• 2
  • 3
2012-01-20, 22:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Vad i mitt inlgg var ett idiot-argument?
Att man tvingas betala 20% skatt p ngot man inte tjnat, eller att fiktiva phittade vrden beskattas med reella vrden?

Du kopplar ihop tv av varandra helt oberoende transaktioner och tycker att skattebetalarna skall st fr delar av kostnaden fr din exemplifierade lgenhetsbrand. Det r ett idiot-argument.
Citera
2012-01-20, 23:39
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du kopplar ihop tv av varandra helt oberoende transaktioner och tycker att skattebetalarna skall st fr delar av kostnaden fr din exemplifierade lgenhetsbrand. Det r ett idiot-argument.
Normalt nr man gr en vinstaffr och en frlustaffr inom samma r, ingr de i samma berkning och r inte alls oberoende d kapitalinkomst och dess beskattning berknas. Om de rkar intrffa ver ett rsskifte ingr de inte i samma berkning, ven om det bara r ngra timmar emellan, r det rimligt?
Och vilken kostnad r det skattebetalarna ska st fr, som du pstr att jag tycker?
Citera
2012-01-21, 00:38
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuntakinte55
Normalt nr man gr en vinstaffr och en frlustaffr inom samma r, ingr de i samma berkning och r inte alls oberoende d kapitalinkomst och dess beskattning berknas. Om de rkar intrffa ver ett rsskifte ingr de inte i samma berkning, ven om det bara r ngra timmar emellan, r det rimligt?
Och vilken kostnad r det skattebetalarna ska st fr, som du pstr att jag tycker?

Kostnaden fr att garen r idiot och inte brandfrskrar, givetvis fr garen d sjlv st sitt kast.
Citera
2012-01-21, 17:14
Medlem
Citat:
Kostnaden fr att garen r idiot och inte brandfrskrar, givetvis fr garen d sjlv st sitt kast.

Fullvrdesfrskring brukar vara ett krav frn banken eller bolneinstitutet fr att f lna pengar till bostad.
Citera
2012-01-21, 18:05
Medlem
Eftersom det gller s stora pengar s ska du skaffa en kunnig jurist som kan skattelagar m.m.
Han/hon kommer om inte ordna det t dig, bertta hur du ska g till vga. Visst det kostar men du kanske kommer att frlora miljonbelopp annars.
Citera
2012-01-22, 09:14
Medlem
r det s att TS har ftt ett hus och anvnt det som bankomat dvs successivt lnat mer och mer pengar p det och nu inte kan lna mer fr att betala reavinstskatten?
Citera
2012-01-22, 09:16
Medlem
edit: dubbelpost
Citera
2012-01-22, 09:47
Medlem
Nu vet jag inte om ngon skrivit detta tidigare men jag pratade med en skattejurist som berttade att man kunde skjuta upp skatten, allts flytta den vidare till nsta bostad. P s vis samlas all bostadsskatt p hg och vxer fr varje gng du flyttar. Men han sa att man d kunde gra p det hr viset hela sitt liv och drmed fick ddsboet ta hand om skulden nr du dtt.
Citera
2012-01-22, 10:37
Medlem
trottwells avatar
Uppskovet r ingen frmn

Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nu vet jag inte om ngon skrivit detta tidigare men jag pratade med en skattejurist som berttade att man kunde skjuta upp skatten, allts flytta den vidare till nsta bostad. P s vis samlas all bostadsskatt p hg och vxer fr varje gng du flyttar. Men han sa att man d kunde gra p det hr viset hela sitt liv och drmed fick ddsboet ta hand om skulden nr du dtt.

Det finns ett takbelopp fr uppskovet, idag r det 1 450 000:- Uppskovet kan vara en dlig affr, beroende p din inkomst och skattesituation, du betalar en skatt p 0.5% p uppskovsbeloppet varje r, exempelvis uppskov med takbeloppet, d blir den rliga skatten 7 250:-, efter 10 r har du betalat 72 500:- och du har fortfarande den latenta skatteskulden kvar, i dagens lge 22% av vinsten, i detta exempel 319 000:- Rkna ut om du verkligen tjnar p detta i lngden.

Lnk till Skatteverket, titta srskilt i menyn till vnster p sidan. http://www.skatteverket.se/privat/sk...800042922.html
Senast redigerad av trottwell 2012-01-22 kl. 10:42.
Citera
2012-01-24, 00:18
Medlem
kuntakinte55s avatar
Citat:
Jag tog bara brand som ett exempel p hndelse som pverkar fastighetens vrde. Vrdet kan pverkas av andra hndelser exempelvis att det flyttar in somalier i omrdet, eller om norrmn brjar kpa upp alla grannars hus till fantasipriser. Oavsett vilket s sker en vrdefrndring och r drmed rimligtvis kopplad till beskattning. Frgan r om man faktiskt gjort ngon vinst eller inte, det kan bli helt olika utfall beroende p vilken dag man kper/sljer och det tycker jag r orimligt speciellt om skatteskulden gr hgt ver fastighetens totala vrde, eller om reavinstbeskattning sker p ett vrde som inte kat.

Dessutom kan en handlggares en egen subjektiva sikt avgra om avdrag fr renoveringar godknns eller inte.
Citera
2012-01-24, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Det finns ett takbelopp fr uppskovet, idag r det 1 450 000:- Uppskovet kan vara en dlig affr, beroende p din inkomst och skattesituation, du betalar en skatt p 0.5% p uppskovsbeloppet varje r, exempelvis uppskov med takbeloppet, d blir den rliga skatten 7 250:-, efter 10 r har du betalat 72 500:- och du har fortfarande den latenta skatteskulden kvar, i dagens lge 22% av vinsten, i detta exempel 319 000:- Rkna ut om du verkligen tjnar p detta i lngden.

Lnk till Skatteverket, titta srskilt i menyn till vnster p sidan. http://www.skatteverket.se/privat/sk...800042922.html

andra sidan s r 0,5% vldigt lite.

De flesta har ju nd inte 1,5 miljoner p kontot som de skulle kunna betala av skulden med, men fr att gra det lite tydligare hur dumt det vore att betala av den om man kunde s kan du ltt f en fastrnteavkastning p 5% p dessa 1 450 000kr.

1450kkr*0,05*0,7= 50750kr
50750-7250=43500kr

Du frlorar allts 435kkr p 10 r om du vljer att betala av skatteskulden.

Vidare, om du skjuter upp uppskovet i 30 r, och inflationen hllit sig p 2%, s motsvarar beloppet endast 790kkr. D.v.s. inflationen har tit upp 660kkr.

Under dessa 30 r har du allts tjnat enormt p att inte betala.
Citera
2012-01-24, 06:45
Medlem
trottwells avatar
Dagens Frstsigpare

Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
andra sidan s r 0,5% vldigt lite.

De flesta har ju nd inte 1,5 miljoner p kontot som de skulle kunna betala av skulden med, men fr att gra det lite tydligare hur dumt det vore att betala av den om man kunde s kan du ltt f en fastrnteavkastning p 5% p dessa 1 450 000kr.

1450kkr*0,05*0,7= 50750kr
50750-7250=43500kr

Du frlorar allts 435kkr p 10 r om du vljer att betala av skatteskulden.

Vidare, om du skjuter upp uppskovet i 30 r, och inflationen hllit sig p 2%, s motsvarar beloppet endast 790kkr. D.v.s. inflationen har tit upp 660kkr.

Under dessa 30 r har du allts tjnat enormt p att inte betala.

S hr roligt har jag inte haft p lnge!

S jvla fel och s jvla sjlvsker, ett utmrkt exempel p en wannabe-vetare.

Ledtrd: Uppskovsbelopp och skatt r inte samma sak.
Senast redigerad av trottwell 2012-01-24 kl. 07:04.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in