2012-01-19, 15:21
Medlem
Hejsan!

Det är så att jag har en vän som är vindögd sedan liten och hon är 20 år.
Är det någon här som varit med om att operera ögonen pga vindöghet?
Vart vände du dig i så fall?
Hur mycket kostade det dig?

Min vän mår och har alltid mått dåligt av att vara vindögd och väljer nu att göra något åt det, dock vet hon inte vart hon ska vända sig, och inte jag heller.

Tacksam för svar!
Citera
2012-01-19, 15:44
Medlem
Denoms avatar
Jag har en bekant som korrigerade det med en operation och var väldigt nöjd med det. Jag vet inte vad det kostade henne eller var hon vände fick det gjort dock, men förslagsvis sjukvården till att börja med.
Citera
2012-01-19, 15:45
Medlem
Phal-o-Fuchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aeolus
Hejsan!

Det är så att jag har en vän som är vindögd sedan liten och hon är 20 år.
Är det någon här som varit med om att operera ögonen pga vindöghet?
Vart vände du dig i så fall?
Hur mycket kostade det dig?

Min vän mår och har alltid mått dåligt av att vara vindögd och väljer nu att göra något åt det, dock vet hon inte vart hon ska vända sig, och inte jag heller.

Tacksam för svar!

Jag blev opererad för just detta men jag var väldigt liten då (gick i andre eller tredje klass) Så det kostade inte något om jag minns rätt och om det kostade mina föräldrar nått så fick inte jag veta det :P
På den tiden så vände man sig till vårdcentralen och sen hjälpte dom en vidare med remiss och liknande.
Vet inte hur det är nu i "moderna" tider
Citera
2012-01-19, 15:48
Medlem
slamdunks avatar
Alltid undrat, ser man vint också? alltså som när man själv tittar i kors?
Citera
2012-01-19, 16:08
Medlem
padus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk

Har en vän som opererats för detta, hon sa att det vart ingen skillnad i hennes syn.

Hon är väldigt nöjd med resultatet, vet dock inte vad det kostade.
Citera
2012-01-19, 16:13
Medlem
gurkskals avatar
det finns glasögon med prismor i som man kan ha under en period, de tränar bort vindögdheten åt en. annars kan man även göra egna övningar dagligen, om man är envis o tränar ordentligt kan man lyckas få bort skiten
Citera
2012-01-19, 16:38
Medlem
Man kan inte "träna sig bort" vindögdheten med glasögon eller nåt annat.
Om man nu vill kan man operera, det är inga problem. Man pratar då med vårdcentral etc så kan ni prata er igenom det.
Angående hur man ser så ser man så gott som precis som vanligt som andra folk.
Jag skelar lite inåt (skelade mer som yngre men har opererat mig) och ser väldigt bra. Dock har jag högerögat som "ledarögat" eller hur jag ska kalla det. Alltså att jag bara ser med högerögat, men kan skifta till vänster om jag vill. Men det tror jag även folk utan skelning har.
Man ser inte heller ner på min näsa hela tiden som vissa kan tro...
Citera
2012-01-19, 19:34
Medlem
Tack så mycket allihop för råden!

Det blir nog vårdcentralen att ta tag i!
Citera
2012-01-19, 20:01
Medlem
sediginteoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkskal
det finns glasögon med prismor i som man kan ha under en period, de tränar bort vindögdheten åt en. annars kan man även göra egna övningar dagligen, om man är envis o tränar ordentligt kan man lyckas få bort skiten

Som barn kan man träna ett öga att börja samarbeta med det andra (Lappträning, eller prismor) Inte som vuxen.
Citera
2012-01-19, 20:32
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slamdunk

Om man har en synlig (manifest) skelning (tropi kallas det) så ser man inte dubbelt, efter det ögat som skelar har "kopplats bort" av hjärnan, för att undvika dubbelseende. Detta kallas suppression. Däremot kan man ha en dold skelning (fori) vilket innebär att man har ork att med yttre muskler hålla tillbaka skelningen, så den inte syns. Den dyker upp när man är full, trött eller på annat sätt slappnar av i ögonmuskulaturen. Många av dessa människor ser dubbelt när detta händer, eftersom hjärnan oftast INTE har suprimerat något öga.

En synlig skelning kan bara fixas med operation. Dubbelseende kan fixas med optik.
Citera
2012-01-19, 20:56
Medlem
sediginteoms avatar
En skelningsoperation är väl oftast kosmetisk men betalas av respektive landsting då den oftast leder till psykisk ohälsa (vilket är förståeligt, dock tycker jag det är charmigt i viss mån)

Går oftast till såhär. Känsliga varnas!!
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=W1ggTUG4IxM
Citera
2012-01-20, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sediginteom
Som barn kan man träna ett öga att börja samarbeta med det andra (Lappträning, eller prismor) Inte som vuxen.

Nja, syftet med lappbehandling är inte att träna ögonen att samarbeta med varandra utan att få två ögon med bra syn var för sig. Om man som barn har en konstant skelning finns en risk att man "favoriserar" ena ögat och bara använder det. Synsignalerna från det andra ögat undertrycks för att slippa dubbelseende och då utvecklas inte synen på det ögat. Vid lappbehandling tvingar man den skelande att använda sitt "sämre" öga för att synen ska utvecklas även där, annars blir synen permanent nedsatt på det ögat efter att synutvecklingen avslutas i 10-12-årsåldern. Ögonen lär sig aldrig samarbeta hos konstant skelande, så djupseende och avståndsbedömning blir nedsatt, men man kan i bästa fall få två ögon med bra syn istället för ett. Den skelande använder dock bara med ett öga i taget, men kan ofta växla mellan höger och vänster även om det ena brukar föredras.
Skelningsoperationer görs oftast av kosmetiska skäl och leder inte till förbättrat djupseende eftersom hjärnan inte lärt sig att ta in och tolka synintryck från båda ögonen samtidigt och göra om dem till en tredimensionell upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in