
Citera
2012-01-20, 13:41
Medlem
Som skrivet av alla.
E85 eller K-sprit är rena dundermedicinen. Det har fått allt ifrån slutkörda 4or till läckande V8or igenom med rena papper.

Mvh
Roger(Moore)
Citera
2012-01-20, 13:52
Medlem
Stickmiezters avatar
Årsmodell? är bilen utrustad med lambdasond kan det ju vara dags att byta den annars, det fick jag göra på min (b230F).

Annars kan du som sagt tanka med E85 men också byta olja i motorn, det sänker halten avsevärt.
Citera
2012-01-20, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stickmiezter
Årsmodell? är bilen utrustad med lambdasond kan det ju vara dags att byta den annars, det fick jag göra på min (b230F).

Annars kan du som sagt tanka med E85 men också byta olja i motorn, det sänker halten avsevärt.

Det är en 1986 haha så tror inte den har lambdason eller?
Citera
2012-01-20, 14:59
Medlem
Stickmiezters avatar
Citat:
Det är en 1986 haha så tror inte den har lambdason eller?

Nej det har den inte Då slapp du det problemet. Kör E85 och byt oljan om den är svart, lär få ner värdet.
Citera
2012-01-20, 16:51
Medlem
Citat:

Beroende på vilken förgasare du har, (borde vara Pierburg 175CD med gult oljelock) så behöver du ett
specialverktyg,(som iofs går att tillverka själv) för att ställa Co-halten.
Skruven sitter under det gula oljelocket och befinner sig underoljenivån, så enklast är faktiskt att åka
förbi en verkstad för att få det bra med tanke på att du behöver utrustning för att mäta avgasvärdet samtidigt som du justerar...
Citera
2012-01-22, 13:19
Medlem
m.f.l.s avatar
Visst man får ner CO-halten med E85 eller K-sprit i varje fall på bilar utan Lambda. Men jag skulle tro att det är bättre att fixa problemet. Då den väl kan dra för mycket bensin när CO-halten är hög? Går för fett.
Citera
2012-02-10, 17:19
Medlem
UPDATE!

Jag har fått bilen igenom besiktningen genom att jag lämnade bilen till en verkstad som skruvade.

Nu tänkte jag höra om ni tycker jag blev lurad eller ej!

följande gjordes

1. lampa till vänster körriktningsvisare
2. skruvning
3. oljebyte
4. besiktning

= 1200kr

Är jag fett lurad eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera