2012-01-19, 16:53
Medlem
Har tänkt uppgradera min laptop väldigt länge, vill uppgradera den till en väldigt spelkompatibel dator och ville ha eran hjälp med att veta VILKA saker jag behöver, till ett rätt så rimligt pris. Har en Lenovo G565 med AMD som processor, så det första som jag tänker ta upp är om jag borde köpa AMD FX, med sex stjärnor... eller vad det kallas. Har glömt bort. xD eller AMD Phenom II x-6. Ska posta mina speccs här också som jag har på datorn;

Windows 7 Home Premium 64-bit

Processor: AMD K10 45nm Teknologi (Medeltemperaturen brukar ligga på 45-50, när jag spelar spel så ligger den strax vid 55-60 grader)

Ram: 2,00 GB singel-kanal DDR3 @ 531MHz

Moderkort: LENOVO Guam (Socket S1G4) (Temperatur ligger på omkring 45 grader)

Grafik: Generic PnP Monitor (1366x768@60Hz)
ATI Mobility Radeon HD 4200 Series (Lenovo)

Hårddisk(ar): 313GB Seagate ST9320325AS ATA Device (SATA) (Temperatur ligger på omkring 45 grader)

Optiska enheter: Slimtype DVD A DS8A4S ATA Device

Ljud: Realtek High Definition Audio

I övrigt så fungerar den faktiskt väldigt bra med diverse spel, som The Elder scrolls: Skyrim, Amnesia eller Metro 2033. Men det behövs alltid att jag spelar på det lägsta grafik-alternativet... >_> och då kan det fortfarande gå hyfsat segt, men inte alltför mycket.
Citera
2012-01-19, 16:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd - PC: Bärbart

//Mod
Citera
2012-01-19, 17:01
Medlem
Nekro.s avatar
Intressant hade precis tänkt starta en liknande tråd, har samma problem som dig och lirar wow.
Ligger på 20 fps i raids och 30-40 annars, skall följas.
Citera
2012-01-19, 17:09
Medlem
För amds FX serie behöver du förmodligen ett nytt moderkort sen finns det inte många moderkort till bärbara som klarar "vanlig" CPUs utan de är mobile vertioner,
Citera
2012-01-19, 17:16
Medlem
ICanHass avatar
Alltså... Du förstår att du inte bara kan köpa vilken processor som helst och trycka in i en laptop va?
För det första så är chansen rätt stor att din nuvarande CPU är fastlödd på moderkortet = Glöm att byta den.
Skulle det nu mot förmodan vara så att det ens går, så kommer du att ha ett helvete att hitta en passande processor, och du kommer att bli av med all garanti som finns. Dessutom kan du räkna med att det kostar mer än vad det smakar.

Det du kan göra utan större problem är att trycka i mer RAM eller byta hårddisk.
Citera
2012-01-19, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Alltså... Du förstår att du inte bara kan köpa vilken processor som helst och trycka in i en laptop va?
För det första så är chansen rätt stor att din nuvarande CPU är fastlödd på moderkortet = Glöm att byta den.
Skulle det nu mot förmodan vara så att det ens går, så kommer du att ha ett helvete att hitta en passande processor, och du kommer att bli av med all garanti som finns. Dessutom kan du räkna med att det kostar mer än vad det smakar.

Det du kan göra utan större problem är att trycka i mer RAM eller byta hårddisk.
+1
Citera
2012-01-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas

Okay, tack för svaret... gick och sökte lite mer om information på ram och det visade sig visst att det påverkar rätt mycket på datorns prestanda. xI
Citera
2012-01-19, 18:29
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojall
Okay, tack för svaret... gick och sökte lite mer om information på ram och det visade sig visst att det påverkar rätt mycket på datorns prestanda. xI
Tryck i 2GB ram till du, det kan nog påverka en hel del. Men utöver det finns det inte mycket att göra för att förbättra prestandan, mer än att köpa en ny burk.
Citera
2012-01-19, 19:24
Medlem
Sikkans avatar
Spelar inge roll om du så kastar i 8 GB RAM, datorn kommer inte klara spelen ett dugg bättre.. ditt grafikkort och din processor är för slö.. vill du bättra på grafiken är det bara att inhandla ny dator tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in