2012-01-20, 09:25
Medlem
gayssons avatar
En kvinna i Hjo anser sig vara berättigad till 80 milj. kr som hennes adress vunnit! Tvisten uppstod då det olyckligt nog visade sig att hennes adressändring försvunnit (?) i processen. Kommer hon vinna framgång måntro?

http://www.dagensjuridik.se/2012/01/postkodlotteriet-anmals-bedrageri

Personligen misstänker jag att kvinnan inte hade invänt om hennes gamla adress vunnit... Att hennes ombud verkar få henne att tro att hon kan vinna framgång med det här känns oseriöst, och den kaxiga tonen låter, som någon av kommentarerna säger, mest som ett sätt att pressa fram en förlikning.

Vad tror ni? Har hon något att vinna på det här? Hennes talan är ju rätt uppenbart fruktlös, men hur ofta går stora företag med på förlikningar? Konkursanmälan och bedrägerianklagelser sänder ju inga trevliga signaler till postkodslotteriets (eller TV4s, vilken kanal det nu är) borgenärer/tittare/deltagare.

Jag vet inte om det är så illa att hon kan dömas för falsk tillvitelse, men hon anklagar dem trots allt för bedrägeri.

Något ni jurister kan få svara på: Hur kommer det sig att hon anmäler dem för bedrägeri? Vari består villfarelsen? Ur ren processteknisk synpunkt, vore det inte vettigare att inte anmäla dem för bedrägeri? Bedrägeri hamnar ju under allmänt åtal, och är därför inte föremål för en förlikning.
Citera
2012-01-20, 14:57
Medlem
ApolloGrekens avatar
Detta postkodsfall behandlas också i denna tråd, https://www.flashback.org/t1772821.
Får jag bumpa min fråga om det omtalade ombudet Gunnar Ek är samme Gunnar som uppträder på diverse bolagsstämmor för Aktiespararnas räkning?
Citera
2012-01-20, 15:19
Medlem
Happymes avatar
Om inte hennes adressändring gått fram så borde hon väl anmäla Posten eller Skatteverket?
Girigheten har fått ett till ansikte.
Citera
2012-01-20, 18:17
Medlem
Tranquility Bass avatar
Lyktar mygel lång väg. Troligen har hon inte glömt bort att anmäla adressändring utan har medvetet struntat i det för att kunna få bostadsbidrag eller dylikt. Att man under åtta månader inte märker att en adressändring gått igenom eller ej är inte sannolikt.
Citera
2012-06-12, 20:27
Medlem
Lacerdas avatar
I stället för att skapa en ny tråd så undrar jag om det är fler som har haft problem med postkodslotteriets jävla mygel. Jag menar då när deras säljare ringer folk och lovar att dom ska få bäddlakanset i samband med att dom köper lotter. Mina föräldrar och andra bekanta har fått ringa flera gånger till kundtjänsten och det har tagit nästan två månader innan dom får den utlovade produkten. Känns jävligt märkligt, att samtidigt med all jävla reklam så beter dom sig så jävla illa mot ett flertal personer.
Citera
2012-06-14, 20:58
Medlem
ApolloGrekens avatar
Denna tråd om postkodslotteriets affärer har fått nytt liv. Bra! Får jag då bumpa min fråga i inlägg nr 2. vet någon hur det gick för kvinnan som kände sig lurad? Och, det som jag är så intresserad av: Hon hade ett ombud som hette Gunnar Ek, var det den argsinte mannen som uppträder på diverse bolagsstämmor för Aktiespararnas räkning.
Citera
2012-06-15, 16:33
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Denna tråd om postkodslotteriets affärer har fått nytt liv. Bra! Får jag då bumpa min fråga i inlägg nr 2. vet någon hur det gick för kvinnan som kände sig lurad? Och, det som jag är så intresserad av: Hon hade ett ombud som hette Gunnar Ek, var det den argsinte mannen som uppträder på diverse bolagsstämmor för Aktiespararnas räkning.
Det här fallet kände jag inte till, jag har googlat och sökt efter nyheter men finner inget.
Jag antar att de höga hönsen på postkodslotteriet kan muta rättsystemet till tystnad. Fallet ligger väl arkiverat någonstans och bara samlar damm.
Citera
2012-06-15, 18:40
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Det här fallet kände jag inte till, jag har googlat och sökt efter nyheter men finner inget.
Jag antar att de höga hönsen på postkodslotteriet kan muta rättsystemet till tystnad. Fallet ligger väl arkiverat någonstans och bara samlar damm.
Hur i helvete tänker du då? Vilket brott menar du att Postkodlotteriet begått? Resonera gärna med referenser till lagen så att vi alla begriper hur du menar.
Citera
2012-06-16, 19:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hur i helvete tänker du då? Vilket brott menar du att Postkodlotteriet begått? Resonera gärna med referenser till lagen så att vi alla begriper hur du menar.
Jag håller helt med här.

Jag är ganska säker, utan att dubbelkolla vad jag säger, att postkodslotteriets villkor säger att du spelar med det postnummer där du är folkbokförd. När de sedan tar reda på vilka som vunnit så samkör de sina medlemmar mot skatteverkets folkbokföring. Att kvinnans adressändring inte gått igenom är således bortom postkodslotteriets kontroll.
Citera
2012-06-17, 14:59
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Om postkodslotteriet egentligen har begått något brott, det vet jag inte. Men om det nu är så att det ligger ett fall för tingsrätten så menar jag med min tidigare post att PKL kan med sina pengar fördröja hela processen.
Citera
2012-06-17, 15:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Om postkodslotteriet egentligen har begått något brott, det vet jag inte. Men om det nu är så att det ligger ett fall för tingsrätten så menar jag med min tidigare post att PKL kan med sina pengar fördröja hela processen.
Eehm.. Hur? Förklara och ge exempel.

Det skulle troligen gå som civilmål, så ena parten åtalar den andra. Så ingen åklagare är med i bilden. Tingsrätten? Skulle de gå med på att sätta ett datum längre fram i tiden för att en tingsnotarie får sig en hatt med värdefullt foder?

Eller hur menar du? Jag vill ha något konkret här. Mycket mer konkret än "de har mycket pengar".
Citera
2012-06-17, 15:26
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Det är ganska klart att Postkodlotteriet inte begått något brott och polisanmälan om bedrägeri torde ha lagts ned ganska omgående. Det här är ett civilmål och någon stämning i tingsrätten har jag inte hört talas om.

Det blir svårt för Linda att vinna mot Postkodlotteriet. Reglerna är klara och det är adressen man är folkbokförd på som gäller. Annars riskerar Postkodlotteriet att få en uppsjö av personer som "helt plötsligt flyttat till vänner eller släktingar men det har blivit någon miss i folkbokföringen". Brännvinsjuristen (Lindas ombud) tyckte att en polisanmälan var bra och om inte det fungerar så skulle han begära Postkodlotteriet i konkurs. Vilket snille! Företaget är liksom inte på obestånd, det handlar om en tvist
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in